دیپلمات اروپایی: اجازه نمی دهیم روسیه برجام را گروگان بگیرد

دیپلمات اروپایی: اجازه نمی دهیم روسیه برجام را گروگان بگیرد

روز جدیدما نمی خواهیم به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت اگر روسیه مانع مذاکرات هسته ای در وین شود و بر آن پافشاری کند، می توان گزینه های دیگری را انتخاب کرد.

این دیپلمات بدون اشاره به «گزینه‌های دیگر» به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر این محاصره روسیه ادامه یابد، ما باید گزینه‌های دیگری را در نظر بگیریم». ما نمی خواهیم به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد.

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، اقدامات مسکو را غیرمسئولانه خواند و گفت: شکست این توافق که مردم ایران را از لغو تحریم ها و جامعه بین المللی از تضمین های لازم برای برنامه هسته ای ایران محروم می کند، بسیار فاجعه بار خواهد بود.

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که مذاکرات در وین به دلیل “عوامل خارجی” به حالت تعلیق درآمده است. آقای بورل افزود: من و همکارانم به عنوان هماهنگ کننده برجام به همکاری با اعضای برجام و آمریکا ادامه خواهیم داد تا در نهایت با عبور از شرایط فعلی به توافق نهایی برسیم.

مذاکرات هسته ای ایران که پس از 11 ماه در آستانه موفقیت به نظر می رسید، روز جمعه پس از درخواست مسکو برای تضمین بیشتر به حالت تعلیق درآمد.

روسیه که از زمان حمله به اوکراین درگیر تحریم های غرب شده است، از آمریکا خواسته است اطمینان حاصل کند که تحریم ها بر همکاری اقتصادی فعلی یا آتی مسکو با تهران تأثیری نخواهد گذاشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این اتهامات را “بی ربط” خواند و گفت که ایالات متحده چنین تضمین هایی را به روسیه ارائه نخواهد کرد.

در همین حال، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «توافق در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا واقع بینانه و مستمر عمل کند».

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه که از همه کشورها خواست برای دستیابی به توافق “رویکردی مسئولانه” اتخاذ کنند، گفت: ما به توافق بسیار نزدیک هستیم، اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید