هزار اتهام ایران در مذاکرات وین / اروپا و آمریکا; رسیدن غیر ارادی به یک نتیجه منطقی

ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
شناسه خبر: 1792016

رسانه‌های غربی استدلال کرده‌اند که ایران نمی‌خواهد نسبت به خواسته‌های خود نرم‌تر عمل کند و اروپا عموماً تمایلی به مذاکره منطقی با آمریکایی‌ها در وین ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری کنی، یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده 1+5 ایران در وین در بیانیه اخیر خود گفت: برخی از بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به دیپلماسی واقعی عادت کرده اند. مقصر اصرار دارند. ما به سرعت پیشنهادهایی ارائه دادیم و به طور سازنده و انعطاف پذیر برای کاهش نابرابری ها کار کردیم. اگر تمایل به تعمیر وجود دارد، مسیر به سرعت برای یک توافق خوب هموار خواهد شد.»

این اظهارات زمانی مطرح شد که طرح کیفرخواست ایران در آغاز دور جدید مذاکرات با 1+5 آغاز شد و برخی از مذاکره کنندگان غربی در جریان مذاکرات تلاش کردند طرح اتهام را ادامه دهند.

غرب در گام اول سعی کرد وانمود کند که ایران نمی‌خواهد دستاوردهای شش دوره قبل را بپذیرد. این موج رسانه ای در حالی ایجاد شد که علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در موضعی صریح اعلام کرد: نویسنده نظاره گر است.

اما غرب از تلاش خود برای پیشبرد پروژه اتهام زنی ایران کوتاه نیامد و در گام دوم در فضایی جدید گفت که چون مذاکرات نسبت به دوره های قبل تغییر کرده است، دولت ایران نیز تغییر کرده است.

اما ایران به این رسوایی‌های رسانه‌ای واکنش نشان داد و علی باقری، یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در بیانیه‌ای گفت: خواسته‌های ایران در راستای توافق‌های قبلی و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ است.

با این حال غربی ها در آخرین عذرخواهی های خود گفته اند که ایران در برابر خواسته های خود خویشتن داری نشان نداده است.

برخی رسانه ها مدعی هستند رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در ایران منتظر است تا ایران در مذاکرات برای ورود به وین انعطاف نشان دهد.

این خبر در راستای پیش‌نویس کیفرخواست‌ها مشخص می‌شود تا وانمود کنند که آمریکا نیز برای دستیابی به توافق نهایی منتظر نرمش ایران است و چون ایران تخطی از خود نشان نداده، آمریکایی‌ها وارد وین نشده‌اند.

این اظهارات رسانه های غربی در حالی مطرح می شود که آمریکایی ها اساسا تمایلی به پایان دادن به مذاکرات به روش منطقی در وین ندارند و این رسانه ها بخشی از پازلی هستند که ایران را در شکست احتمالی مذاکرات مقصر می دانند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید