دولت ستیزه جوی ترامپ از پیشرفت در مذاکرات وین می ترسد

این مقام افراطی سابق آمریکایی که همچنان به اتهامات و اتهامات علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادامه می دهد، گفت: ما به توافقی برای جلوگیری از غنی سازی اورانیوم ایران به گونه ای که اسرائیل و آمریکا را تهدید می کند، نیاز داریم.

وزیر امور خارجه جنگ طلب دولت سابق آمریکا که به دلیل خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران مورد انتقاد شدید دولت دموکرات جو بایدن قرار گرفته است، خروج ما از برجام را کار درستی دانست.

پمپئو بدون اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران گفت که اگر ما چهار سال دیگر در قدرت بودیم، مطمئن بودم که ایران با دولت ترامپ توافق می‌کرد.

در همین حال، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نسبت به دستیابی به توافق هسته ای ایران در چند هفته آینده خوشبین است.

این آمریکایی سابق گفت: اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا در حالی که آنتونی وزیر خارجه فعلی آمریکا همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 به مراحل حساس و دشوار تصمیم گیری سیاسی در غرب رسیده است. برجام یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر واشنگتن است.

وزیر امور خارجه بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی به NPR گفت: «ما همچنان از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال نقض این توافق بین المللی می ترسیم. جلوی آنها را گرفتیم. توافق هسته ای چند سال پیش در دولت اوباما، برنامه هسته ای ایران را محدود کرد. یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر ایالات متحده، خروج از این توافق بوده است، که اکنون ما را در موقعیت چالش برانگیزی قرار می دهد که در آن، ایران به جای دستیابی به یک توافق جدید و به اصطلاح بهتر، به طور خطرناکی برنامه هسته ای خود را دنبال می کند. .

وی همچنین مدعی است که پس از خروج آمریکا از برجام، فعالیت های مخرب ایران در سراسر منطقه افزایش یافته است.

وب سایت اکسیس پیشتر به نقل از دو منبع آگاه از برنامه های کاخ سفید گزارش داده بود که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حساسی، کاخ سفید در نظر دارد اعلامیه های عمومی خود را در هفته های آینده بر حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا متمرکز کند. توافق هسته ای را ترک کنید.

به گفته این منابع آگاه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که تنها چند هفته تا لحظه تعیین کننده تصمیم باقی مانده است: یا توافق حاصل می شود و آمریکا به توافق هسته ای بازمی گردد یا مذاکرات با شکست مواجه می شود. و دولت فشار زیادی را بر ایران وارد می کند.

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان را برانگیخت، اما کاخ سفید می‌خواهد دموکرات‌ها را کنار هم نگه دارد، تا حدی با تاکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و آنها را با انتخاب بدی رها کرد.

بر اساس توافق روسای هیئت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی امشب (جمعه) برای بررسی مواضع سیاسی و رایزنی‌ها به طور موقت به پایتخت‌ها باز می‌گردند.

وقفه دو روزه خواهد بود، مذاکرات کارشناسی بدون وقفه ادامه دارد و بازگشت مذاکره کنندگان ارشد به معنای پایان دور هشتم مذاکرات نیست.

مذاکرات برای رفع تحریم ها که از 5 دی ماه 1400 آغاز شد، اما با احتیاط پیش می رود.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پس از 13 سال مذاکره فشرده بین المللی، در 14 جولای 2015 به نتیجه رسید. یک هفته بعد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید و به پیوست الف قطعنامه پیوست.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند مرحله مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مخالف برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در 8 اردیبهشت 1397 (8 اردیبهشت 1397) ) تحریم های ثانویه علیه ایران در دو مرحله بازگردانده شد.

اجرای نامتوازن برجام از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر باعث شد که یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، سرانجام در 8 می 2019 (8 می 2019) رخ دهد. .) شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با ارائه 60 روز دیپلماسی برای اجرای گام به گام اقدامات داوطلبانه، تعهدات اساسی هسته ای را پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید