راهیان نور اعزام نمی شود، این یک عزیمت است / تدارک یادواره ها و اردوهای راهیان نور برای پذیرایی از عاشقان شهدا


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814495

سردار مطهری گفت: امسال بیش از هر زمان دیگری آماده خدمات رسانی به کاروان های خودروهای خانوادگی هستیم یعنی مکان های بیشتری نسبت به قبل برای خودروهای شخصی که به صورت خانوادگی می آیند اختصاص داده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، سفر به مناطق عملیاتی غرب و جنوب پس از وقفه دو ساله با مجوز ستاد ملی تاج و تخت از سر گرفته شده و در چند روز اخیر به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است. در همین راستا با سردار عباس مطهری فرمانده ارتش، سازمان راهیان نور و بسیج گردشگری و دبیر سپاه و بسیج بهید راهیان نور گفت وگو کردیم. سردار مطهری در این گفت و گو با تاکید بر اینکه سفر به راهیان نور حرکت نیست، عزیمت است و زائران داوطلبانه به دیار نور و شهدای مشهد می روند.

دبیر سپاه و قرارگاه راهیان نور بسیج سپاه در بخشی دیگر از این گفتگو گفت: برنامه های ویژه ای برای زائرانی که با خودرو به مناطق عملیاتی غرب و جنوب سفر می کنند در نظر گرفته شده است.

سردار مطهری همچنین به تشریح برنامه هایی که در محل یادمان ها برگزار می شود و همچنین مسیرهای چراغ های دریا را تشریح کرد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است؛

آیا شرایط و محدودیت خاصی برای ثبت نام و بازدید از اردوهای راهیان نور وجود دارد؟

هر شرطی که ستاد ملی تاج و تخت برای سفر تعیین کند، همان شرط حضور در راهیان نور است. هم برای زائران و هم برای راویان و خادمان و هرکسی که قصد حضور در این سفر را دارد.

طرح های حمل و نقل چگونه مورد بحث قرار می گیرند؟ آیا قرار است چند نفر از زائران راهیان نور اعزام شوند یا خیر؟ و آیا محدودیتی در این زمینه وجود دارد؟

ابتدا باید بگویم که راهیان نور اعزامی نیست، حرکتی است، یعنی نمازگزاران با اختیار خود به حوزه های حفاظت مقدس مانند عبادت امام رضا(ع) حرکت می کنند.

هیچ محدودیتی برای حضور زائران در این سفرها وجود ندارد و از این نظر مشکلی نداریم، همه زیرساخت ها هم اکنون فراهم است و به فضل الهی آماده خدمت رسانی به زائران هستیم و مطمئن هستیم که خود شهدا کمک خواهند کرد.

با این توضیح؛ ارزیابی شما از حضور مردم در اردوهای راهیان نور چیست؟

با توجه به اینکه راهیان نور دو سال است که بسته شده است، از هم اکنون مردم مشتاق سفر به این مناطق هستند و انتظار حضور پرشور مردم را داریم.

آیا برنامه ویژه ای برای کاروان های خانوادگی در راهیان نور وجود دارد؟

امسال بیش از هر زمان دیگری آماده ارائه خدمات به کاروان های خودروهای خانوادگی هستیم، یعنی فضاهای خود را بیش از پیش به خودروهای شخصی که به صورت خانوادگی می آیند اختصاص داده ایم. از آنجایی که مردم ایران به مسافرت خانوادگی با ماشین شخصی علاقه مند هستند و همچنین به دلیل زیاد بودن شرایط، سفر با ماشین شخصی می تواند بهتر از سفر با اتوبوس و … باشد. به همین دلیل در گذشته ظرفیت خانوادگی این کمپ ها را 3 تا 4 برابر افزایش داده ایم. بر اساس برآوردهای ما در سال 1997; نزدیک به 150 هزار زائر با خودرو و خانواده در راهیان نور حضور یافتند و امسال بین 600 تا 500 هزار نفر در نظر داریم که طی یک ماه از 15 اسفند تا 15 فروردین ماه با خودروهای شخصی به سرزمین نور سفر کنند.

آیا برنامه خاصی برای سفر با ماشین از ابتدا تا مقصد دارید؟ نحوه ثبت نام در این نوع سفر را توضیح دهید.

زائران عزیز راهیان نور چند راه برای رفتن با ماشین وجود دارد. پارکینگ اختصاصی راه اندازی کردیم و شماره شخصی استان ها را اعلام کردیم که زائران برای ثبت نام با آن تماس بگیرند. روش دیگر سیستم نورپردازی مرکزی است که راهیان نور نیز از طریق فعالان مردمی می تواند به این مناطق سفر کند.

وقتی مردم با خودروهای شخصی وارد خوزستان می شوند، وقتی به عددی مثلاً بین 50 تا 100 خودرو می رسند، خودشان کاروانی محسوب می شوند که رادیو کاروان برای آنها روی موج اف ام نصب شده است و می توانند از این طریق و راوی و میزان ارتباط برقرار کنند. خواهد بود. ضمنا اسکان و غذای آنها با برنامه هماهنگ شده و پس از بازدید از یادمان ها می توانند برای استراحت به محل در نظر گرفته شده برای اسکان خود بروند.

در مورد انجام تمرینات در بناها توضیح دهید؟ این تمرینات شروع شد؟

این برنامه در واقع یک نمایش نظامی است که یک سریال تاریخی است که از دوران دفاع مقدس تا حمله به داعش پخش می شود و در طول نمایش شاهد انفجار، تیراندازی، سخنرانی و جلوه های بصری خواهیم بود. این رزمایش ها هر شب در اردوگاه شهید باکری و شهید مسعودیان برگزار می شود که اجرای آن از دو روز گذشته آغاز شده است. در 6 مارس

آیا برنامه خاصی برای نوروز و سال تحویل وجود دارد؟

برنامه ویژه ای برای ایام تحویل سال به یاد بیت المقدس که در 10 کیلومتری اهواز است آماده کرده ایم.

برنامه ویژه ای برای روز ملی راهیان نور تدارک دیده اید؟ و آیا جشنواره ملی سرزمین نور مانند سال های گذشته برگزار می شود؟

خدای ناکرده جشن روز ملی نور و افتتاحیه هجدهمین جشنواره ره آورد نور روز جمعه 20 اسفندماه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشا در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می شود.

آیا برنامه خاصی برای نوروز و سال تحویل در یادواره ها وجود دارد؟

آره. همانند سال های گذشته هر یادواره برنامه های روایی و فرهنگی خاص خود را خواهد داشت.

آیا امسال مسیر نور دریایی وجود خواهد داشت؟

آره. راهیان نور امسال تاسیس شده و از 25 اسفندماه در استان های هرمزگان و بوشهر فعال است.

آیا محدودیتی در مسیرهای نور دریایی وجود دارد؟

آره. با توجه به اینکه خطوط دریایی از اتوبوس و اتوبوس های دریایی برای بازدید از بناها استفاده می کنند، محدودیت مکان یابی و همچنین محدودیت های اسکان داریم تا مسئولان استانی و شهرستانی از جزئیات بیشتر مطلع شوند و مردم از طریق آنها اطلاعات لازم را کسب کنند.

شرایط کمپ های مسیر دریا چگونه است؟ و آیا با مسیرهای نورانی زمین تفاوت دارد؟

آره. هزینه این کمپ ها متفاوت است و تعداد روزهای سفر نیز بسته به استان مبدا و مقصد متفاوت است. این در حالی است که زمان توقف کاروان ها در استان مقصد بر اساس برنامه ریزی بین 2 تا 4 روز متغیر است.

پس از همه، اگر شما یک نقطه به عنوان یک نتیجه گیری خوب است.

امسال با توجه به وضعیت کرونا و وضعیت مالی در راستای حمایت از راهیان نور حرکت کرده ایم تا حمایت مردمی و شبکه در استان ها افزایش یابد. آنها حمایت بسیار خوبی داشتند. تشکر صمیمانه و فروتنانه از استانداران محترم، فرماندهان سپاه استان و مدیران کل استان ها و نهادها و دستگاه های استانی که این ستادها را فعال کردند و حمایت های بسیار خوبی داشتند.

همچنین از همه اقوام و اقوام که در دفاع جهانی حضور فعال داشته اند و می توانند قصه بگویند می خواهم به کاروان هایی که از شهرهای خود به مناطق عملیاتی می روند کمک کنند. مدیران محترم راهیان نور و بستگانی که فضا را در سپاه استان مدیریت می کنند نیز شرایط بازداشت راهیان نور پس از وقفه دو ساله را در نظر بگیرند. در هر صورت مهم است که از قبل پیش بینی های لازم را داشته باشند تا نمازگزاران عزیز در صورت صلاحدید از راهیان نور نهایت استفاده را ببرند و بیشترین رضایت را داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید