رئیس جمهور بر لزوم ترسیم “خط پایه” برای اجرای کنوانسیون دریایی تاکید کرد


ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879820

رئیس جمهور با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرای این رژیم حقوقی را بر اساس ترسیم «خط مبدأ» دانست و تاکید کرد: این کنوانسیون باید بر اساس ترسیم خط مبدا باشد. جمهوری اسلامی ایران.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سواحل دریای خزر در ترکمنستان درباره دستاوردهای این سفر اظهار داشت: این اجلاس در ترکمنستان برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در عشق آباد ترکمنستان و ارائه دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر اساس منافع ملی گفت: دریای خزر متعلق به مردم است. این منطقه و مدیریت آن بر اساس. بین کشورهای ساحلی این دریا مشترک خواهد بود.

رئیسی افزود: همه کشورهای ساحلی باید همکاری کنند زیرا دریای خزر دریای دوستی و همکاری بین کشورها و مردمان اطراف است. در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه های مختلف دیگر، می توان بین کشورهای ساحلی دریای خزر همکاری کرد.

وی با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اعمال این رژیم حقوقی را بر اساس ترسیم «خط مبدا» دانست و تاکید کرد: این کنوانسیون و درک کشورهای ساحلی خزر باید بر اساس یک خط مبدا که مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رئیسی گفت: خط مبدأ می تواند استفاده عادلانه از دریای خزر را برای کشورهای مختلف به ویژه برای جمهوری اسلامی ایران که در منطقه ساحلی مشکل دارد تضمین کند. برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه باید خط شروعی ترسیم شود و این همان نکته ای بود که من بر آن تاکید کردم.

وی با تاکید بر اینکه عدم حضور بیگانگان در دریای خزر مورد تاکید همه کشورهای ساحلی دریای خزر است، گفت: باید مراقب منابع و ظرفیت دریای خزر باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدارهای خود با سران آذربایجان، ترکمنستان و روسیه خاطرنشان کرد: در هر سه دیدار بر لزوم اجرای توافقات دوجانبه تاکید شد. محور این دیدارها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود.

رئیس جمهور با تاکید بر آغاز مسیر جدیدی در روابط با برخی کشورهای همسایه و تقویت روابط تجاری و توسعه روابط، گفت: تبادل گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان از طریق ایران انجام شد باید توسعه یابد.

وی موضوع افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی سران ترکمنستان، آذربایجان و روسیه عنوان کرد و گفت: آمادگی خود را برای استفاده از موقعیت و اعتماد جمهوری اسلامی ایران برای حل این جنگ اعلام کرده ایم. در اوکراین. “

رئیس جمهور در ارزیابی سفر خود به ترکمنستان گفت: توسعه روابط با همسایگان یکی از سیاست های دولت است و این سیاست را دنبال خواهیم کرد. همسایگان ما پتانسیل بالایی دارند، آنها هم اعلام آمادگی کرده اند و همکاری با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالای ایرانی را بر کالاهای برخی از کشورها ترجیح می دهند.

رئیسی افزود: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، علاوه بر تفاهم نامه هایی که در سطح ملی منعقد شد، تفاهم نامه هایی با استان های همجوار توسط استاندار گلستان، استاندار خراسان رضوی، استاندار شمال. خراسان با استان های این کشور «فعال شدن بازارچه های مرزی و صادراتی در استان های دو کشور قابل استقبال است.

رئیس جمهور گفت: همکاری با جمهوری اسلامی ایران می تواند مورد استقبال مردم ترکمنستان باشد. این سفرها نشان می دهد که این سیاست افزایش تعامل با همسایگان، سیاستی است که کاملاً موفق بوده و خواهد بود. اثرات آن را به طور کامل در منطقه می بینیم.

رئیسی افزود: من به همکارانم در دولت تاکید می کنم که همه دستگاه ها و وزرا باید تلاش کنند تا بتوانیم سهم ایران اسلامی را در اقتصاد منطقه افزایش دهیم. حالا ما این سهم را نداریم، سهم ما بیشتر است. این سفرها، این توافقات و اجرای این توافقات قطعاً می تواند به ما کمک کند تا انشاءالله سهم لازم را در جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود از پیشنهاد ایران برای میزبانی هفتمین اجلاس سواحل دریای خزر و طرح استقبال از سوی کشورهای حاضر در این نشست و همچنین فعال شدن دبیرخانه کنوانسیون محیط زیست در ایران خبر داد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید