دولت قصد دارد رتبه بندی معلمان را اعمال نکند

دولت قصد دارد رتبه بندی معلمان را اعمال نکند

رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات قانونی برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزشی است که بنا به دلایل و ملاحظاتی تاکنون اجرایی نشده است. به همین دلیل شاهد اعتراض خیل عظیم معلمان به عدم تحقق این موضوع بوده ایم که البته همواره با بازداشت برخی معلمان و فعالان صنفی همراه بوده است.

اما لایحه رتبه بندی در دولت دوازدهم نهایی شد و به مجلس ارسال شد و مجلس در کمیته تخصصی آن را بررسی کرد. یکی از ابعاد اصلی این لایحه بار مالی این است که با توجه به کسری بودجه و عزم دولت برای تامین هزینه های جاری و عمرانی کشور، شبهات زیادی در اجرای آن ایجاد کرده است.

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس، اخیرا درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: بحث ارزیابی لایحه دولت بود نه طرح نمایندگان مجلس، بنابراین دولت باید محکم بایستد.

وی همچنین تاکید کرد که بزرگترین مشکل، بار مالی این طرح است که دولت برای اجرای آن باید پشت سر بگذارد.

اما چند روز پیش در فضای مجازی پیش نویسی مبنی بر مخالفت دولت با طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد که واکنش معلمان را در پی داشت و ساعاتی بعد سخنگوی دولت این خبر را تکذیب کرد و نامه منتشر شده را جعلی خواند.

پیش از این بهروز محبی، نماینده فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت و گو با جامعه 24، گفته بود: «ما می گوییم با وجود کمبود منابع برای لایحه رتبه بندی معلمان، دولت باید از هر جهت جبران کند. ایراد هیأت امنا اصل 75 است و به دلیل درخواست از دولت که توان پرداخت آن را ندارد، انتقاد شده است».

اما با تمام وعده های دولت و مجلس، روز گذشته معلمان بار دیگر برای احقاق حقوق مالی خود در سراسر کشور تجمعات اعتراضی برگزار کردند. از سوی دیگر قرار است در این هفته اقداماتی برای رفع ایرادات شورای نگهبان مجلس انجام شود.

دولت بودجه رتبه بندی معلمان را تصویب نکرد
محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان به جامعه ۲۴ گفت: ایراد اصلی هیأت امنا به اصل ۷۵ است. بر اساس این ماده هر طرحی که مجلس تصویب کند باید به تصویب دولت برسد.

وی با اشاره به اینکه عمده ایراد هیات امنا مربوط به عدم تصویب بودجه رتبه بندی معلمان از سوی دولت است، گفت: در این مدت نمایندگان مجلس تاکید کردند که دولت 12.5 میلیارد تومان بودجه دارد. برای تصویب تصویب شد و طی نامه ای به هیئت امنا ارسال شد اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

سخنگوی کانون صنفی معلمان افزود: از مصاحبه ها اطلاعات ضد و نقیضی شنیده و دیده می شود، به خصوص آقای حاجی بابای که مصاحبه ای انجام داده و گفته است که برای سال آینده 40 هزار میلیارد تن بودجه در نظر گرفته شده است، اما در یک جلسه گفته شده است. مصاحبه با روز بعد: “بودجه رتبه بندی معلمان 13.5 تریلیون تن برآورد شده است. با توجه به چنین مصاحبه هایی به عنوان یک فعال صنفی، فکر می کنم آنها می خواهند با مصاحبه های مختلف و برنامه های دوره ای که تا پایان سال 1400 ارائه می شود، سردرگمی ایجاد کنند. و قانون طبقه بندی معلمان عملا ایجاد نشد.

وی افزود: «ایرادات هیأت امنا به لایحه رتبه بندی معلمان قابل حل است، اما موضوع اصلی بودجه دولت است». طبق قانون، هیأت امنا موظف است لایحه ای را که بودجه آن به تصویب دولت می رسد، تصویب کند که البته در صورت عدم ارائه و تصویب آن، هیأت امنا قادر به تصویب آن نخواهد بود.

حبیبی گفت: اکنون بحث ما مخالفت یا توافق ما با هیات امنا نیست، بحث این است که این یک روند قانونی است و اکنون تصویب بودجه طبقه بندی معلمان ۱۴۰۰ بر عهده دولت است که هنوز تصویب نشده است. پذیرفته شد.

دولت و مجلس نسبت به مطالبات معلمان بی تفاوت هستند
وی با اشاره به انتشار اخباری از گروه های مجازی غیر مرتبط با کانون صنفی معلمان گفت: ما در این صنف تنها به این خبر واکنش نشان دادیم و اعلام کردیم در صورت عدم اجرای بودجه رتبه بندی معلمان در سال 1400 حمایت از معلمان انجام خواهد شد. ادامه هید. “

این عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: در پی انتشار این نامه در فضای مجازی یک تشکل دیگر از جمله کانون فرهنگیان و سازمان معلمان نیز به این بخشنامه پاسخ دادند و در نهایت دو ساعت بعد آقای جهرمی. آن را تکذیب کرد. نکته اینجاست که بخشنامه هایی که در گروه های فرهنگی و فضای مجازی منتشر می شود را می بینند اما اعتراض و مطالبات صنفی و اعتراض معلمان را نمی بینند و به این موضوع واکنشی نشان نمی دهند.

به گفته وی، ابهام این سوال این است که چرا دولت یا مجلس به اعتراضات واکنشی نشان ندادند؟

حبیبی تاکید کرد که کانون صنفی معلمان اعلام کرده است که آماده مذاکره با دولت و مجلس است اما هنوز پاسخی نداده است.

به گفته وی، آنچه در تشکل های صنفی معلمان انجام می شود در چارچوب قانون است و این درخواست کاملا قانونی است، اما دولت و مجلس به این درخواست ها پاسخی نمی دهند و اگر به این درخواست ها پاسخ می دادند، موضوع می توانست مطرح شود. مطرح کرد. وضعیت بهتری در حال حل شدن است.

به گزارش جامعه 24، اما آنچه در حال حاضر در این بحث خاص در خصوص رتبه بندی معلمان مشکل ساز است، اعتبارات چند هزار میلیارد تنی مجلس یازدهم بیش از آنچه در نسخه اول لایحه مصوب دولت در نظر گرفته شده است. در بحث رتبه بندی معلمان به تصویب رسید. اما دولت با استناد به اصل 75 قانون اساسی معتقد است تصویب مجلس در این لایحه بار مالی مضاعفی بر دوش دولت وارد می کند و در نتیجه حاضر به پذیرش نظر مجلس و هیات امنا بر اساس قانون نیست. و البته طبق قانون از تصویب تصمیمات مجلس خودداری می کند. اما آنچه موضوع را پیچیده تر می کند، انگیزه و دلیل این افزایش بودجه در تصویب این لایحه در مجلس است.

دیدگاهتان را بنویسید