آیا نور باعث دیابت بارداری می شود؟

آیا نور باعث دیابت بارداری می شود؟

محققان اخیرا گزارش دادند قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب با دیابت بارداری مرتبط است.

دیابت بارداری، یک وضعیت پزشکی بالقوه خطرناک که زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، در سال های اخیر افزایش هشدار دهنده ای داشته است. تحقیقات جدید نشان می دهد که دلیل آن ممکن است میزان قرار گرفتن در معرض نور اضافی زنان قبل از خواب باشد.

نور زیاد در شب در حال حاضر با مشکلات سلامت قلب مرتبط است، و تحقیقات رو به رشد نشان می دهد که اختلال در ریتم شبانه روزی ما – چرخه های طبیعی خواب و بیداری بدن ما در هر روز – می تواند اثرات مضر قلبی عروقی دیگری داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که خواب نامنظم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را دو برابر کند.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه نورث وسترن (NU) قرار گرفتن 741 زن در معرض نور را قبل از خواب به مدت یک هفته با یک دستگاه نظارت بر بدن که به مچ بسته می‌شد، زیر نظر گرفتند. این زنان در سه ماهه دوم بارداری که معمولا غربالگری دیابت بارداری انجام می شود، غربالگری شدند.

دیابت بارداری بیماری است که برای اولین بار در یک زن در دوران بارداری ایجاد می شود. اگرچه این بیماری همیشه در دوران بارداری خطر جدی برای سلامتی ندارد، اما افراد مبتلا به آن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 بعد از بارداری هستند که می تواند خطر بیماری قلبی و زوال عقل را در آینده افزایش دهد. کودکانی که از مادران مبتلا به این بیماری متولد می شوند نیز بیشتر در معرض فشار خون و چاقی هستند.

اگرچه تنها 31 نفر از زنان مورد مطالعه به دیابت بارداری مبتلا شدند، اما روندی وجود داشت که نشان می‌داد زنانی که سه ساعت قبل از خواب زمان بیشتری را در نور روشن سپری می‌کردند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

دکتر Ast، رهبر این مطالعه، گفت: زنانی که کمترین زمان را در نور کم سپری کردند، پنج برابر بیشتر از زنانی که بیشترین زمان را در نور کم سپری کردند، به دیابت بارداری مبتلا شدند.

به گفته محققان، میزان دیابت بارداری به سرعت در حال افزایش است.

محققان توصیه می‌کنند که زنان باردار حداقل سه ساعت قبل از خواب، نور خانه‌های خود را کم‌کم کنند و نور دستگاه‌هایی مانند صفحه‌نمایش رایانه و تلفن را محدود کنند.

نتایج این مطالعه در مجله American Journal of Obstetrics and Gynecology Maternal Fetal Medicine منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید