چرا آنکارا از نتیجه مذاکرات وین می ترسد؟

چرا آنکارا از نتیجه مذاکرات وین می ترسد؟

روز جدید : احیای توافق هسته ای ایران می تواند تجارت بین ترکیه و ایران را تقویت کند، اما از نظر امنیتی و همچنین رقابت منطقه ای چالش بزرگی برای آنکارا خواهد بود.

در میان گزارش‌های متناقض درباره سرنوشت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران، برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال از سرگیری این توافق به زودی است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات در مراحل پایانی خود است و اختلاف ایران و آمریکا بر سر حجم تحریم ها که در صورت بازگشت به برجام لغو خواهد شد.

بازیگران برجسته منطقه مانند اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین ترکیه اکنون خود را برای سناریوی احیای توافق هسته ای و پیامدهای احتمالی آن آماده می کنند. احیای مجدد توافق هسته ای ایران می تواند تجارت بین ترکیه و ایران را تقویت کند، اما چالش بزرگی برای آنکارا از نظر امنیتی و همچنین رقابت منطقه ای خواهد بود.

به گفته برخی مقامات آمریکایی، از سرگیری برجام نزدیک به 130 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور را آزاد می کند. البته مقدار زیادی از این پول در ایران خرج نمی شود، اما مقداری به دست متحدان منطقه ای ایران در سراسر منطقه از جمله سوریه، لبنان، عراق و یمن خواهد رفت.

وقتی ایران پول بیشتری داشته باشد، به معنای کمک نظامی و مالی بیشتر به گروه های مسلح حامی ایران است. بنابراین پس از احیای برجام، توانایی تهران برای جذب نیروهای وفادار بیشتر در سوریه افزایش می یابد. از آنجایی که ترکیه در سوریه و عراق نیز حضور دارد، افزایش قدرت گروه های مسلح نظامی در دو کشور، امکان رویارویی مستقیم ترکیه با این گروه های مسلح در دو کشور را افزایش می دهد.

علاوه بر این، در صورت حصول توافق در وین و آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران، توانایی این کشور در توسعه تسلیحات متعارف و زرادخانه موشکی آن که به عنوان بزرگترین در منطقه شناخته می شود، به سرعت و در مدت کوتاهی افزایش خواهد یافت. این یک چالش جدی برای ترکیه خواهد بود که تلاش می کند بر مشکلات اقتصادی خود غلبه کند و قابلیت های دفاع موشکی خود را توسعه دهد. اگرچه ترکیه در ساخت سامانه دفاع موشکی حصار پیشرفت سریعی داشته است، اما همچنان فاقد سیستم دفاع هوایی استراتژیک داخلی مشابه اس-400 یا تاد-پاتریوت است.

هسته ای، احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی، برنامه هسته ای ایران را مشروعیت می بخشد و این کشور به فعالیت های هسته ای خود سرعت می بخشد. توسعه هسته‌ای ایران بدون محدود کردن توانایی‌های موشکی‌اش، احتمال تبدیل شدن ایران به تهدید هسته‌ای برای ترکیه در آینده را افزایش می‌دهد، به‌ویژه از طریق ساخت موشک‌های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای. درست است که ترکیه برای پیشرفت در بخش هسته‌ای تلاش می‌کند، اما هنوز نیاز به زمان دارد و از سوی دیگر، وابستگی به روسیه باعث پیشرفت هسته‌ای آن در روابط با مسکو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید