دیدار ایران و عربستان سعودی به وقت بغداد حرکت به سمت ابتکارات منطقه ای ایران و عربی

دیدار ایران و عربستان سعودی به وقت بغداد حرکت به سمت ابتکارات منطقه ای ایران و عربی

روز گذشته وزیر خارجه عراق به طور غیرمنتظره ای اعلام کرد که مذاکرات آتی تهران و ریاض به صورت علنی و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار خواهد شد.

در حالی که به نظر می رسید سفر روسای جمهور آمریکا و روسیه در اوج درگیری ها در جنگ نیابتی اوکراین، وضعیت متشنج منطقه را بدتر می کند، حالا با اعلام نشست وزرای خارجه ایران. و عربستان سعودی در بغداد، احتمال حرکت را افزایش داده است تا به شرایط مختلف حرکت کند.

علنی شدن اختلاف قالیباف و رئیسی دو رئیس جمهور اصولگرا علیه یکدیگر؟

جلسه به وقت بغداد

روز گذشته وزیر خارجه عراق به طور غیرمنتظره ای اعلام کرد که مذاکرات آتی تهران و ریاض به صورت علنی و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار خواهد شد. فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که پس از پنج دور دیدار در سطح امنیتی بین مقامات ایرانی و سعودی، ولیعهد عربستان اکنون از عراق خواسته است تا مقدمات لازم را برای دیدار وزرای خارجه عربستان و ایران در بغداد فراهم کند. و وزارت امور خارجه عراق در حال تدارک این نشست است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: تاریخ این نشست به زودی مشخص می شود و این نشست علنی و با حضور وزرای خارجه دو کشور در بغداد برگزار می شود. وی گفت: جلسات مخفی امنیتی به نشست های دیپلماتیک علنی در سطح وزیران دو کشور تبدیل می شود و همه اینها با میانجیگری عراق است.

اگرچه بغداد هنوز تاریخی برای چنین دیداری اعلام نکرده است و فواد حسین گفت عراق هنوز تصمیمی برای دعوت از دو وزیر در چه تاریخی ندارد. چون «بغداد شلوغ است»، اما حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پنجشنبه گفت که عربستان سعودی تمایل خود را برای مذاکره با ایران در «مرحله علنی و سیاسی» اعلام کرده است.

پیشتر نورنیوز نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران از برگزاری پنجمین دور مذاکرات تهران و ریاض در بغداد خبر داده بود و نوشته بود که در این دور از مذاکرات، دو طرف در مورد از سرگیری روابط و احتمال آن گفت وگو کردند. از برگزاری نشست مشترک در سطح وزرا در خارج از کشور ابراز امیدواری کرد. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز اخیرا تاکید کرد که ادامه تلاش ها برای نزدیک کردن تهران و ریاض برای کاهش تنش های منطقه ای به نفع عراق است و در حاشیه اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس در جده گفت که عراق در نظر دارد نقش خود را در ادامه میزبانی مذاکرات بین این دو کشور در منطقه ایفا کند.

سال های پرتلاطم

تهران و ریاض در سال های اخیر روابط بسیار پرتنشی داشته اند. در جریان مذاکرات نسخه اصلی توافق هسته‌ای موسوم به برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال 2014، عربستان سعودی به صراحت اعلام کرد که با هرگونه توافقی که شامل مسائل منطقه‌ای نباشد، مخالف است و زمانی که در سال 2017، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ایالات متحده آمریکا از این توافق خارج شد، تصمیمی که به شدت مورد استقبال دولت آمریکا قرار گرفت.

اگرچه ایران و عربستان سعودی در موضوعات مختلف منطقه ای اختلافات زیادی با یکدیگر دارند، اما به نظر می رسد جنگ یمن در مرکز درگیری بین دو کشور باشد. جایی که از هفت سال پیش دولت عربستان سعودی با گروه شیعه حوثی که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است می جنگد. در ژانویه 2014، به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران در اعتراض به اعدام روحانی شیعه نمر باقر النمر، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد. در تمام این سال ها، دو تن از دو رقیب منطقه ای وارد روابط تیره شده ای شدند که دو کشور را تا مرز جنگ نیابتی علیه یکدیگر پیش برد.

سراب تضمین های امنیتی واشنگتن

اگرچه خروج ترامپ و شروع کمپین فشار حداکثری دولت او علیه جمهوری اسلامی با استقبال رهبری عربستان سعودی و دیگر شرکای منطقه‌ای آن مواجه شد، اما واکنش دولت آمریکا به حمله غافلگیرانه به تاسیسات نفتی آرامکو که باعث کاهش قابل توجه تولید شد. چند ماهه تعلیق نفت عربستان باعث نوعی تجدید نظر در رویکرد ریاض در تعامل با تهران شد. اگرچه تهران به شدت هرگونه دخالت در این حملات را تکذیب کرد، اما رهبری عربستان به بهانه این حادثه انتظار پاسخ تند آمریکا در برخورد با ایران را داشت. این امر با امتناع قاطعانه دونالد ترامپ مواجه شد.

از آن زمان، رهبری عربستان سعودی و شرکای منطقه ای رویکرد محتاطانه تری را در برخورد با ایران در پیش گرفته اند. در واقع، در زمانی که به نظر می رسد ایالات متحده در حال تغییر سیاست دیرینه خود برای جلوگیری از درگیری دیگر در خاورمیانه است، عربستان سعودی و سایر شرکا احساس می کنند که نمی توانند به تضمین های امنیتی قبلی ایالات متحده اعتماد کنند. کشورها با تشدید تنش ها با ایران.

با کارآمدی جو بایدن در آمریکا که از یک سو با شعار پایان دادن به جنگ های بی پایان و روی آوردن به شرق، به نظر می رسد سعی دارد به نوعی دامن آمریکا را از خاورمیانه بکشد و از سوی دیگر، با شعار احیای برجام برای کاهش تنش‌ها با جمهوری اسلامی، روند ابتکارات منطقه‌ای برای کاهش تنش شتاب بیشتری گرفت.

به ابتکارات منطقه ای

اگرچه آغاز جنگ در اوکراین و بن بست مذاکرات برای از سرگیری برجام در ماه های اخیر این تصور را ایجاد کرد که روند کاهش تنش در منطقه تحت تأثیر تغییر فضای بین المللی مسیر معکوس را طی کرده است. اما خبر دیدار آتی وزرای خارجه ایران و عربستان در کنار عزم امارات برای تعیین سفیر در تهران نشان می دهد که کشورهای منطقه همچنان کاهش تنش را بهترین راه حل می دانند. راه حل بحران های کنونی

این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا می کند که هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با شرکای خود در خاورمیانه دیدار کردند.

در واقع این سفرها در اوج جنگ در اوکراین به نوعی سازش در صحنه بین المللی تعبیر می شد. در آن سفر، بایدن به صراحت اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد خاورمیانه را ترک کند و خلایی ایجاد کند که چین، روسیه و ایران آن را پر کردند.

او در طول سفر خود به دنبال ایجاد ائتلاف امنیتی جدیدی بود که هدف خود را مهار جمهوری اسلامی اعلام می کرد تا امنیت منطقه ای را بر اساس سازوکاری ضد ایرانی با محوریت اسرائیل و آمریکا برقرار کند.

سفر پوتین به تهران، تنها چند روز پس از سفر بایدن، به نوعی همسویی جبهه مقابل در منطقه نیز تعبیر شد. با همه این اوصاف، نشست آتی ایران و اعراب در سطح وزرای خارجه که به ابتکار بغداد برگزار می شود، بیش از هر چیز حامل این پیام است که کشورهای منطقه به دنبال ابتکارات درون منطقه ای هستند و به آن پایبند نیستند. فرآیندهای تحمیلی مانند پیمان ابراهیم برای تنش زدایی، برای حل تنش است.

دیدگاهتان را بنویسید