بغداد در تلاش است تا دیدگاه های ایران و عربستان سعودی را با هم آشتی دهد

ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922575

نخست وزیر عراق روابط کشورش با ایران را مثبت و متفاوت توصیف کرد و تاکید کرد که بغداد در تلاش است تا دیدگاه های ایران و عربستان را آشتی دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است، در گفت وگو با دویچه وله، بر روابط بغداد با کشورهای همسایه تاکید کرد: روابط متوازن بین عراق و همسایگانش بر اساس اصل احترام متقابل، منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی. امور بهترین رویکرد برای ما به عنوان یک دولت از روند سیاسی در عراق است.

وی همچنین به مذاکرات تهران و ریاض برای احیای روابط اشاره کرد و گفت: نزدیک شدن ایران و کشورهای منطقه از جمله عربستان رویکردی است که دولت آن را دنبال می کند و ادامه می دهد زیرا به کاهش تنش در منطقه کمک می کند و این به این مهم کمک می کند. امنیت عراق و منطقه را منعکس خواهد کرد.

السودانی همچنین خاطرنشان کرد: پاسخ ایران و عربستان را دریافت کرده‌ایم و این تلاش‌ها را تا از سرگیری جلسات (بین ایران و عربستان) در بغداد در آینده نزدیک ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر عراق در بخشی دیگر از این گفت و گو با تاکید بر اینکه «حمله به هر نقطه از خاک عراق چه از سوی ایران و چه از سوی ترکیه قابل قبول نیست»، گفت: اخیرا در مناطق مرزی با حملاتی مواجه شده ایم. عراق رسما این حملات را تکذیب کرد. در این میان، ما مشتاق ادامه گفت وگو با این کشورها بودیم. کشورهایی که با آنها روابط ممتاز و منافع مشترک داریم.

وی ادامه داد: اقدامات عملی را از ناحیه خودمان آغاز کرده ایم زیرا در این مناطق هر از چند گاهی گروه هایی وارد ایران و ترکیه می شوند تا اعمال خشونت آمیز انجام دهند و این خلاف قانون اساسی است که بر اساس آن استفاده از خاک عراق. ممنوع است ورود به زمین همسایگان ممنوع است.

وی با بیان اینکه مرجعیت مواضع روشنی در حمایت از روند سیاسی و حمایت مردم عراق از همه مذاهب، مذاهب و اجزای آن دارد و همچنان از این امر حمایت می کند، تصریح کرد: ما رابطه مثبت و متنوعی با ایران داریم. و چه این دو مرز 1200 کیلومتری و شباهت های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی است. این در مورد روابط با عراق و عمق عربی آنها صادق است. همینطور برای ترکیه; ما اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم، اما حفظ این روابط در چارچوب منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی راهی است که اکنون در پیش گرفته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید