دولت روحانی به حقوق های نجومی جایگاه قانونی داد/ سامانه ثبت حقوق و مزایای تکلیف بر زمین مانده راه اندازی شد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در پی معرفی حقوق های نجومی و انتشار فیش های حقوقی غیر سنتی از سوی برخی مقامات دولتی از جمله رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران حراست مرکزی ایران، بانک رفاه کارگران و چند نهاد دیگر در سال 95، قانونگذار دولت را ملزم به ایجاد سیستمی برای حقوق و مزایا کرد که کلیه اطلاعات مربوط به حقوق و درآمد کارکنان دستگاه های اجرایی دولتی و سایر قوا را رصد کند.

با توجه به هنر. (29) قانون ششم توسعه فضایی رؤسا، مدیران، رؤسای کلیه دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون مستلزم ذکر یا قید نام آنها باشد اعم از اینکه قانون خود را دارند یا از آن پیروی می‌کنند. قوانین و مقرراتی مانند وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور. ایران، صداوسیما، ستاد اجرایی و سایت های ساختمانی و اشخاص حقوقی مرتبط اشخاص و دستگاه هایی هستند که باید اطلاعات حقوق و دستمزد خود را در این سامانه ثبت کنند.

در قانون به صراحت آمده است که دولت موظف است کلیه حقوق، دستمزد، مزایا، پاداش و هر آنچه که کارکنان و مدیران دریافت می کنند را دقیقاً به اندازه حقوق جمع بندی کند تا میزان ناخالص پرداختی به هر فرد مشخص شود. دسترسی به تنظیم کننده ها و عموم مردم؛ اما دولت بر شفافیت و مبارزه با فساد اصرار دارد که هنوز این ماده قانونی در برنامه ششم را اجرا نکرده است.

b846adb8 4141 45d3 89ee 5ff74e2e8935 خبر خاکستری

در قانون بودجه دو سال اخیر آمده است: «به منظور برقراری انضباط مالی، هماهنگی و پرداخت به موقع، کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی مقرر در قانون برنامه ششم توسعه موظفند هرگونه پرداختی را از مردم ارائه کنند. و منابع خصوصی در خزانه.» «کل کشور را بگذارید.» از سوی دیگر، اگر فردی خارج از نظام دستمزد حتی یک ریال دریافت کند، مرتکب عمل غیرقانونی شده است.

اما هر چند در دولت قبل گاهی گفته می شد که سامانه شفاف سازی حقوق مدیران فعال است، اما در واقعیت این گونه نیست و اگر سامانه بارگذاری نکند و مردم نتوانند داده ها را بررسی کنند مفید نخواهد بود. حقوق مدیران و کارکنان

در همین راستا، گزارش دیوان محاسبات کشور در سال 1399 نشان می دهد که 232 دستگاه اجرایی در «سامانه خدمات کشوری ایران» ثبت یا به روز رسانی نکرده اند و 632 دستگاه اجرایی نیز اطلاعات خود را در «ثبت حقوق و مزایا» ثبت یا به روز نکرده اند. سیستم “.

اما یکی از افرادی که در جریان افشای اسناد حقوقی نجومی در این حوزه مطالبه گر شد، رهبر معظم انقلاب بود که در همین مدت بارها و بارها به بحث حقوق های نجومی اشاره کردند. به عنوان مثال، ایشان در تاریخ 11 تیر 95 در دیدار با اعضای هیئت دولت در ماه مبارک رمضان بر موضوع کلان حقوقی تأکید کردند: «مسئله حقوق های نجومی در واقع تهاجم به ارزش هاست، اما همه بدانند که یک استثناست.» آنها پاکدامن هستند، اما تعداد کم آنها نیز بسیار بد است و ما باید با آن کنار بیاییم.»

رهبر معظم انقلاب بار دیگر در مرداد همان سال در دیدار با اعضای هیأت دولت بر لزوم حل مسئله حقوق های نجومی تأکید کردند: «از موضوع حقوق های نجومی به راحتی نگذرید… به مردم بگویید چه شما انجام داده اید. «در این مورد اعتماد مردم خدشه دار شده است.

با وجود این هشدارها، متأسفانه این پدیده با قاطعیت حل نشد و حتی مسئولان دولتی نیز به دفاع از منجمین پرداختند، به همین دلیل مقام معظم رهبری در آذرماه 95 از این مشکل گلایه کردند و گفتند: «تکلیف ناتمام سؤال و مشکل ایجاد می کند و متأسفانه الان وضعیت». در برخی نقاط کشور از جمله بحث حقوق نجومی دیده می شود و این یکی از مهم ترین مسائلی است که نتیجه آن برای مردم روشن نیست و مسائل در ذهن مردم باقی مانده است.»

369f5872 9401 45ba ab98 75c0809dd977 خبر خاکستری

اما اگرچه بحث حقوق نجومی در سال 95 حوزه های خود را داشت، اما هیچ گاه پاسخ قانع کننده ای به افکار عمومی و اقدام قاطع برای جلوگیری از چنین پدیده تبعیض آمیزی صورت نگرفت و با روندی نادرست در دولت قبل، باز هم این خبر بود. از همه جهات شنیده می شود و فایل های نجومی منتشر شده نشان می دهد روسای برخی دستگاه های اجرایی به ویژه مجموعه های مرتبط با وزارت نفت، نیرو، مخابرات، بیمه، بانک ها، شهرداری ها و شرکت های دولتی و برخی افراد بدون حساب حقوق کلان دریافت می کنند. از 40 تا گاه 100 میلیون تومان است.

از سوی دیگر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش تبعیض آمیز به 50 درصد از تبصره های فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری به همراه عدم اعمال ماده 29 قانون ششم توسعه فضایی. ، شرایط لازم را برای بازگشت منجمان دولتی فراهم کرد.

اگر به خلأهای قانونی و بخشنامه های ناعادلانه دولت قبل از دستان باز هیئت امنای دولت، شرکت ها و نهادهای دولتی (بانک ها و بیمه ها و شرکت های بزرگ نفتی و بازرگانی) در تعیین حقوق مدیران مجامع ما فاجعه بیافزاییم. با بازگشت حقوق های نجومی بیشتر می شود، البته باید در نظر داشت که حقوق های بالا بدون پاداش های نجومی مدیران برخی شرکت ها مزه نیست!

ساماندهی پرداخت حقوق در دستور کار مجلس است

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص تداوم حقوق های نجومی در برخی شرکت ها و دستگاه ها گفت: متأسفانه همه این حقوق ها که به صورت نجومی هم پرداخت می شود در چارچوب قانون و دستورالعمل است که البته این بخشنامه ها و قوانین ایراد دارد.

وی ادامه داد: مجلس برای جلوگیری از دریافت های نجومی در بودجه 1400 بحث افزایش حقوق را که دولت در لایحه 25 درصدی برای همه کارکنان در نظر گرفته بود تغییر داد و سقف 2.5 میلیون تن برای آن تعیین کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: در بودجه 1401 که هنوز لایحه آن وارد مجلس نشده است، اما طبق گزارشات رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کردند که موضوع ساماندهی را مطرح کرده اند. پرداخت در دستور کار است و برنامه ای برای این موضوع وجود دارد و پرداخت آن مشخص نیست.

d07e8370 3799 4aa3 bedb c4d003592327 خبر خاکستری

نظری افزود: بارگذاری اطلاعات دریافتی کارکنان دولت در سامانه حقوق و دستمزد یکی از تکالیف قانونی تعیین شده برای دولت است که متاسفانه انجام نشده و تاکنون باقی مانده است.

نماینده مردم خمین گفت: اداره اطلاعات و شفافیت و تشکیل سامانه ای که همه به آن دسترسی داشته باشند تکلیف قانونی است و محقق نشده است. ممکن است افراد حقوق های نجومی نیز دریافت کنند که باید از آن خودداری شود، بنابراین قانون باید اصلاح شود و برخی از بخشنامه های دولتی مانند آیین نامه های اجرایی یا بخشنامه ها نیز باید اصلاح شود.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد تغییراتی در بودجه سال آینده باشیم تا پرداخت‌ها عادلانه‌تر و شفاف‌تر شود تا افرادی که از دولت حقوق می‌گیرند مانند شرکت‌های دولتی یا سازمان‌های غیردولتی خصوصی اطمینان حاصل کنند که این اختلاف طبقاتی فاحش در بحث حقوق به حالت عادی برمی گردد و متعادل می شود.

پرداخت نباید محرمانه تلقی شود

اما اخیراً رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت درباره اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت گفته است: محور کار دولت سیزدهم عدالت است و یکی از جاهایی است که عده زیادی از مردم به آن توجه دارند. سیستم پرداخت.”

d6cdc8a7 fd2a 4904 8847 4cd03229727e خبر خاکستری

رئیسی با بیان اینکه پرداخت حقوق به افراد توسط بیت المال نباید محرمانه تلقی شود و باید طبق مقررات قانونی در سامانه مربوطه ثبت شود، افزود: ما موظف به اجرای عدالت در نظام حقوق و دستمزد هستیم و عدالت در این حوزه بستگی دارد. در دستگاه های مختلف زیرمجموعه سازمان امور اداری و استخدامی می باشد.

رئیس جمهور گفت: رعایت انصاف در نظام حقوق و دستمزد فقط بر عهده کارمندان دولت نیست و همه کارمندان دولت اسلامی که حقوق آنها از بیت المال پرداخت می شود باید بر اساس چارچوبی مبتنی بر انصاف پرداخت شود که از نظر کارشناسی و مهارت های افراد و سخت کوشی این امر نیز برای تحقق عدالت در نظام دستمزد ضروری است.

مجلس در حال بررسی وضعیت پرداخت های نجومی است

مردادماه امسال مجلس موضوع تحقیق و تفحص از وضعیت دستمزدهای نجومی را تصویب کرد و اواخر مهرماه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پرداخت های غیرعادی خبر داد.

این کمیته تحقیقات خود را در زمینه حقوق نجومی در 9 حوزه انجام می دهد که شامل نظام ثبت حقوق دولتی، زمینه و بستر شکل گیری حقوق های نجومی، خلأهای قانونی یا شبه حقوقی، برخی جلسات شرکت های دولتی و مدیران آنها با استفاده از … خلأهای قانونی و جوایز که بیشتر آنها در شرکت های دولتی، صنعت بیمه و بانک ها شکل می گیرد.

اما صرف اطلاع رسانی و گزارش حقوق های نجومی کافی نیست و باید کار قانونی انجام شود و نتیجه آن به اطلاع عموم برسد. حال با توجه به اینکه دولت قبل هیچ اقدامی برای ایجاد شفافیت در پرداخت ها به ویژه در خصوص مدیران انجام نداده و حتی با پیشنهاد افزایش سقف 21 برابر حداقل دستمزد مدیران در لایحه بودجه 1400 به دنبال قانونی شدن است. پرداخت های نجومی اما انتظار مجلس و دولت سیزدهم این است که با رفع نواقص قانون و ایجاد شفافیت، در نهایت از خزانه منجمان کوتاهی کنند و حتی قوه قضائیه نیز درآمدهای نامتعارف سال گذشته را برگرداند.

به نظر می رسد لازم است قانونگذاران و نهادهای نظارتی ضمن ایجاد فیلترهای قانونی برای جلوگیری از این پدیده زشت که مغایر با روح عدالت است، گام های موثری برای اجرای نظام شفافیت بردارند، زیرا یکی از مزایای ایجاد نظام جامع حقوق و دستمزد و مزایای آن کارمندان دولت و دستگاه های اجرایی از پرداخت حقوق های نجومی و غیرسنتی به افراد جلوگیری می کنند زیرا همه چیز شفاف است و در صورت پرداخت آن، دستگاه مربوطه علاوه بر پاسخگویی به نهادهای نظارتی باید در برابر مراجع دولتی نیز پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید