رئیس کل دادگستری تهران: تمامی پرونده های قصاص در حال بررسی است

رئیس کل دادگستری تهران: تمامی پرونده های قصاص در حال بررسی است

روز جدید : رئیس قاضی استان تهران با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر تعیین تکلیف محکومان قدیمی در پرونده های قصاص گفت: در دادگستری تهران تمامی پرونده های مربوط به قصاص را مشخص و بررسی می کنیم.

علی القاصی مهر با اشاره به تمرکز رئیس قوه قضائیه بر تعیین تکلیف محکومان قدیمی در پرونده های قصاص، گفت: در حال پالایش و بررسی تمامی پرونده های قصاص در دادگستری تهران هستیم.

وی با بیان اینکه در قصاص خواستار رضایت والدین هستیم، گفت: گروهی از پرونده های قصاص که متوقف شده مشمول ماده ۴۲۹ هستند. در این موارد اولیای دم حکم قصاص را اجرا نمی کنند و یا نمی خواهند مابه التفاوت خون را بپردازند و مقتول را در وضعیت نامعلومی رها می کنند. در این موارد به والدین این فرصت داده می شود تا پرونده را با سرعت بیشتری توزیع کنند.

رئیس قاضی تهران گفت: در این گونه موارد اگر متهم در زندان بماند مراتب را به دادگاه اعلام می کنیم تا با آزادی فرد با قرار وثیقه موافقت شود.

القاسیمر ادامه داد: مواردی نیز وجود دارد که هیچ گونه دسترسی به والدین پشت پرونده وجود ندارد. مثلا والدین در کشور حضور نداشته باشند. در این موارد دادگاه مکلف است برای رسیدن به اولیای دم و تعیین تکلیف پرونده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در خصوص اقدامات دادگستری تهران برای کاهش معوقات تا پایان سال گفت: در این راستا برنامه عملیاتی را به تمامی شعب استان ابلاغ کرده ایم و تمامی همکاران قضایی در سراسر استان در تلاش برای کاهش معوقات هستند. که با کمک نیروها سرعت رسیدگی به پرونده ها را افزایش می دهیم تا برخی از پرونده ها تا پایان سال تکمیل شود.

رئیس کل دادگستری تهران در خصوص عدم پاسخگویی دستگاه‌ها و نهادهای بازپرسی دادگستری گفت: در صورت عدم پاسخگویی دستگاه‌ها به استعلامات دادگاه به معنای انصراف از دستور قضایی و مشمول ماده ۵۷۶ ق.م. قانون جنایی. و شما تحت تعقیب قرار خواهید گرفت.”

محسنی اجایی رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی در 13 دی ماه جاری با همکاری سازمان زندانها و شورای حل اختلاف به دادستان کل کشور دستور داد تکلیف این پیرمرد در قصاص مشخص شود. زندان برای بیش از سه دهه.

دیدگاهتان را بنویسید