دولت باید مصوبه شورای عالی کار را دقیقاً در مورد حقوق بازنشستگان اعمال کند

دولت باید مصوبه شورای عالی کار را دقیقاً در مورد حقوق بازنشستگان اعمال کند

موضوع افزایش درآمد مستمری بگیران امروزه به یکی از چالش برانگیزترین و پرحاشیه ترین معضلات حقوقی و تامین اجتماعی کشور تبدیل شده است. بازنشستگان از یک سو خواهان حقوق قانونی خود بر اساس مصوبات دولت هستند و دولت نیز با وجود تنگناهای مختلف درگیر اختلافات و مناظره های داخلی است و این وضعیت امروز باعث ایجاد بلاتکلیفی حقوقی برای بازنشستگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شده است.

علیرضا مجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) در این خصوص گفت: نباشید.

وی ادامه داد: در جریان همسان سازی باید حقوق بازنشستگان بر اساس آنچه در تامین اجتماعی در حین کار پرداخت می کردند تعیین می شد و طبقات حقوقی بر اساس همسان سازی تغییر می کرد. انتظار داریم این مسابقه امسال به پایان برسد. دولت یا باید همان افزایش درآمد ۵۷ درصدی مصوب شورای عالی کار را مستقیماً برای مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی در نظر بگیرد یا از فرار خودداری کند و سایر سطوح را عادلانه برابر کند.

محجوب با تاکید بر اینکه “این بار دولت صندوق تامین اجتماعی را به سمت حداقل کارگران با حداقل دستمزد سوق می دهد” ادامه داد: این زمان اکنون به دلیل سیاست دولت دنبال می شود و افرادی که حداقل دستمزد دریافت می کنند، اکثریت را تشکیل می دهند. این سازمان به این دلیل است که سیاست عدم تعهد دولت بسیاری را از انکار حقوق واقعی خود در لیست های ارائه شده باز می دارد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: این بار مسیر دولت اصلاحی نیست و گام های برداشته شده تاکنون برای همسان سازی و بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان را معکوس می کند. ما حتی قدرت خرید پول را با هم مقایسه نمی کنیم، اما اگر این مقایسه را انجام دهیم، متوجه می شویم که اعداد پرداخت شده به صندوق، اعداد دریافتی امروز را نمی خوانند. هر تصمیم دولت باید با هدف حفظ معیشت بازنشستگان باشد. البته در این راستا مصوبات شورای عالی کار شامل مصوبات محکم و خوبی است و طرح ارقام کمتر از آنچه در این شورا پیشنهاد و تصویب شده ظلم به شاغلان و بازنشستگان است.

نماینده مجلس شورای اسلامی سابق با اشاره به مشکلات کارکنان دولت گفت: برای ما فرقی بین کارمندان و کارمندان و بخش خصوصی نیست و همه زحمت کش هستند و از حقوق آنها دفاع می کنیم. دولت محترم برای پرداخت حقوق کارمندان یا مستمری بگیران خود از تامین اجتماعی به دنبال درآمدهای غیرسنتی نباشد و برای اضافه شدن به سایر حقوق از دریافت حقوق خودداری نکند. ما خوشحال نیستیم که دولت برای تضمین حقوق مردم، مستمری بگیران دولتی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی گفت: راه های مختلفی برای ایجاد منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق و افزایش قانونی آن وجود دارد. البته راه های دیگری نیز وجود دارد و این تامین منابع جزء سیاست های اجتماعی است و باید راه های مناسبی برای سیاست های اجتماعی متناسب با این سیاست ها پیش بینی شود. دولت با توجه به قدرتی که در قانون اساسی دارد، می تواند منابع زیادی را که می تواند برای بازنشستگی کشور فراهم کند، فراهم کند.

مجوب گفت: تعریف ما از فقر باید به این تعریف ناب و مطلق فقر برگردد. در سال های اخیر قیمت ها را سرکوب کرده ایم و به همین دلیل معادله عرضه و تقاضا به هم خورده است. با این حال، اکنون کشور تمایل دارد تقاضا را سرکوب کند.

دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی تاکید کرد که ما با حقوق و مطالبات اتحادیه‌های همه گروه‌ها اعم از کارمندان و نیروهای کشوری و لشکری ​​موافقیم. و افراد دیگری مشمول قانون کار هستند که در بخش دولتی کار می کنند و امروز حدود دو ماه است که حقوق واقعی خود را طبق قانون دریافت نکرده اند. به همین دلیل اولویت امروز ما حقوق کارگران بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است.

محجوب با تاکید بر اینکه راه های مختلفی برای ایجاد منابع لازم برای پرداخت حقوق و افزایش قانونی آن وجود دارد، گفت: یکی از این راه ها اخذ مالیات دقیق و اصلاح نظام مالیاتی به نفع کارکنان است.

رئیس سابق فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا شکایات قانونی خود را در کمال آرامش به مجامع ذی صلاح تقدیم می کنیم و اقدامات قانونی و مذاکره با احزاب دولتی انجام می دهیم، اما در مرحله دوم اگر این موارد قانونی باشد. و تعقیب اداری ابزارهای قانونی اعتراض است که باید با امتناع از پاسخگویی از طریق گفتگو و تأمل نیز به رسمیت شناخته و از نظر قانونی قابل پذیرش تلقی شود. زیرا این درست نیست که همه بدون توجه به نیاز و خواسته مردم پشت میز مسئولیت بنشینند و برای خود تصمیم بگیرند.

وی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب بر همکاری با دولت تاکید دارند. ما نیز آمادگی همکاری با دولت را داریم و تاکنون در این مسیر حرکت کرده ایم، اما دولت نیز باید با کارگران، بازنشستگان و ذینفعان تامین اجتماعی گام بردارد و همکاری کند. مفهوم و بر اساس همکاری های دوجانبه است.

مجوب در پایان خاطرنشان کرد: البته ما به دلسوزی کارکنان دولت و رئیس جمهور محترم اعتقاد داریم، اما امیدواریم بتوانیم این دلسوزی را در صحنه برای مردم نمایان کنیم و اجازه اعتراض را به ما بدهیم. امیدوارم مسئولان معتقد باشند که ارتقای قدرت خرید و تقاضا به نفع مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید