رئیس جمهور بر اجرای سریع پروژه‌ ریلی تهران-مشهد تاکید کرد

جلسه بررسی وضعیت کنونی مهمترین پروژه های ریلی و ترانزیتی کشور به ریاست رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری موج


حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه در ادامه جلسات «رفع موانع رشد تولید و گره گشایی و تسریع در اتمام پروژه های بزرگ کشور» ضمن قدردانی از زحمات مدیران دست اندرکار. در ارتقای ظرفیت ترانزیتی و حمل ونقل کشور با اشاره به توضیحات ارائه شده وزیر راه و شهرسازی در خصوص جاده رشت – خزر خواستار تلاش بیشتر مسئولان برای تکمیل و بهره برداری از این جاده پیش از این شد. اواخر سال 1402

همچنین با توجه به گزارش ارائه شده در این جلسه مبنی بر افتتاح ناقص خط ریلی یزد – اقلیدس قبل از اتمام پروژه در روزهای پایانی دولت قبل، رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و تکمیل این پروژه شد. اجرای این طرح تا پایان سال جاری

سپس رئیس جمهور وزیر حمل و نقل و شهرسازی با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای رفع مشکلات و موانع حقوقی پروژه رشت – آستارا و اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع در اجرای مسیرهای چابهار – کش، بیرجند – یونسی، میدان – اردبیل و کرمانشاه – اسلام آباد. پروژه ها..

رئیسی با تاکید بر اهمیت احداث خط راه آهن سریع السیر مشهد-تهران با توجه به نیاز روزافزون به گسترش امکانات حمل و نقل در این مسیر و لزوم تسهیل و ارتقای ایمنی زائران، علی ابن موسی الرضا (ع) ) بر تسریع در اجرای مطالعات و آماده سازی مقدمات زیربنایی اجرای این طرح تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اهمیت تسریع در اجرای این طرح ها به منظور به روز رسانی ظرفیت ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیرهای ترانزیتی منطقه ای و بین المللی، بر اهمیت “رعایت سرعت و کیفیت” در اجرای این طرح ها تاکید کرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه آخرین وضعیت مهم ترین پروژه های ریلی و ترانزیتی در دست اجرا یا مطالعه در کشور از جمله رشت-کاسپین، اردبیل- میانه، چابهار-کاش، راه آهن را بیان کرد. خطوط بیرجند – یونسی، خواف – هرات و کرمانشاه – اسلام آباد شرح داد.

تبیین تمهیدات لازم برای تأمین مالی مؤثر تکمیل و اجرای شبکه‌های ریلی و لزوم اولویت‌بندی اعطای اعتبارات لازم، راهکارهای پیشنهادی برای اطمینان از ایجاد خط ریلی لازم در داخل کشور برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها. و خلاصه مذاکرات اخیر با شرکای خارجی برای تسریع در اجرای این پروژه ها مهمترین محورها در گزارش وزیر راه و فواید عمومی بود.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گزارشی از میزان و نحوه تخصیص منابع برای پروژه های ریلی کشور ارائه و راهکارهایی برای تسریع و تسهیل تامین مالی برخی از این پروژه ها ارائه کردند. پروژه های بزرگ

در این جلسه که با حضور رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، استانداران خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز گزارشی ارائه کردند. در مورد الزامات اصلی مربوط به تسریع در اجرای پروژه های راه آهن سریع السیر مشهد-تهران و همچنین ارائه آخرین وضعیت پیمانکاران پروژه راه آهن زاهدان-یونسی.


آیا این خبر مفید بود؟