دیابت بارداری چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟


ساعت: 11:47
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910285

در حالی که بارداری یکی از پر استرس ترین دوران برای هر زنی است، یکی از این استرس ها می تواند با عارضه ناشناخته «دیابت بارداری» یا «دیابت بارداری» مرتبط باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، درصدی از زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف به دیابت بارداری مبتلا شوند، دیابت بارداری عوارض مختلفی از جمله مشکلات تنفسی، اضافه وزن و احتمال سقط جنین برای کودک به همراه دارد که در صورت عدم کنترل عواقب خطرناکی برای مادر به همراه خواهد داشت. و احتمال ابتلا به دیابت بارداری را برای بارداری های بعدی افزایش می دهد. ،

بارداری به عنوان یکی از بهترین لحظات زندگی یک زن می تواند یک سری ترس ها و نگرانی ها را به همراه داشته باشد که در این دوران زنان و جنین آنها را به خطر بیندازد یکی از این نگرانی ها ابتلا به دیابت بارداری است.

بخش زیادی از مادران با این بیماری آشنا نیستند و پس از عود به دنبال درمان هستند. در این مقاله تصمیم گرفتیم راه های پیشگیری و درمان این مشکل را توضیح دهیم

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود 3 تا 5 درصد زنان باردار به خصوص در اواخر بارداری به دیابت مبتلا می شوند، گفت: این بیماری پس از تولد نوزاد ناپدید می شود اما می تواند در مراحل بعدی ظاهر شود. حاملگی ها

وی افزود: حدود 50 درصد از زنانی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند ممکن است به طور دائمی به این بیماری مبتلا شوند، رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری تقریباً مانند رژیم غذایی مناسب برای سایر دیابت ها است.

این مشاور تغذیه در خصوص پیشگیری از دیابت بارداری ادامه داد: کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری، ترک سیگار، استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی نیز از جمله راه های موثر برای پیشگیری از دیابت بارداری است.مصرف پنج گروه اصلی غذایی و حفظ تعادل و تناسب در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری بسیار موثر است

به گفته وی، مصرف غذاهایی مانند آب پز، بخارپز یا کبابی تا حد امکان، خودداری از سرخ کردن بیش از حد غذا، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی مانند سوسیس، کالباس، خامه و سایر غذاهای چرب؛ پرهیز از مصرف چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس شامل روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، پرهیز از مصرف بی رویه قند و مواد نشاسته ای، کاهش مصرف قندهای ساده مانند شکر، شکر، شیرینی، شکلات، گازدار نوشابه و آب میوه های صنعتی؛ کاهش مصرف نمک، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای شور و کاهش مصرف کنسروها می تواند در کاهش مصرف چربی و بهبود عادات غذایی موثر باشد.

فیروزکوهی در ادامه به توصیه های غذایی برای پیشگیری و کنترل دیابت بارداری اشاره کرد و گفت: غذا باید به طور منظم و در زمان مقرر مصرف شود، تغییر زمان غذا خوردن باعث نوسانات قند خون و ایجاد مشکلات عدیده در دوران دیابت می شود.تقسیم بندی را توصیه می کند. وعده های غذایی روزانه به سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و 3 وعده میانی.

وی تصریح کرد: نان های مورد مصرف باید از آرد سبوس دار و با مخمر تهیه شود، مصرف حبوبات در رژیم غذایی توصیه می شود، زیرا فیبر موجود در این غذاها به کنترل بهتر قند خون کمک می کند، روغن مصرفی باید از نوع گیاهی باشد. گوشت باید کم چرب، مرغ و ماهی بدون پوست و میوه و سبزیجات تازه مصرف شود و مهمتر از آن باید مدام با متخصص تغذیه در ارتباط باشید و مشکلات خود را در زمینه برنامه غذایی با او در میان بگذارید.

این متخصص تغذیه و مشاور تغذیه خاطرنشان کرد: ورزش های ساده انجام شود و سپس پیاده روی منظم و همچنین مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی به شدت محدود شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید