افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران تورم زا نیست

افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران تورم زا نیست

علی صالح آبادی (رئیس کل بانک مرکزی) در آخرین نشست خبری خود مانند همه همکارانش دستمزد کارگران را یکی از عوامل مهم تورم دانست و گفت: افزایش 57 درصدی دستمزدها در سال جاری رقم عجیبی بود. سال آینده چنین افزایشی وجود نخواهد داشت.» «دولت قطعاً افزایش دستمزدها را کنترل خواهد کرد و قطعاً افزایشی در این رقم نخواهد بود.

صالح آبادی و یارانش که از واژه هایی مثل «قطعی» و «حتمی» در مورد حقوق کارگران استفاده می کنند، البته می دانند که تعیین دستمزد بر عهده شورای عالی کار است و ربطی به بانک مرکزی و اتاق ندارد. بازرگانی و غیره، اما کیست که نداند دولت به عنوان بزرگترین کارفرما، همواره بر مذاکرات دستمزد و از جمله تحت تأثیر نهادهای دست راستی مانند اتاق بازرگانی و مرکزی تأثیر گذاشته است. بانک و با این توجیه که افزایش دستمزد باعث افزایش تورم می شود، سال ها دستمزدها را کاهش داد.

علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) با انتقاد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تورمی بودن حقوق کارگران و بازنشستگان به ایلنا گفت: ابتدا الزام اظهارنظر در مورد حقوق کارگران. بر اساس قانون شورای عالی کار و مذاکرات سه جانبه، بانک مرکزی قادر به اظهار نظر در این مورد نیست. ضمن اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور گران شدن ارز است و اتفاقاً افزایش نرخ ارز منجر به افزایش تورم می شود نه افزایش دستمزدها که حتی حداقل مایحتاج زندگی را برآورده نمی کند. .

عیوضی گفت: 80 میلیون نفر نگران افزایش چند برابری نرخ دلار هستند اما رئیس کل بانک مرکزی به جای توضیح درباره افزایش نرخ ارز از حقوق کارگران و مستمری بگیران صحبت می کند. دلار ۴۰ هزار تومانی باعث افزایش تورم می شود یا دستمزد کارگران؟! دلیل افزایش قیمت افزایش تورم و گران شدن ارز است نه حقوق کارگران و مستمری بگیران!

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ادامه داد: در همه کشورها به منظور بهبود اقتصاد و تولید، قدرت خرید کارگران افزایش می یابد. در واقع با افزایش قدرت خرید در داخل، ریسک رکود اقتصادی کاهش می یابد زیرا توانایی خرید محصولات افزایش می یابد و چرخ اقتصاد و تولید می چرخد.

و افزود: در کشور ما اما برعکس است. یک طرز فکر حاکم است که دائماً بر تأثیر افزایش دستمزدها و نرخ تورم تأکید می کند و این طرز فکر همچنین باعث توقف دستمزدها در طول سال ها شده است. خوب در آن سال هایی که دستمزد کارگران سرکوب شده بود، وضعیت اقتصادی و تولید بهتر شد یا تورم مهار شد؟! پس نمی توانیم به راحتی همه تقصیرها را به گردن افزایش حداقل دستمزد بیندازیم و مسئولیت خودمان را در قبال افزایش شدید قیمت دلار نادیده بگیریم.

عیوضی تصریح کرد: زمانی که نمی توانیم تولیدات داخلی خود را صادر کنیم باید زمینه فروش داخلی را فراهم کنیم و این زمینه فروش با افزایش قدرت خرید مردم ایجاد می شود. وقتی امسال با افزایش 57 درصدی دستمزدها، حتی سبد رسمی هم پوشش داده نمی شود و کارگران به سختی می توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند، چگونه می توان انتظار رشد اقتصادی و افزایش تولید و گردش مالی کارخانه ها را داشت؟!

یکی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: دلیل افزایش ناگهانی قیمت خودرو از ابتدای امسال افزایش دستمزد کارگران است؟ یکی از شعارهای دولت کنترل تورم بود، چرا نتوانستند این کار را بکنند؟

آیوگی همچنین به اظهارات رئیس جمهور در مورد بهره وری اشاره کرد و گفت: معتقدم تاکید رئیس جمهور بر استحقاق بهره وری ناشی از مشورت نادرست است. پرداخت عملکرد به چه معناست؟ چه کسی این عملکرد را اندازه گیری خواهد کرد؟ چه معیار و معیار قابل اعتمادی برای اندازه گیری این مشکل وجود دارد؟ وقتی می توان گفت قبل از آن هزاران شغل ایجاد شده است و بعد می توان گفت بر اساس پیشرفت آنها حق بهره وری می دهیم.

این نماینده کارگری ادامه داد: افزایش دستمزد کارگران در هر کشوری بر اساس شاخص هایی است که یکی از آنها نرخ تورم است; یعنی افزایش حقوق کمتر از تورم نباشد. این فقط قانون کشور ما نیست، بلکه همه جا به این مولفه توجه می شود. زمانی که تورم بیش از 40 درصد است؛ این تورم نیز باید در افزایش دستمزد در نظر گرفته شود. شما نمی توانید حقوق را 20 درصد افزایش دهید، سپس تورم 50 درصدی داشته باشید و بعد همه چیز را بر اساس افزایش حقوق قرار دهید!

یکی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: وقتی حقوق کفاف سبد معیشت را نمی دهد چگونه می خواهند بهره وری را ملاک افزایش حقوق قرار دهند؟ وقتی حزب نمی تواند حداقل را با دستمزد خود تامین کند، با کدام دستمزد می خواهند بهره وری را محاسبه کنند؟

ایوزی در پایان گفت: زمانی که نیروی کار و مستمری بگیران ما نتوانند حداقل نیازهای خود را تامین کنند، نارضایتی به وجود می آید. بنابراین وقتی از دستمزد کارگری صحبت می کنیم، باید از همه چیز آگاه باشیم و بدانیم که سرکوب دستمزد. این امر منجر به رکود اقتصادی و آسیب به تولید داخلی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید