دیپلمات سابق ایرانی پیشنهاد آغاز مذاکرات برای احیای برجام را مطرح می کند

دیپلمات سابق ایرانی پیشنهاد آغاز مذاکرات برای احیای برجام را مطرح می کند

روز جدید : بدون سپاه هیچ توافقی با ایران در مورد بحران های منطقه ای حاصل نمی شود.

سید حسین موسویان، دیپلمات سابق که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است که در حال حاضر در ایالات متحده مستقر است، در مقاله‌ای در وب‌سایت میدل ایست آی درباره پیشنهادات برای ازسرگیری مذاکرات برجام نوشت. از جمله عذرخواهی دولت بایدن برای ترور غیرقانونی قاسم سلیمانی است.

(بر اساس گزارش ها) تنها تفاوت عمده ای که بین ایران و آمریکا برای احیای برجام باقی مانده، اصرار ایران بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» دولت آمریکا است.

متحدان آمریکا در منطقه – به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی – با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی دولت آمریکا مخالفت کردند و استدلال کردند که این امر می تواند تهدیدات منطقه ای ایران را افزایش دهد و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا نیز می توانند همین کار را انجام دهند. اما برای حکومت ایران این یک خط قرمز است.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا اخیراً گفت واشنگتن تحریم‌ها علیه ارتش ایران را حفظ خواهد کرد، حتی اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نهایت از فهرست تروریست‌های دولت آمریکا برای تسهیل مذاکرات با ایران حذف شود.

در اینجا دو ملاحظه مرتبط وجود دارد. بدون مشارکت سپاه، توافقی با ایران در مورد بحران های منطقه ای حاصل نخواهد شد. این استدلالی است که دولت بایدن برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست ها به منظور تسهیل مذاکرات دوجانبه در مورد مسائل منطقه ای مطرح می کند.

پیشنهاد دیپلمات سابق ایرانی برای آغاز مذاکرات برای احیای برجام: دولت بایدن از ایران برای کشته شدن سردار سلیمانی عذرخواهی کرد.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده بازنشسته سنتکام و شاهین ضد ایرانی که دستور ترور قاسم سلیمانی را در ژانویه 2020 صادر کرد، اخیراً به واشنگتن پست گفته است که “ما باید در آینده با ایران به توافق برسیم.”

علاوه بر این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه اخیراً خاطرنشان کرد که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی در سال ۲۰۱۹ و در نهایت ترور قاسم سلیمانی. در سال 2020، «تعداد حملات گروه های مورد حمایت ایران بین سال های 2019 تا 2020 بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

اما پس از تهدید ایران به انتقام برای ترور ژنرال ارشد خود، دولت بایدن در موقعیت دشواری برای دفاع از خود در برابر فشارهای سیاسی داخلی برای حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا قرار خواهد گرفت. ترور سلیمانی نقض آشکار قوانین بین المللی بود که ایران با شلیک بیش از 12 موشک بالستیک به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به آن پاسخ داد.

برای رفع این مانع، یک گزینه این است که دولت ایران از دولت ایران به دلیل ترور غیرقانونی ترامپ عذرخواهی کند و واشنگتن و تهران به اصل عدم مداخله و عدم استفاده از زور بر اساس منشور سازمان ملل متحد متعهد شوند.

ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن به همکاری ایران برای کاهش تنش در منطقه نیاز دارند. ایران قبلاً به طور ضمنی با تنش‌زدایی موافقت کرده است، اما نمی‌تواند این موضوع را به توافق هسته‌ای مرتبط کند، زیرا می‌ترسد که کمپین ضد ایرانی در واشنگتن و منطقه، تهران را مسئول هر حادثه جدید معرفی کند و ایالات متحده را رها کند. روی توافق کلیک کنید.

وزیر امور خارجه قطر در این هفته بر اهمیت دستیابی به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد و بر ضرورت یک توافق امنیتی جامع در منطقه تاکید کرد.

از زمان پایان جنگ ایران و عراق در سال 1988، همه دولت‌های ایران، از میانه‌رو تا محافظه‌کار، خواستار کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد امنیت منطقه‌ای و سیستم همکاری جمعی در خلیج فارس شده‌اند که در کتاب من، امنیت جدید ساختار، صلح و همکاری در خلیج فارس.

راه پیش رو احیای توافق هسته ای و آغاز مذاکرات جدی در مورد ساختار امنیتی منطقه ای است که امنیت را برای همه از طریق هنجارها و اصول مشترک تضمین می کند، مانند برابری حاکمیت دولت، خودداری از تهدید یا استفاده از زور، حل مسالمت آمیز درگیری ها و حفاظت از مرزها و ترویج عدم مداخله در امور داخلی سایر دولت ها.

قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل یک چارچوب کاری برای حل و فصل مسائل باقیمانده بین ایران و همسایگان عربش در خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی فراهم می کند. این قطعنامه به ایجاد تدابیر امنیتی جمعی برای مبارزه با تروریسم، فرقه گرایی، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر و سایر مسائل متقابل کمک خواهد کرد.

اولین قدم این است که فوراً لفاظی ها و تبلیغات خصمانه را متوقف کنید و سپس یک مجمع منطقه ای برای بحث در مورد مسائل امنیتی تشکیل دهید. مذاکرات ایران و کشورهای همسایه در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که اهداف سیاسی آنها منسجم باشد و از محاسبات مجموع صفر (سود-زیان) پرهیز شود.

یک سیستم امنیتی و همکاری جامع همچنین مستلزم اقدامات اعتمادساز مانند بازدید نظامی از ارتش، اطلاعات قبل از جنگ، شفافیت در تامین تسلیحات، کاهش هزینه‌های نظامی، پیمان‌های عدم تجاوز، تیم‌های ضربتی مشترک برای مقابله با بحران است. و مدیریت و حذف سلاح های کشتار جمعی.

پایبندی به این اصول ممکن است نگرانی های همه ذینفعان از جمله ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید