رئیس کمیته اصل 90: واردات آیفون تا پایان نیمه اول سال ممنوع است

به گزارش تسنیم، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی با بیان اینکه تا پایان نیمه اول امسال موضوع اجرای دقیق ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، اجرایی شد، اظهار داشت: تا پایان نیمه اول سال جاری موضوع اجرای دقیق ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، در حال اجرا است. به خصوص آیفون ها بالاخره حل خواهد شد و خواستار ممنوعیت گوشی های اپل می شود.

به همین منظور تاکید می شود اگر دولت به وعده های خود مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های لوکس عمل نکند، خود مجلس وارد عمل شده و وارد عمل شود.

حسن شجاعیه گفت: درخواست ممنوعیت واردات این برند است و دولت موظف به اجرای این ممنوعیت با توجه به تاکید مقام معظم رهبری است. کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی را تهدید کرده است که در صورت عدم اجرای این ممنوعیت، کمیسیون اصل 90 وارد می شود.

سال گذشته رهبر معظم انقلاب با انتقاد از واردات آیفون های آمریکایی به کشور و خرید ملک در خارج از ایران گفتند: واردات بی رویه خطرناک و مهم است. گاهی اوقات این واردات، وارداتی لوکس است، یعنی نیازی به آن ندارید. من شنیدم که در سال 1998 حدود نیم میلیارد دلار برای واردات یک گوشی لوکس آمریکا هزینه شده است. “البته بخش خصوصی این کار را انجام می دهد، اما دولت باید جلوی آن را بگیرد.”

علی هزریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: از محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح به پایان رسیده است.

چند سالی است که موضوع ممنوعیت واردات گوشی های پرچمدار به ویژه آیفون با انتقادات جدی مواجه شده است. در سال های گذشته اگرچه این ممنوعیت ها اجرا نمی شد، اما تعرفه واردات این گوشی ها افزایش پیدا نکرد و قیمت این گوشی ها با شوک قیمتی مواجه شد و افزایش چشمگیری پیدا کرد.

مخالفان و منتقدان بر این باورند که این محصولات در زمره کالاهای لوکس هستند و نیازی به استفاده از ارز کشور برای واردات نیست. آنها معتقدند که این محصولات با وجود رتبه بالایی که دارند، پاسخگوی نیاز درصد محدودی از مصرف کنندگان هستند و اجازه ادامه واردات این محصولات اشتباه است.

باید دید این اقدامات تا کجا پیش خواهد رفت و سرنوشت بازار موبایل چه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید