چرا واردات آیفون 14 ممنوع شد؟

بر اساس اطلاعیه گمرک، پس از تعیین عوارض واردات گوشی های آیفون 14، علاوه بر واردات تجاری، واردات مسافری و پستی این گوشی ها نیز از ابتدای اسفندماه ممنوع خواهد بود.

مهمترین دلیل مخالفان ممنوعیت این است که انتخاب مردم را محدود می کند. آنها معتقدند اجرای این طرح تبعات بسیار منفی اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. اما حامیان ممنوعیت واردات آیفون معتقدند در شرایط فشار حداکثری تحریم ها و جنگ اقتصادی مهم ترین موضوع حفظ منابع ارزی کشور است.

اما در این بین یکی از ابهامات ایجاد شده واردات نیم ارز سامسونگ S23 و ممنوعیت واردات آیفون 14 است.جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در توییتر خود نوشت: گوشی 1200 دلاری سامسونگ گرفت. مجوزهای لازم برای کمتر از 72 ساعت و آن هم با ارز نیمایی!» پس از گذشت چندین ماه، آیفون 1200 دلاری همچنان منتظر تصمیم ثبت نام، حتی برای سفر است! «چرا با راه حل های سلیقه ای، مبهم و ادعایی فاسد، کم ارزش ترین مسائل را به علت نارضایتی تبدیل می کنید؟

از این رو مدافعان محدودیت واردات گوشی های لوکس به کشور معتقدند این تصمیم به نفع عموم مردم است و مخالفان با برجسته سازی انحرافات سعی می کنند تصمیم اولیه را اشتباه و غیرمنطقی جلوه دهند.

این افراد می گویند بر اساس آمار واردات تلفن همراه کشور، بیشترین واردات گوشی های بالای 600 دلاری که در 3 سال گذشته وارد کشور شده است متعلق به برند آیفون است و سایر برندها نیز حجم بسیار کمی از آن را به خود اختصاص می دهند. بازار؛ علاوه بر این، از 1.5 میلیارد دلار واردات گوشی های بالای 600 دلار در سال 1400، نزدیک به 1.4 میلیارد دلار متعلق به آیفون بوده که نزدیک به 850 میلیون دلار آن برای واردات سری جدید برند اپل در سال جاری هزینه شده است. آیفون 13.

چگونه دولت با بازار 4.5 میلیارد دلاری تلفن همراه مواجه است

در همین رابطه حسن حسنانی کارشناس اقتصادی در خصوص دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 گفت: به طور کلی در شرایط فعلی سیاست گذار می تواند 3 سناریو برای واردات گوشی در نظر بگیرد که البته انتخاب همه است. آنها شرایط خاصی را ایجاد می کنند. در سناریوی اول واردات گوشی های لوکس و معمولی با نصف قیمت رقابتی (سالن دوم) رایگان بوده و محدودیتی ندارد. سناریوی دوم این است که واردات تلفن های لوکس و تلفن های همراه رایگان است، اما نرخ ارز اختصاص داده شده متفاوت است. یعنی گوشی های لوکس باید با نرخ ارز رقابتی و گوشی های معمولی با نیم بها وارد شوند، اما در سناریوی سوم، واردات گوشی های معمولی آزاد و واردات گوشی های لوکس ممنوع می شود.

چرا باید واردات گوشی های لوکس محدود شود؟

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در سناریوی اول، در صورت آزاد بودن نرخ واردات، با توجه به نرخ ارز واردات گوشی تلفن همراه در سال های اخیر، حدود 3 میلیارد دلار به گوشی های معمولی و 1.5 میلیارد دلار به گوشی های لوکس اختصاص می یابد. 600 دلار). ، انتخاب این سناریو بسیار خطرناک است. از آنجایی که ساختار ارزی کشور از نظر منابع بسیار شکننده است و در عین حال حجم تقاضا از نظر مصرف به ویژه در تالار اول (نرخ ارز نیمایی) بسیار زیاد است. به همین دلیل ترس از ناتوانی سیاستمداران در اجرای آزادسازی واردات وجود خواهد داشت.

حسن هانی در خصوص سناریوی دوم واردات گوشی تلفن همراه به کشور گفت: اگر واردات با نرخ نصف و آزاد انجام شود باز هم خطرات عرضه ارز وجود دارد. به خصوص گوشی های لوکس که باعث افزایش حجم تقاضا در سالن دوم (نرخ دلار آزاد) می شود و سرریز تقاضا از سالن دوم به سالن اول باعث افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در سناریوی سوم چالشی به نام HS (کد بین المللی) وجود دارد. این HS ها منحصر به فرد هستند و اگر به لوکس و غیر لوکس تقسیم شوند به دلیل عدم امکان بازرسی گمرکی ممکن است اجرای آن سخت باشد یعنی گوشی های لوکس را می توان در جعبه گوشی های ارزان قیمت تعبیه کرد.

وی افزود: تنها راه موثر برای مقابله با واردات گوشی های لوکس، انتخاب سناریوی سوم و عدم ثبت IMEI این گوشی ها است. از مجموع 1.5 میلیارد دلار گوشی لوکس وارداتی به کشور، حدود 1.3 میلیارد دلار یعنی. بیش از 90 درصد آن صرف واردات آیفون می شود. با این تفاسیر در صورت رجیستر نشدن آیفون ها بیش از 90 درصد واردات گوشی های لوکس به کشور متوقف می شود.

اولویت تخصیص ارز باید کالاهای ضروری باشد نه کالاهای لوکس

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خریداران آیفون 14 در سال آینده به برندهای دیگر با همین بازه قیمتی مراجعه کنند، گفت: منطقاً از آنجایی که کشور زیرساخت رجیستری دارد، اگر سیاست گذار متوجه شود مشکل ایمن سازی وجود دارد. ارز لازم برای گوشی های دیگری مانند S23 (به دلیل حجم تقاضا) نیز تصمیم به ممنوعیت واردات آنها خواهد گرفت.

حسن هانی ادامه داد: به طور کلی باید از امروز واردات تمامی گوشی های لوکس را به دلیل کمبود منابع ارزی دولت ممنوع کنیم. زیرا منابع ارزی باید بر اساس اولویت به کالاهای اساسی تخصیص یابد.

جلوگیری از اتلاف منابع ارزی از ادعا تا عمل!

وی با اشاره به نظر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص انتقاد از ممنوعیت واردات آیفون 14 به کشور، گفت: در خصوص اظهارات آقای جلالی مبنی بر اینکه اگر هدف صرفه جویی ارزی است، پس چه تفاوتی بین این موضوع وجود دارد. آیفون 14 و سامسونگ اس 23، ابتدا باید موضع خود را واضح و روشن بیان کند. یا باید واردات کالاهای غیرضروری مانند خودرو و گوشی های لوکس را آزاد کنیم و برای تامین منابع ارزی چاره اندیشی کنیم یا در شرایط کنونی و جنگ اقتصادی واردات این کالاها را ممنوع یا محدود کنیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان این گفتگو در پاسخ به اینکه چرا در کشور ما و همچنین سایر کشورهای جهان سیاست هایی برای کنترل تقاضا از طریق اعمال تعرفه اتخاذ نمی شود، اظهار داشت: در این صورت با توجه به تجربه ، تقاضا برای ارز همچنان پابرجاست، هرچند با افزایش تعرفه واردات گوشی های بالای 600 تا 12 درصد، تقاضا برای این گوشی ها نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است. بنابراین از آنجایی که اکثر خریداران این گوشی ها متعلق به اقشار مرفه هستند، استفاده از سیستم تعرفه برای کاهش تقاضای ارز موثر نیست. در مورد مقایسه با سایر کشورهای دنیا باید بگویم که در هیچ کجای دنیا بانک مرکزی تحریم نیست و هیچ کشوری مانند ایران دچار بحران شدید ارزی و جنگ اقتصادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید