رئیس جمهور فرمان افزایش ظرفیت پزشکی عمومی را برای اجرا ابلاغ کرد

ساعت: 19:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800130

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و کمیته راهبری اجرای برنامه جامع علمی کشور برای اجرای ماده واحده «افزایش» ابلاغ کردند. ظرفیت پزشکی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقاله «افزایش ظرفیت عمومی پزشکی» در جلسات 851 و 852 مورخ 23/9/1400 و 10/07. 1400 اجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی را اعلام می کند.

ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در سطح عمومی» به شرح زیر است:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان سنجش آموزش کشور

رئیس اجرای نقشه جامع علمی کشور

ماده واحده «افزایش توان پزشکی به طور کلی» که در جلسات 851 و 852 مورخ 23.9.1400 و 10.07.1400 شورای عالی کشور برای اجرای برنامه کلی علمی کشور به تصویب رسید. انقلاب فرهنگی به شرح زیر است: موارد زیر جهت اجرا ابلاغ شد:

مقاله واحد:

مقام معظم رهبری (مدظله) در رابطه با بند 5-4 سیاست های مشترک علوم و فناوری ارتباطات 29 خرداد 1332 در مورد تنظیم رابطه آموزش و پرورش و اشتغال و بند 2-5 سیاست های مشترک سلامت ارتباطات از 1393/01/18 رهبری (مدظله) با هدف ارتقای شاخص های سلامت برای دستیابی به رتبه اول در منطقه و همچنین بند 13 این سیاست ها در موضوع توسعه کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی و مستند به اقدامات ملی 14 از طرح جامع 6 طرح علمی پیچیده دانشگاه ها و با توجه به اتخاذ تدابیر مناسب برای مقابله با بحران پیری جمعیت در آینده. از بین بردن کمبود پزشک؛ جلوگیری از سوزاندن کادر پزشکی و کاهش آسیب پذیری نظام سلامت در شرایط بحران. افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشکان و مناسب سازی ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی با توجه به نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت 13 تا ده هزار نفری در سال جاری و دستیابی به سرانه پزشک از 20 در ده هزار در سال 1410، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به گونه ای برنامه ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی زیر نظر این وزارتخانه در رشته پزشکی دولتی از سال 1401 تا حداقل چهار سال، 20% در سال نسبت به سال قبل افزایش همانطور که در جدول زیر توضیح داده شده است.

این در حالی است که تا چهار سال دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد کمیته راهبری برای اجرای طرح کلی علمی کشور تصمیم به حفظ یا افزایش ظرفیت خواهد گرفت.

c8928785 64f4 468f 8d55 8a31606d6cfd خبر خاکستری

تبصره 1: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است این افزایش ظرفیت را در کلیه کد حوزه های مشترک پزشکی در مراکز آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال کند. این افزایش ظرفیت برای داوطلبان رایگان در شهرها و مناطق فقیر و فقیر است. پذیرش این افزایش ظرفیت که در دستورالعمل سازمان سنجش آموزش کشور به‌عنوان کد رشته محله‌های خاص درج شده است، صرفاً برای ارائه خدمات در شهرها و مناطق محروم و توسعه نیافته امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت عدم حضور داوطلبان واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، مابقی ظرفیت صرفاً به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد به ارائه خدمات در شهرها و مناطق تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.

آئین نامه این ماده واحده شامل میزان و نحوه تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت یک ماه تنظیم و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای اجرا ابلاغ خواهد شد. .

تبصره 2- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی، طرحی برای ارتقای ظرفیت در رشته های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی تخصصی به همراه اصلاحیه های پیشنهادی خود تهیه کند. زمینه ها و ظرف مدت دو ماه تصویب اجرای نقشه جامع علمی کشور جهت تصویب.

تبصره 3: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است برای برنامه ریزی کلان شبکه بهداشت و درمان و برنامه ریزی نظام ارجاع و طب خانواده و استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی در نظام سلامت با دستگاه های ذیربط همکاری کند. حداکثر ظرف مدت سه ماه جهت تصویب، اجرای نقشه جامع علمی کشور را به ستاد ارائه نماید.

تبصره 4: سازمان سنجش آموزش کشور موظف است هر سال قبل از انتشار کنکور سراسری گزارش این افزایش ظرفیت را در حوزه های تعیین شده کمیته راهبری اجرای طرح کلی علمی کشور منتشر کند. کتاب. ستاد موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید