دولت سیزدهم در آستانه شرایط جدید چرا وزیر صمت زیر سوال می رود؟

دولت سیزدهم در آستانه شرایط جدید چرا وزیر صمت زیر سوال می رود؟

روز جدید : ماه عسل مجلس در دولت سیزدهم زودتر از موعد مقرر به پایان رسید و دولت هنوز شمع یک ساله خود را از دست نداده بود که اولین طرح استیضاح اعلام شد.

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته ضمن اعلام خبر استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت زمزمه هایی مبنی بر استعفای وی از مطبوعات به گوش رسید.

پیش از این کارشناسان پیش بینی می کردند فاطمی امین به زودی کابینه سیزدهم را ترک کند اما مسئولان این وزارتخانه در نهایت خبر استعفای وی را تکذیب کردند و با اشاره به حضور پررنگ وی در اخبار سعی در ارسال سیگنال به افکار عمومی و نمایندگان داشتند. مجلس می داند که فاطمی امین برای دفاع مقتدر در مجلس شورای اسلامی حاضر می شود.

همسویی دولت و مجلس در کنار سایر نهادهای دولتی، اگرچه از نظر بسیاری از تحلیلگران فرصتی تاریخی برای حل تعارضات و مشکلات ساختاری قدرت در ایران تلقی می شود، اما در نهایت زمینه را برای تکرار مشکلات اکنون در مجلس شورای اسلامی فراهم کرد. طرح استیضاح وزیر صمت اعلام شد و پس از آن حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استعفا و خروج زودهنگام خود از کابینه را اعلام کرد.

این اولین بار نیست که طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود. لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی، ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو خبر داد و آن را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.
اما در بیست و چهارم خرداد ماه قرعه کشی اولین کارت زرد نیز به نام سیدرضا فاطمی امین برگزار شد.

وی با حضور در مجلس شورای اسلامی از سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد درباره عملکرد ضعیف این وزارتخانه در کنترل قیمت مواد اولیه و عدم کمک به صاحبان صنایع و معدنکاران ناراضی بود.

وزیر 48 ساله کابینه پیش از تصدی وزارت صمت و با حضور سید ابراهیم رییسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی مسئولیت تولید این محصولات را بر عهده داشت. بسیاری بر این باورند که فاطمی امین گزینه مستقیم آیت الله رییسی برای تصدی وزارت صمت است و در صورت خروج از کابینه با رئیسی معاون دوم خداحافظی خواهد کرد.

اکنون به نظر می رسد با اولین طرح استیضاح در مجلس شورای اسلامی، دولت سیزدهم در آستانه یکسالگی از وادی طرح و شعار خارج شده و درمعرض پرسش هایی درباره اجرای آن قرار خواهد گرفت.
سید محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس، مهم ترین دلیل استیضاح فاطمی امین را عدم مدیریت صحیح صنعت خودرو و عمل نکردن به وعده های وزیر صمت عنوان کرد.

در عین حال برخی از نمایندگان به طرح درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده و ناکارآمدی آن در مهار تورم اعتراض کردند. از سوی دیگر موج تورمی فزاینده کالاهای مختلف در هفته های اخیر شدت گرفته و در روزهای اخیر و پس از افزایش قانونی قیمت مواد شوینده از اول تیرماه، قیمت انواع لوازم خانگی افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید