هشدار از دست دادن بازارهای صادراتی همسایه با تراز تجاری منفی

هشدار از دست دادن بازارهای صادراتی همسایه با تراز تجاری منفی

روز جدید صالحی بیان کرد: با وجود اینکه هیچ کمکی از سوی دولت برای حمایت از صادرات نداریم، اما دولت ترکیه از صادرکنندگان خود حمایت می کند و مشوق های متعدد و متنوعی را برای صادرکنندگان این کشور در نظر گرفته است و ترک ها نیز معافیت های مالیاتی زیادی در نظر گرفته اند. در حالی که حدود 10 درصد ارزش محموله صادراتی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از صادرکننده دریافت می کنیم و در صورتی که ثابت کند کالای خود را صادر کرده است، مبلغ را به او پس می دهیم.

– آمار صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه امسال حاکی از آن است که در این مدت 61 هزار و 283 هزار تن کالا به ارزش 28 هزار و 406 میلیون دلار صادر شده است. این آمار صادرات از نظر ارزشی 5.6 درصد افزایش و از نظر وزنی 18.2 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر در این مدت 19 میلیون و 747 هزار تن کالا به ارزش 31 میلیون و 727 میلیون دلار وارد کشور شد. کالاهای وارداتی از نظر وزنی 15.7 درصد و از نظر ارزشی 14.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش فرارو، بر اساس آمار گمرک تراز تجاری هفت ماهه کشور سه میلیارد و 321 میلیون دلار منفی و به نفع واردات است. این در حالی است که تراز تجاری ایران در سه ماهه نخست امسال مثبت بود، اما در چهار ماه نخست صفر و در دو ماه گذشته واردات از صادرات پیشی گرفت.

این در حالی است که بر اساس آمار گمرک، تجارت ایران در 6 ماهه نخست سال حدود 24 میلیارد دلار بوده که 12.3 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات ایران و 11.8 میلیارد دلار مربوط به واردات از این کشورها بوده است.

بر این اساس عراق با 9 میلیون و 866 هزار تن به ارزش 3 میلیون و 382 میلیون دلار اولین واردکننده کالای ایرانی بود. امارات متحده عربی با 5,721,000 تن به ارزش 3,112,000,000 دلار با 39 درصد افزایش در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین ترکیه با 4 میلیون و 106 تن به ارزش 2 میلیارد و 626 میلیون دلار (14 درصد رشد)، افغانستان با یک میلیون و 582 هزار تن به ارزش 792 میلیون دلار (21 درصد کاهش) و پاکستان با یک میلیون و 315 هزار تن ارزش 561 میلیون دلار (3) درصد رشد)، پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بودند.

با توجه به این آمار، به نظر می رسد دولت سیزدهم که با شعار افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه روی کار آمد، در عمل نتوانسته در این زمینه موفق باشد و در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی که وجود داشته، ما بازاری مانند عراق را به ترکیه واگذار کرده ایم.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به فرارو گفت: در بازارهایی مانند عراق این مزیت وجود داشت که با افزایش قیمت دلار می توانستیم بر رقبایی مانند ترکیه غلبه کنیم، اما به دلیل تورم 50 درصدی در اقتصاد کشور که منجر به افزایش قیمت هر چیزی شد که تولید کالا و خدمات را در کشور تضمین می کرد، به نوعی قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را از دست دادیم.

وی افزود: در کشورهایی مانند آذربایجان، عراق، افغانستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از آنجایی که توانایی تولید کالاهای اقتصادی و مقرون به صرفه را نداریم طبیعتاً حجم صادرات کاهش یافته است در حالی که دولت هیچ انگیزه ای برای صادرکنندگان قائل نیست. دست خالی به جنگ با تاجران و تولیدکنندگان کشوری مانند ترکیه در بازارهایی مانند عراق و آذربایجان بروید.

صالحی گفت: با وجود اینکه هیچ کمکی از سوی دولت برای حمایت از صادرات نداریم، اما دولت ترکیه از صادرکنندگان خود حمایت می کند و مشوق های متعدد و متنوعی برای صادرکنندگان این کشور در نظر گرفته اند و ترک ها نیز معافیت های مالیاتی زیادی در نظر گرفته اند. 10 درصد ارزش محموله صادراتی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط صادرکننده و در صورت اثبات صادرات کالا، مبلغ را به وی مسترد می کنیم.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران افزود: 10 درصد حجم یک محموله صادراتی بسیار زیاد است، آن هم در شرایطی که صادرکننده با مشکل تامین نقدینگی مواجه است، بنابراین در چنین شرایطی در شرایطی که خود دولت به نوعی مانع افزایش صادرات می شود، در حالی که سایر کشورها از جمله ترکیه یا حتی چین از صادرکنندگان کشورهای خود حمایت می کنند.

وی ادامه داد: در دهه گذشته مشوق هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شد و حتی از صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات تجلیل شد، اما در این چند سال وضعیت صادرکنندگان اصلا خوب نیست و طبیعتاً تا زمانی که هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است. این وضعیت به همین منوال خواهد بود و پیش از آن صادرات کشور ادامه خواهد داشت و هر روز از میزان صادرات کاسته می شود.

صالحی تصریح کرد: دولت باید برای حمایت از بخش‌های تولیدی و تجاری کشور برنامه‌ای مستند و ملموس داشته باشد تا توان رقابتی کالاهای ایرانی حداقل در کشورهای همسایه افزایش یابد وگرنه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازارهای هدفمان به کشور عراق باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش قیمت تمام شده تولید کالا برای حضور در بازارهای صادراتی، مشکل دیگر افزایش هزینه انتقال منابع مالی برای صادرات است که در حال حاضر حتی در کشوری مانند عراق ما به عنوان تاجر ایرانی اجازه افتتاح حساب نداریم و برای حواله باید زحمت زیادی را متحمل شویم، این مشکل حداقل 20 درصد قیمت نهایی کالاهای صادراتی را افزایش می دهد که به نوعی باعث از بین رفتن آن می شود. سود صادرکننده

وی بیان کرد: سال هاست که صادرکنندگان در بازارهای صادراتی به ویژه کشورهای همسایه برای نقل و انتقالات مالی و حواله های صادراتی خود کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند و تا زمانی که این مشکل حل نشود نمی توان انتظار افزایش صادرات داشت. عملی باشد نه فقط حرف و شعار.

صالحی تصریح کرد: در حالی که معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه وجود دارد این معاونت باید در بدنه دولت بسیار فعال باشد و سفرای منتخب نیز با مسائل اقتصادی آشنا بوده و رویکرد اقتصادی داشته باشند تا بتوانند موثر عمل کنند. به عنوان مثال، در همکاری با چین باید مشخص باشد که ما صادرکننده یا واردکننده بیشتری خواهیم بود و در تجارت با آن کشور دست برتر را خواهیم داشت وگرنه چینی ها بهتر عمل خواهند کرد.

این فعال بخش خصوصی گفت: اینها مواردی است که معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه باید به آن رسیدگی کند و با بخش خصوصی از یک سو و نهاد تصمیم‌گیر در دولت از سوی دیگر ارتباط برقرار کند تا بتواند منافع را حفظ کند. کشور ما همچنین در مذاکراتی که با کشورهای ترکیه، آذربایجان یا کشورهای اوراسیا انجام شده و رئیس جمهور به آنها سفر کرده است، بخش خصوصی به عنوان واحد تجاری و تولیدی کشور باید در این سفرها حضور فعال داشته باشند تا بتوانند به بازارهای هدف صادرات داشته باشیم، اما اگر چنین شرایطی حاکم نشود، قطعا نمی توان انتظار داشت که تراز تجاری کشور مثبت بماند.

دیدگاهتان را بنویسید