رئیس گمرک: در پنج ماهه اول آیفون وارد نکردیم/ تراز تجاری کشور منفی شد

رئیس گمرک: در پنج ماهه اول آیفون وارد نکردیم/ تراز تجاری کشور منفی شد

روز جدید علیرضا مقدسی رئیس گمرک ضمن تشریح آخرین وضعیت واردات گوشی تلفن همراه به کشور از تعیین تکلیف خودروهای موجود در انبار خبر داد.

علیرضا مقدسی در نشست خبری با بیان اینکه برای اولین بار مالیات بر ارزش افزوده دریافتی بیشتر از حقوق ورودی گمرکی بوده است، اظهار داشت: یکی از دلایل این امر کاهش عوارض واردات کالاهای اساسی و دارو از چهار به یک است. درصد

به گفته وی، 139 گمرک اصلی و 231 گمرک در کشور وجود دارد.

رئیس گمرک با اشاره به اینکه در پنج ماهه امسال یک هزار و 238 مورد قاچاق کالا بوده است، ارزش این موارد را 28 هزار میلیارد عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت 14.5 تن مواد پیش ساز مواد مخدر در گمرک ماهیرود و دوغارون کشف شد.

مقدسی درباره قاچاق انسان نیز توضیح داد: 161 مورد قاچاق انسان وجود دارد که بر این اساس یک هزار و 295 نفر کشف شدند که بیشتر آنها از همسایگان شرقی و در مرز بازرگان بودند.

تعیین حقوق گمرکی کالاهای بادوام

وی در ادامه از کاهش ماندگاری کالا در گمرک خبر داد و افزود: تغییر سیاست تجاری و ارزی باعث افزایش ماندگاری کالا در گمرک می شود که در دولت سیزدهم سعی شد این مشکل حل شود. بر این اساس متوجه شدیم که یک میلیون و 250 هزار تن کالا در گمرک وجود دارد که در سال های اخیر ماندگاری بالایی داشته است.

رئیس گمرک ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون کالا در سازمان اموال ارزیابی و اظهار شده است. 250 هزار تن کالا باقی مانده که شامل کالاهای اصلی نمی شود.

70 درصد معاملات بازرگانی گمرک با دستگاه ایکس ری انجام می شود

مقدیسی با تاکید بر اینکه هزینه خرید دستگاه ایکس ری بسیار بالاست، گفت: قیمت دستگاه داخلی 60 میلیارد و دستگاه خارجی 100 میلیارد تومان است. سرمایه گذاران باید تشویق شوند تا در این بخش سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر گمرکات مهم زمینی مجهز به دستگاه های ایکس ری هستند.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد از مبادلات تجاری به دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز هستند، گفت: چهار دستگاه ایکس ری ساخت داخل برای اسکن خودروهای سواری ورودی به کشور افتتاح شده است.

تسهیل تجارت با روسیه

رئیس گمرک از همکاری های سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه همکاری هایی ایجاد شده است. کشور آذربایجان در مرز زمینی ایران و روسیه قرار دارد و گاه بازرگانان از بسته شدن و معطلی طولانی در مرز آذربایجان گلایه داشته اند.

مقدسی ادامه داد: در این راستا در جلسه ای که با گمرک آذربایجان داشتیم نتایج خوبی برای تسهیل این موضوع حاصل شد و سند سه جانبه امضا شد.

وی درباره تجارت خارجی پنج ماهه امسال نیز توضیح داد: وزن صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت 44 میلیون تن به ارزش 20 میلیارد و 924 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد کاهش وزنی داشته است. در مدت مشابه سال گذشته و با افزایش 21.32 درصدی ارزش دلاری مواجه شد.

رئیس گمرک ادامه داد: میزان واردات نیز از نظر وزنی 8.53 تن کاهش و از نظر ارزشی 19.65 دلار افزایش داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 14 میلیون تن وزن و 21 میلیارد و 665 میلیون دلار رسید. . این نشان می دهد که تراز تجاری منفی شده است.

ما آیفون وارد نکرده ایم

مقدسی درباره عمده اقلام صادراتی و وارداتی توضیح داد: عمده اقلام صادراتی پروپان مایع، متان، پلی اتیلن، بلوک آهن و فولاد و عمده اقلام وارداتی گندم، برنج، ذرت، سویا، تلفن همراه، شکر تصفیه شده و روغن است. خوب.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه واردات گوشی تلفن همراه در راس واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه اول آیفون وارد نکردیم.

مقدیسی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر واردات تلفن همراه بالای 600 دلار گفت: در چهار ماهه امسال 166 هزار گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار وارد کشور شده است. البته هزینه ورودی آنها مشکل دارد.

تعیین توزیع خودروهای پارک شده

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره خودروهای سپرده شده در گمرک نیز توضیح داد: بحث ثبت سفارش جعلی برای این خودروها مطرح است، اخیرا تمامی موارد تشکیل شده و به فروش می رسد. در واقع قوه قضاییه به وظایف خود عمل می کند.

معاون وزیر اقتصاد درباره استفاده از خودروهای ذخیره شده در آزاد کیش در جام جهانی نیز گفت: در این مورد اطلاعی ندارم، اما بیشتر این خودروها به دلیل حجم بالای 2500 سی سی یا ساخت یک خودرو، ورود به کشور ممنوع هستند. کشور خاصی

مقدسی در خصوص اینکه گویا تجهیزات برخی خودروها به سرقت رفته است، گفت: طبق شرح وظایف گمرک، این موسسه انباردار نیست، بلکه مرجع دریافت کننده است. من دزدی را نمی پذیرم و تاکنون شکایتی نداشته ایم.

وی درباره واردات کالا نیز اظهار داشت: گمرک آمادگی لازم را برای ورود خودروهای خارجی دارد. سقف او یک میلیارد دلار است. اگر 10000 یورو باشد 100000 خودرو و اگر 20000 یورو باشد 50000 وارد شده و از طریق بورس کالا به فروش می رسد.

پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک وجود دارد

رئیس گمرک ایران در ادامه درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرک توضیح داد: 3.5 میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر، 500 هزار تن در اسکله، یک میلیون تن در لنگرگاه و در مجموع پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک است. کالاهای اساسی در گمرک است در حال انجام است و جای نگرانی نیست.

سامسونگ و ال جی در این کشور وجود ندارند

مقدیسی درباره واردات محصولات سامسونگ و ال جی نیز گفت: زمانی که کارت های بازرگانی زیادی وجود داشت، قطعات این محصولات جدا از شرکت های اقماری وارد می شد. این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و طبق مصوبات فرصت اعتراض فراهم شد.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی به وزارت صمت رای داده و پرونده در دست آنهاست. در حال حاضر سامسونگ و ال جی در این کشور وجود ندارند.

تانکرها برای قاچاق سوخت چند جداره بودند

معاون وزیر اقتصاد درباره قاچاق سوخت گفت: دلیل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت آن در ایران با کشورهای همسایه است. برای این کار از ترفندهای مختلفی استفاده می شود. مثلاً مخازن چند جداره می سازند و در یک دیوار سوخت و در دیوار دیگر مایع می گذارند که مشکلی نیست و در نهایت گمرک با نمونه برداری متوجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید