قطب تولید کشمش سبز در کشور در حسرت بازارهای جهانی / مشوق های صادراتی در زمینه کشمش اعمال شود

ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780499

هلیل آباد قطب تولید کشمش سبز در کشور محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; انگور و کشمش از محصولات اصلی شهرستان هلیل آباد است، محصولاتی که در طول سالیان متمادی توانسته اشتغال زایی زیادی داشته باشد، اما کشمش هلیل آباد اگرچه کیفیت بسیار خوبی دارد اما هنوز جایگاه خود را در بازار داخلی و خارجی نشان نداده است.

خلیل آباد با بیش از 15 هزار تن کشمش در سال، قطب تولید استان خراسان رضوی است و بهترین کشمش سبز ایران را تولید می کند، اما کشمش سرزمین تاکستان های سرسبز است که چند سالی است با هم درگیر شده اند.

کیفیت و تنوع تولید کشمش در کشور بسیاری از کشورها را به سمت حامیان این محصول سوق داده است، اما با وجود این مزیت ها، وجود برخی مشکلات از جمله خشکسالی های اخیر، سرمازدگی شدید و هزینه های بالای تولید از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر به آن رسیدگی می شود. برای صادرات مسدود شده است.

کشمش محصول راهبردی خلیل آباد است/ در زمینه کشمش باید تعرفه و مشوق صادرات اعمال شود

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی گفت: شهرستان هلیل آباد یکی از مراکز عمده تولید انگور و کشمش در استان خراسان رضوی است که امسال حدود 15 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید کرده است که نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

وی یکی از مشکلات اساسی شهرستان هلیل آباد در زمینه انگور و کشمش را خسارت هایی مانند مشکلات سرمازدگی، خشکسالی و تنش گرمایی دانست و خاطرنشان کرد: باغداران این شهرستان تلاش زیادی برای پوشش باغات خود از بیمه کشاورزی دارند. اما بیمه تعهد بیمه تاکستان نیز یکی از مشکلات است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین تصریح کرد: حداکثر تعهد بیمه برای هر هکتار باغ انگور تقریبا بین 13 تا 14 میلیون تن، هزینه تولید یک هکتار انگور 100 میلیون تن است و سقف تعهدات بیمه ای باید تغییر کند.

وی گفت: باغداران هلیل آباد هر ساله با نوسانات و نوسانات قیمت کشمش مواجه هستند و زیان زیادی به باغداران این شهرستان وارد می کنند. در زمینه کشمش نیز باید عوارض و مشوق های صادراتی اعمال شود تا صادرکنندگان بهتر بتوانند صادرات داشته باشند.

شعبان با تاکید بر اینکه هر سال که صادرات کشمش وضعیت بهتری داشت، قطعا باغداران راضی بودند، گفت: نبود سازمان صادرات در شهرستان هلیل آباد یکی دیگر از مشکلات کشمش است و امیدواریم بتوانیم یک سازمان منسجم در زمینه کشمش ایجاد کنیم. کشمش. سال آینده.”

هزینه تولید 8 برابر شده اما قیمت کشمش دو برابر شده است

یکی از باغداران هلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی گفت: در حال حاضر قیمت نهادهای تولیدی نسبت به سال قبل 8 برابر شده است اما قیمت کشمش تنها دو برابر شده و این دو برابر شدن برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، علاوه بر این که کشمش خریداری نمی شود. “

وی با بیان اینکه اگر بخواهم به همین منوال ادامه دهم بازار داخلی جذاب نمی شود و تولید کشمش از بین می رود، خاطرنشان کرد: اگر صادرات شروع شود و دولت حمایت های لازم را برای شروع صادرات داشته باشد، قطعا می توان به قیمت آن امیدوار بود. کشمش افزایش خواهد یافت.

واردات محصولات باید به اندازه صادرات کشمش باشد

محسن نیک پور یکی دیگر از کشمش کاران هلیل آباد در گفت و گو با صبح توس; وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید کشمش و عدم سود دهی برای کشاورز و همچنین عدم کشش در بازار داخلی، راه را برای از بین بردن این محصول فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه اگر صادرات کشمش آغاز شود قطعا کشاورز میل و رغبت بیشتری برای تولید محصول خواهد داشت، اذعان داشت: اگر واردات سایر محصولات منوط به صادرات کشمش باشد برای کشاورز بسیار شیرین خواهد بود. .

گزارش رضا کفاشیان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید