رئیس کفش وارونه بانک مرکزی در مورد ارتباط تورم و افزایش دستمزدها

رئیس کفش وارونه بانک مرکزی در مورد ارتباط تورم و افزایش دستمزدها

اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید کارگران و فعالان کارگری مواجه شده است.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی درباره افزایش نرخ تورم در ابتدای سال از ترویج یارانه ها (حذف ارز ترجیحی و افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی) خبر داد. افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران در شورای عالی کار و تغییر عوارض اساسی باعث شد تورم در ابتدای سال جاری افزایش یابد، اما این افزایش در سال آینده رخ نخواهد داد و نرخ تورم کاهش خواهد یافت. .

در همین حال مردادماه امسال علیحسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون اعلام کرد: برخی اعلام کرده اند افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران اثر تورمی دارد اما تحلیل کارشناسان نشان می دهد که اثر تورمی دارد. از این افزایش تنها سه تا پنج درصد است که بدون شک نقدینگی بازار و مسائل مختلف مربوط به دلار تاثیر بیشتری بر تورم داشته است. وی ادامه داد: قبل از افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران تمایلی به کار با دستمزد کم در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نداشتند و ترجیح می‌دادند برای کسب درآمد بیشتر به مشاغل دیگری در فضای مجازی روی بیاورند که این امر به ضرر بخش تولیدی بود. وی افزود: در حالی که برخی اعلام کرده‌اند افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران منجر به اخراج کارگران کارخانه‌ها می‌شود، بررسی‌های بازار کار ما نشان می‌دهد میزان کاهش نیروی کار در واحدهای تولیدی در سال جاری تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل است. 20 درصد کاهش یافت. ریتی فرد گفت: بررسی ها در شورای عالی کار نشان می دهد که سهم دستمزد در تولید رو به رشد کمتر از 10 درصد است. یکی از دغدغه های اصلی جامعه کارگری تنظیم روابط کارگر و کارفرما است و در این زمینه باید به امنیت کار، معیشت و مسکن کارگران توجه ویژه شود.

اظهارات صالح آبادی سه جانبه گرایی را زیر سوال می برد

در پی اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران یکی از دلایل تورم امسال بوده است، نمایندگان کارگران به این اظهارات واکنش نشان دادند.

«علی خدایی» از اعضای ارشد اتحادیه کارگری در شورای عالی کار با انتقاد از این اظهارات و تاکید بر اینکه اساساً تعیین دستمزد کارگران ارتباطی با رئیس کل بانک مرکزی ندارد، می گوید: «کانیا صالح آبادی در مناظره. من حاضرم در تلویزیون یا هر جای دیگری درباره آن بحث کنم تا مشخص شود که آیا افزایش دستمزد عامل تورم است یا اینکه این تورم است که افزایش دستمزد را شکست داده و آنها را کاملاً بی اثر می کند. او موضوع را کاملا برعکس و اشتباه فهمیده و حقوق کارگران و افزایش آن ربطی به رئیس کل بانک مرکزی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد این مسئول هیچ اطلاعی از روند تعیین دستمزد کارگران ندارد، می افزاید: اظهارات صالح آبادی رسما سه جانبه گرایی و شورای عالی کار را زیر سوال می برد. حتی وزرا و رئیس جمهور هم نمی توانند در مورد دستمزد کارگران خودشان نظر بدهند یا تصمیم بگیرند، حالا رئیس بانک مرکزی آمده و گفته سال آینده افزایشی وجود ندارد! این واقعاً عجیب است. باید به او گفت که افزایش دستمزدها به دلیل سیاست اشتباه شما در قبال تورم و کنترل آن تا به امروز رسیده است و عامل تورم نیست. چرا تاپیک رو وارونه جلوه میدین؟!

خدایی می‌افزاید: «هر کارمند دولتی نباید وقتی می‌خواهد مشکلاتی را مطرح کند یا کارهای نادرست خود را توجیه کند، به سراغ دستمزد کارگران برود.» او حق دخالت در حقوق و افزایش آن را ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ضمن محکومیت اظهارات صالح آبادی خواستار دخالت مقامات عالی کشور در این پرونده و تذکر آن مقام شد.

وی می گوید: مسئولان باید بررسی کنند که هدفش از ایجاد التهاب در جامعه کارگری چیست و چرا با اظهارات عجولانه و نابجا در مورد افزایش دستمزد جامعه کارگری را ملتهب می کند؟ چه چیزی به دست خواهد آورد؟

تورم محصول دستمزد کارگران نیست

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار نیز در پاسخ به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه کشور ما وابسته به درآمدهای ارزی است، افزایش نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تورم است. شاید افزایش 57 درصدی دستمزدها بر تورم تأثیر داشته باشد، اما علت اصلی آن نیست.

وی با بیان اینکه در شرایطی که تورم بر جامعه حاکم است راه دیگری برای اداره امور شهروندان وجود ندارد، افزود: نوسانات قیمت ارز بر مولفه های اقتصادی تاثیر سیاسی و اقتصادی دارد بنابراین عوامل مهم تری نسبت به دستمزد وجود دارد که باعث تورم می شود.

حاج اسماعیلی گفت: با افزایش نرخ دلار همه کالاها گران می شوند. مشکل اینجاست که وقتی بازار تعادل لازم را پیدا کرد، حتی با سیاست های اجباری، امکان بازگشت قیمت ها به سطح قبلی وجود ندارد و این خود باعث تورم می شود.

این فعال بازار کار با بیان اینکه افزایش دستمزدها ناشی از افزایش تورم است و در واقع به دلیل تورم مجبور به افزایش دستمزدها برای جبران و حمایت از معیشت مردم هستیم، ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی همراه با نوسانات قیمت ارز. نرخ ارز، کسری بودجه درآمدهای ارزی و نفتی از مهمترین عوامل تورم هستند.

سهم دستمزد کارگران از تورم حدود 5 درصد است

«هادی ابویی» نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه حقوق 57 درصد تاثیر زیادی بر تورم دارد، گفت: سهم دستمزد در تورم بسیار ناچیز است. و حدود 5 درصد مشکل تورم ناشی از جراحی های اقتصادی است که بسیاری از کارشناسان تورم ناشی از این تغییر را پیش بینی کرده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد رکود بسیاری از واحدهای تولیدی هستیم، گفت: قدرت خرید مردم بسیار پایین است و همین مشکل باعث عدم فروش کالاهای داخلی شده است. قیمت نهایی واحدهای تولیدی با توجه به تورم حاکم بر جامعه و انباشت کالا هر روز در حال افزایش است.

ابویی با بیان اینکه افزایش 57 درصدی دستمزدها با افزایش قیمت کالاها جبران شد، گفت: دستمزد کارگران حتی از خط فقر فاصله دارد و این موضوع چگونه می تواند باعث تورم شود؟ تورم زمانی اتفاق می‌افتد که در جامعه مازاد پول وجود داشته باشد، اما دستمزد کارگران حتی برای تامین نیازهای روزانه آنها کافی نباشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به اظهارات صالح آبادی مبنی بر اینکه افزایش 57 درصدی دستمزد در سال 1402 قطعا تکرار نمی شود، گفت: رأی دهندگان در شورای عالی کار تصمیم خود را گرفته اند و در مورد دستمزد کارگران تصمیم می گیرند. و نه رئیس بانک مرکزی. بهتر است همه به وظیفه خود عمل کنند.

سوتیتر 1: خدایی: رئیس بانک مرکزی گفت خبری از افزایش حقوق در سال آینده نیست! واقعا عجیب است. باید به او گفت که افزایش دستمزد به دلیل سیاست غلط کنترل تورم شما به امروز رسیده است و عامل تورم نیست.

سوتیتر 2: حاج اسماعیلی: با افزایش نرخ دلار همه اجناس گران می شوند. زمانی که بازار متعادل شد، حتی با سیاست های اجباری، امکان بازگشت قیمت ها به مقادیر قبلی وجود ندارد و این مشکل خود باعث تورم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید