مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا؛ پیشنهاد بهشتی پور برای احیای سریعتر برجام روسیه نمی تواند مسیر مذاکرات را تغییر دهد.

مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا؛  پیشنهاد بهشتی پور برای احیای سریعتر برجام روسیه نمی تواند مسیر مذاکرات را تغییر دهد.

روز جدید بهشتی پور خاطرنشان کرد: روسیه، چین، آلمان و فرانسه در شرایطی نیستند که روند مذاکرات را تغییر دهند. اگر ایران و آمریکا به توافق برسند کشورهایی مثل روسیه، چین و… میانجی خواهند بود و مسئله اصلی خواسته های آمریکا خواهد بود و اینکه آنها در حل مشکل آژانس با ابزارهای سیاسی دریغ نخواهند کرد. روسیه نقش تعیین کننده ای در این زمینه ندارد.

قرن جدید – گروه سیاسی: وزارت امور خارجه ایران صبح جمعه اعلام کرد که دیدگاه خود را در مورد واکنش آمریکا و پیشنهاد اروپا برای احیای برجام به بروکسل ارسال کرده است. به گفته ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: پس از دریافت پاسخ آمریکایی ها، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و پاسخ های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ کننده ارائه شد.

در شرایطی که انتظار می رفت با اعلام مواضع تهران در روزهای آینده شاهد گشایشی در روند احیای برجام باشیم، اما ساعاتی بعد یکی از مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که در حال بررسی دیدگاه های ایران و ایران هستیم. از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهد داد. اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نبوده و چشم انداز بازگشت به توافق هسته ای 2015 را به عقب انداخته است.

ایران و آمریکا به توافق نیاز دارند

در همین رابطه حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به دومین پاسخ ایران به آمریکا، گفت: پاسخی که ایران داده مشخص نیست. اما ظاهرا آمریکایی ها شرایط ایران را رد نکردند اما راضی کننده هم نبودند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: نمی توان گفت این دیپلماسی پینگ پنگ تا کی ادامه خواهد داشت. اما من فکر می کنم ایران و آمریکا به توافق نیاز دارند و اصل این است که به توافق برسند. این منجر به چانه زنی سیاسی برای کسب بیشترین امتیاز می شود. ایران تا جایی که توانسته انعطاف نشان داده و حالا نوبت آمریکایی هاست که برای رسیدن به توافق انعطاف نشان دهند.

اگر ایران و آمریکا مستقیما مذاکره کنند…

به نظر می رسد آنها می خواهند پاسخ ایران را بررسی کنند و پاسخ را به اتحادیه اروپا بدهند و پس از آن اتحادیه اروپا آن را به ایران منتقل کند. این مشکل روند مذاکرات را طولانی می کند در حالی که می توانند مستقیماً مذاکرات را رهبری کنند و مشکلات را حل کنند.

مقامات اروپایی نظر بورل را در ذهن دارند

وی با اشاره به اظهارات مقامات اروپایی و آمریکایی مبنی بر غیرمنطقی بودن پاسخ دوم ایران، گفت: از آنجایی که ایران و آمریکا دقیقاً آنچه را که گفته اند و شنیده اند نمی گویند، باید بر اساس حدس و گمان پیش برویم و متاسفانه این موضوع اطلاعات ناقص بر قضاوت های تحلیلی تأثیر می گذارد. اما موضوع در مورد مسائل آژانس با ایران است که تهران آن را سیاسی و غیرقانونی می داند و معتقد است باید از راه های سیاسی حل شود. این احساس که طرف اروپایی پاسخ ایران را غیرمنطقی می‌داند احتمالاً دیدگاه بورل است که می‌گوید دو طرف می‌توانند به توافق برسند و این موضوع را به مدت چهار ماه که توافق در چهار مرحله اجرا می‌شود، بگذارند تا حل شود.
مهمترین موضوع باقی مانده در مذاکرات چیست؟

وی افزود: اما بدیهی است که ایران اصرار دارد که باید یک توافق کتبی حاصل شود و آنها باید قول بدهند که این موضوع در چارچوب سیاسی حل شود. طرف غربی این پیشنهاد را قبول ندارد و می گوید شورای حکام باید تصمیم بگیرد. این مسئله اصلی حل نشده در مذاکرات است و برای بقیه راه حل هایی پیدا شده است. البته من این سوال را بر اساس شواهد و قرائن مطرح کردم و بهتر بود طرف ایرانی پاسخ خود را به ژنرال ها اطلاع می داد.

روسیه و چین نمی توانند مسیر مذاکرات را تغییر دهند

بهشتی پور خاطرنشان کرد: روسیه، چین، آلمان و فرانسه قادر به تغییر روند مذاکرات نیستند و در صورت توافق ایران و آمریکا کشورهایی مانند روسیه، چین و… واسطه ها و مشکل اصلی هستند. از خواسته های آمریکا، و اینکه او در حل مسئله آژانس با ابزارهای سیاسی تردیدی نداشت. روسیه نقش تعیین کننده ای در این زمینه ندارد.

120 میلیارد دلار پول ایران آزاد می شود اگر…

وی با اشاره به انتظارات اقتصادی از توافق هسته ای ایران گفت: حدود 97 میلیون بشکه نفت در آب داریم و فروش آن بشکه ها به اقتصاد کشور کمک می کند. از سوی دیگر 120 میلیارد دلار از ذخایر ارزی ما در کشورهای دیگر بلوکه شده است که اگر به تدریج آزاد شود، بازگشت پول به کشور باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید، تقویت پول ملی و… می شود. در برابر تحریم های احتمالی در آینده مقاومت بیشتری خواهیم داشت. این باعث افزایش تولید خواهد شد و به طور کلی نقش مهمی دارد. اگر از این پول در جای درست استفاده کنیم می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید