دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915753

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما و شرکا و متحدانمان تلاش کرده‌ایم یک فرآیند دیپلماتیک متمرکز را انجام دهیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست پیدا کنیم، اما ایران بارها نشان داده است که مایل نیست یا نمی‌تواند به برجام پایبند باشد. با اقداماتی که او اتخاذ کرده است.» من باید انجام دهم، متعهد هستم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس بنیاد جی استریت که متن آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، با اشاره به روابط دو کشور، ادعاهای قبلی درباره نقش ایران در منطقه را تکرار کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: کشورهای ما به طور منظم در تمرینات نظامی، تحقیقاتی و تولید تسلیحات شرکت می کنند. ما به طور منظم بحث های استراتژیک برگزار می کنیم. این همکاری به ما این امکان را می دهد که در مقابله با طیفی از تهدیدات منطقه ای که بیشترین تهدید از سوی ایران است، هماهنگ باشیم.

بلینکن در ادامه با بیان اینکه «رژیم ایران مرتباً اسرائیل را از روی نقشه محو می‌کند تهدید می‌کند» و ادعای خود را اینگونه ادامه داد: آنها همچنان به تأمین سلاح برای تروریست‌ها و نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله و حماس ادامه می‌دهند که مانند ایران انگیزه‌های خود را دارند. حق موجودیت اسرائیل است در ماه های اخیر، کشورهای بیشتری متوجه شده اند که ما از تمایل ایران به ایجاد خشونت و بی ثباتی چه می دانستیم.

ادعای بلینکن درباره نقش ایران در ایجاد “خشونت و بی ثباتی” در منطقه در حالی مطرح می شود که این کشور با فروش تسلیحات خود به قیمت میلیون ها دلار به کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی که از این سلاح ها برای اهداف خود استفاده می کند، به جنگ دامن می زند. جنگ یمن به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه تبدیل شده است که خود یکی از عوامل بی ثباتی و خشونت است.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر ایران و متهم کردن کشورمان به خشونت علیه معترضان و در برخی اظهارات مداخله جویانه، گفت: آمریکا متعهد است در کنار مردم ایران به ویژه زنان باشد. شجاعت فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند که بر حقوق خود پافشاری می‌کنند. ما امکان ارائه فناوری را فراهم می کنیم که به مردم ایران امکان می دهد با وجود مسدود بودن با یکدیگر و دنیای خارج ارتباط برقرار کنند. ما همچنین با متحدان و شرکای خود برای تحریم کسانی که مسئول سوء استفاده از شهروندان ایرانی هستند، کار می کنیم.

متأسفانه در طول توسعه داخلی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه برخی کشورها بوده ایم که در واقع با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود خواسته های مسالمت آمیز اقشار جامعه ایران را برانگیخته و شرایط نامناسبی را ایجاد کرده اند. آنها حتی برای شنیدن صدای افرادی که دیدگاه‌های انتقادی مسالمت‌آمیز داشتند و زمینه را برای نقش متجاوزان فراهم کردند، زمینه را تغییر دادند و این مداخلات را مبتنی بر حمایت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها کردند. در حالی که اقلیت ها در ایران اهمیت چندانی ندارند، اقوام ایرانی هستند که بخشی از جامعه تاریخی و تمدنی بزرگ ایران هستند و اجزای اصلی جامعه بزرگ ایران محسوب می شوند.

مقامات ایرانی در پاسخ به شاکیان بارها گفته‌اند کسانی که در ایران از حقوق زنان صحبت می‌کنند چرا در رابطه با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی مطیع اروپا از این تحریم‌ها سخنی به میان نیاورده‌اند. به این نکته توجه کنید که زنان و کودکان ایرانی نیز مشمول همین تحریم ها و تبعات آن هستند. ادعاهای امروز آنها با ریا همراه است و ادعاهای آنها درباره زنان و اقوام ایرانی غیرواقعی است و با واقعیت های ایران همخوانی ندارد. جایگاه و حقوق زنان در ایران نه تنها از قوانین بلکه از تاریخ و فرهنگ ایران نیز نشأت می گیرد. در فرهنگ ایرانی و اسلامی، زن از جایگاه ممتاز و برجسته ای برخوردار است و همانطور که گفتم این جایگاه لزوماً برگرفته از قوانین نیست.

بلینکن در ادامه این سخنرانی بار دیگر بر ادعای نقش ایران در جنگ اوکراین از طریق کمک تسلیحاتی به روسیه تاکید کرد و گفت: رئیس جمهور پوتین از این پهپادها برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی و تخریب زیرساخت هایی که گرما، آب و برق میلیون ها نفر را تامین می کند استفاده می کند. آنها این کار را درست زمانی که زمستان در راه است انجام می دهند.

مقامات ایران و روسیه همکاری نظامی این دو کشور را بی ارتباط با جنگ اوکراین می دانند و استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد می کنند.
مسکو گفته است که از پهپادهای روسیه در جنگ خود علیه اوکراین استفاده می کند.

در بخشی دیگر از آن سخنرانی، وزارت امور خارجه آمریکا در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما عمیقاً معتقدیم که هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود.» ما همچنان معتقدیم که بهترین راه برای تضمین این امر از طریق دیپلماسی است. رویدادها مزایای این رویکرد را تایید می کنند.

وی در این خصوص افزود: قبل از خروج یکجانبه دولت قبل از برجام، برنامه هسته ای ایران محدود بود. ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است. شدیدترین نظارت و راستی آزمایی بر برنامه هسته ای آن اعمال شد. بیش از یک سال طول می کشد تا ایران به مواد شکافت پذیر کافی برای تولید سلاح هسته ای دست یابد. این فقط دیدگاه ما نیست، دیدگاه بازرسان مستقل بین المللی و وزارت امور خارجه وقت است.

بلینکن گفت، پس از اینکه دولت قبلی کارزار «فشار حداکثری» خود را آغاز کرد، ایران پایبندی به بسیاری از محدودیت‌های مهم توافق را متوقف کرد و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را گسترش داد و تسریع کرد. اکنون زمان نجات هسته ای ایران به چند هفته رسیده است. این رژیم همچنین فعالیت های بی ثبات کننده خود را در منطقه افزایش داده و مردم و شرکای ما را در معرض خطر بیشتری قرار داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: ما و شرکا و متحدانمان تلاش کرده‌ایم یک فرآیند دیپلماتیک متمرکز را انجام دهیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافقی برای بازگشت به برجام دست پیدا کنیم، اما ایران بارها نشان داده است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند. . برای متعهد شدن به اقداماتی که باید انجام دهد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. اما اگر رژیم ایران این مسیر را رد کند، مقامات آن نباید شک داشته باشند که همه گزینه‌ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

همچنین بلینکن در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس که متن آن در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای تعطیلی پلیس امنیت اخلاقی و اینکه آیا این اقدام باعث توقف اعتراض‌ها در ایران می‌شود، گفت: بستگی به خود مردم ایران داره این به ما ربطی نداره.

وی افزود: «اگر به این اعتراضات به نحوی پاسخ داده شود، ممکن است نکته مثبتی باشد، اما باید ببینیم در عمل چگونه خواهد شد و مردم ایران چه فکری می‌کنند.» این به آنها بستگی دارد.

ادعای «تعلیق گشت ارشاد» در پی اظهارات اخیر حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در جلسه ای در پاسخ به سوال یکی از مراجع تقلید مطرح شد. حاضران درباره دلایل تعطیلی گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد وابسته است، مربوط به قوه قضائیه نیست و از همان جایی که در گذشته تاسیس شده بود تعطیل می شود. البته نظارت بر اقدامات رفتاری در سطح جامعه توسط دستگاه قضایی ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید