دومین نشست گروه های سیاسی عراق به میزبانی مصطفی الکاظمی


ساعت: 18:26
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895402

گروه های سیاسی عراق برای دومین بار به دعوت نخست وزیر این کشور گرد هم آمدند تا راه برون رفت از بحران سیاسی کنونی را بررسی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دومین نشست گروه های سیاسی عراق امروز (دوشنبه) با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، نماینده سازمان ملل و رهبران سیاسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، بر اساس بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی که میزبان این نشست بود، حاضران در جلسه در پایان شش مصوبه داشتند.

1- حاضران تاکید کردند که در سایه حوادث و مناقشات سیاسی، همگی در حفظ ثبات و حمایت از عراق در برابر بحران ها مسئولیت ملی دارند و باید از تلاش ها برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از تنش و خشونت و همچنین دستیابی به تصمیم حمایت کنند. باید گفت و گوی ملی باشد. آنها همچنین تاکید کردند که نشست های گفتگوی ملی باید ادامه یابد.

2- در این جلسه با تشکیل یک تیم فنی متشکل از تمامی گروه های سیاسی که وظیفه آن تلاش برای ایجاد دیدگاه ها و افکار مشترک بر روی نقشه راه حل اختلاف است، تصویب شد. این تیم همچنین موظف به نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تحقق درخواست‌های آنان بر اساس قانون انتخابات و بررسی در کمیسیون عالی انتخابات است.

3- همه شرکت کنندگان بر ضرورت فعال سازی نهادها و اجرای قانون اساسی تاکید کردند.

4- شرکت کنندگان در این جلسه مجدداً از جنبش صدر خواستند تا در جلسات فنی و سیاسی شرکت کرده و در مورد همه موضوعات بحث برانگیز برای دستیابی به راه حل گفتگو کنند.

5- حاضران بر لزوم بهبود فضای بین گروه‌های سیاسی و جلوگیری از افزایش تنش و سخنان مخالف که به روابط تاریخی گروه‌های سیاسی آسیب می‌زند تاکید کردند و خواستار حل و فصل اختلافات از راه‌های قانونی شدند.

6- در نهایت رهبران سیاسی فعلی تاکید کردند که باید با قانون‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی‌های دولتی که از حمایت گروه‌های سیاسی و مردمی برخوردار است، حکومت‌داری و زیرساخت‌های سیاسی اصلاح شود و تخلفات سیاسی و اداری برطرف شود. در پایان حاضرین در خصوص اصول و مبانی تغییرات قانون اساسی و استفاده از ظرفیت قانون اساسی در تمامی مراحل بحث و تبادل نظر کردند.

جلسه امروز برگزار شد تا اینکه «سید مقتدی صدر» رهبر جنبش صدر باز هم حاضر به شرکت نشد. اولین دیدار در 26 مرداد برگزار شد و فردای آن روز سید مقتدی صدر گفت که برای چنین جلساتی ارزشی قائل نیست.

در عین حال «سید مقتدی صدر» از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست استعفای خود را در پایان خرداد ماه گذشته به رئیس مجلس تقدیم کنند و رئیس پارلمان عراق نیز با این امر موافقت کرد. .

در حال حاضر اکثریت پارلمان عراق در اختیار نمایندگان چارچوب هماهنگی است، اما اعتراضات و ناآرامی های اخیر حامیان جنبش صدر مانع از تشکیل جلسه پارلمان برای تعیین تکلیف کابینه شده است.

صدر نیز چند روز پیش اعلام کرد که از سیاست کناره گیری می کند. وی با بیان اینکه آیت الله سیدکاظم حسینی خیری بنا به دستور مرجعیت به سیاست بازنخواهد گشت.

هفته گذشته، آیت الله خیری از مرجع تقلید عراق خطاب به الصدر که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیرقانونی، خواستار انحلال پارلمان برای جلوگیری از انتخاب نخست وزیر شد، گفت: هرکس می خواهد از نام این دو استفاده کند. شهدا او از صدرها نیست که بین مردم عراق اختلاف ایجاد کند و با اینکه فاقد درجه اجتهاد و سایر شرایط لازم است، می خواهد رهبری شریعت را به دست گیرد.

پس از اظهار نظر مقتدی صدر مبنی بر کناره گیری از سیاست، کانال ها و سایت های نزدیک به این جریان بسته شد. دفتر صدر همچنین از تمامی حامیان وی خواست که به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکنند و از طرف جنبش صدر هیچ شعار و سخنی نگویند.

البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایت‌ها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را وابسته به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تحریک حامیان این جریان به شورش در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن اوضاع این کشور دارند.

بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، شورشیان طرفدار صدر تظاهرات و تجمعات خود را در بغداد آغاز کردند. این تجمعات در چند استان دیگر عراق نیز برگزار شد. با این حال، رهبر جنبش صدر با حضور در نشست خبری در نجف اشرف از مردم این کشور به خاطر حوادث اخیر عراق عذرخواهی کرد و برای حامیان خود ضرب الاجلی برای خروج از تحصن تعیین کرد و پس از آن خروج از این کشور آغاز شد. از طرفدارانش آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید