رئیسی خطاب به وزیر امور خارجه عراق: متأسفانه اقلیم کردستان مورد غفلت قرار گرفته است. همکاری با رژیم صهیونیستی قابل کتمان نیست

رئیسی خطاب به وزیر امور خارجه عراق: متأسفانه اقلیم کردستان مورد غفلت قرار گرفته است.  همکاری با رژیم صهیونیستی قابل کتمان نیست

روز جدید رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار عراقی قدرتمند، با عزت و یکپارچه است، گفت: امیدواریم با همکاری و همدلی تمامی جریانات سیاسی بزرگ عراق شاهد گشایش سیاسی مبتنی بر اراده و منافع مردم عراق باشیم. “

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تشابهات مذهبی، تاریخی و فرهنگی ایران و عراق گفت: روابط دو کشور فراتر از روابط عادی همسایگی است و اراده جمهوری اسلامی ایران در حال تقویت است. این روابط برادرانه.»

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و بغداد دارای امنیت و منافع مشترک هستند، گفت: امنیت و منافع تهران و بغداد در هم تنیده است و دشمنان هرگز نمی توانند مداخله کنند.

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر وحدت، تمامیت ارضی و وحدت همه اقوام و مذاهب در عراق که زمینه ساز حفظ ثبات است تاکید و حمایت کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تهران به طور جدی از کشورهای همسایه به ویژه عراق انتظار دارد که از حضور مخرب جمهوری اسلامی ایران چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال و چه در مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان جلوگیری کنند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برادری خود را در عمل به همسایگان خود ثابت کرده است و دوست جنگ بوده است نه فقط دوست دوران جنگ، بنابراین انتظار داریم کشورهای همسایه متوجه توطئه های دشمن باشند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی بیانیه یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق را یادآور شد که اگر حاج قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان وجود نداشت. و همکاری با این رژیم برای کشتار کودکان قابل کتمان نیست و ما به آنها اجازه نمی دهیم که امنیت منطقه را از طریق هیچ کشوری از جمله عراق به خطر بیندازند.

رئیسی با اشاره به اینکه داعش توسط آمریکا و اسرائیل ایجاد شده و امروز به نمایندگی از آنها در افغانستان فعالیت می کند، گفت: جمهوری اسلامی دوستی خود را با کشورهای همسایه ثابت کرده و ده ها سال است که میزبان پناهجویان و مهاجران افغان بوده است. ایرانی مزیت زندگی در ایران را دارد. وی همچنین به نقل از برخی از سران کشورها گفت که ایران با خروج دیگران به کمک آن کشورها آمد و تاکید کرد که امنیت عراق باید توسط خود عراقی ها تامین شود و حضور بیگانگان در عراق امنیت ندارد.

رئیس جمهور همچنین در این دیدار خواستار اجرای سریعتر راه آهن شلمچه – بصره و تسهیل تردد و تکریم زائران ایرانی شد و آنها را در راستای منافع اقتصادی و اجتماعی دو ملت دانست.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این دیدار بر تعهد عراق به تقویت سطح همکاری و هماهنگی بین دو کشور در عرصه های مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کرد. عراق نه تنها همسایه بلکه متحد و دوست جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وزیر امور خارجه عراق گفت: عراق هرگز محل اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود و آماده همکاری های گسترده از جمله در حوزه امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید