سوال نماینده تربت حیدری به وزیر صمت رسید

زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792420

در پی درخواست تولیدکنندگان زعفران در خراسان رضوی برای انحلال شورای ملی زعفران

در پی درخواست زعفران کاران خراسان رضوی مبنی بر انحلال شورای ملی زعفران، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت درباره سیاست این وزارتخانه در خصوص اقدامات تخریبی سوال کرد. شورای زعفران.15 میلیارد به کشاورزان اعلام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; در پی درخواست زعفران کاران خراسان رضوی مبنی بر انحلال شورای ملی زعفران، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت درباره سیاست این وزارتخانه در قبال اقدامات تخریبی سوال کرد. شورای ملی زعفران و خسارت 15000 میلیاردی به کشاورزان ابلاغ شد.

در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت پرسید که شورای ملی زعفران در سال های اخیر چه اقدامات موثری در حمایت از کشاورزان و نقش اتحادیه صادرکنندگان در کاهش زعفران انجام داده است. قیمت و زیان کشاورزان محصول ایرانی در بازارهای جهانی چیست و آرشیو مدیران دائمی این اتحادیه چیست؟

محسن زنگنه همچنین علت سکوت وزارت صمت در مقابل اقدامات این شورا و اعضای آن در انتشار اخبار جعلی و تحلیل های هدفمند کاهش وزن زعفران و همچنین علت وجود بیش از بیست سال گروه بسته چند نفره را مطرح کرد. تصمیم گیری در مورد زعفران چطور؟

علت کم توجهی اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت به تذکرات مکرر نمایندگان مجلس طی یک سال و نیم گذشته و انحلال اتحادیه صادرکنندگان زعفران توسط اتاق بازرگانی و وزارت صمت و شورای ملی علیرغم درخواست دهها هزار نفر از زعفران شهرستان خراسان رضوی از فاطمی امین یاد کرد.

وی همچنین از وزیر صمت خواست تا دستان پنهان و پشت پرده احتمالی حمایت های دولت به ویژه در دولت آقای روحانی، وزارت صمت و نهادهای زیرمجموعه و در نهایت سیاست های دولت سیزدهم را برای رفع مشکلات ارائه کند. مافیای زعفران و قطع شدن دست برندگان این محصول را اعلام کنیم.

این هفته کاربران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی توییتر و اینستاگرام با شناسایی عناصر سودجو و کلید واژه مافیای زعفران، خواستار انحلال شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان زعفران و همچنین رسیدگی و ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این موضوع شدند. مشاوره

از مجموع بیش از 118 هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از 90 هزار هکتار و 80 درصد تولید و خراسان جنوبی با 15 هزار و 700 هکتار و حدود 5 درصد و سایر استان ها با 8 هزار هکتار سطح زیر کشت. بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را دارند.

از مجموع 90 هزار هکتار اراضی زراعی زعفران در استان خراسان رضوی بیش از هشت هزار و 500 هکتار یعنی. معادل 12 درصد مساحت استان از اراضی تربت حیدری و از مجموع بیش از 50 هکتار زمین کشاورزی در زاوچ 12000 هکتار معادل 17 درصد ظرفیت این استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

در استان خراسان رضوی بیش از 120 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این تعداد 14 تا 15 هزار خانوار به تولیدکنندگان زعفران در تربت حیدریه اختصاص دارند و تعداد کشاورزان بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار و 900 درصد است. که از آن زعفران می کارند.

در حال حاضر روزانه 220 نفر در هر هکتار زمین زعفران کار می کنند که در مجموع 70 هزار شغل مستقیم و دو تا سه برابر بیشتر به صورت غیرمستقیم ایجاد می شود.

انتهای پیام/ 4003

دیدگاهتان را بنویسید