ضعف در بازارهای صادراتی، حلقه مفقوده رونق کشاورزی در مازندران


ساعت: 20:42
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904735

محمدباقر محمدی لائینی مازندران را قطب و جبهه کشاورزی دانست و گفت: این ظرفیت و زمینه در کشور بی نظیر است، ظرفیت خوبی هم برای صادرات داریم اما عملا صادراتی وجود ندارد و اگر هم باشد ضعیف است. پیوندی برای عرضه این محصولات برای مشتری در سطح جهانی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، آیت الله محمدبکر محمدی لائینی عصر امروز در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به بخش کشاورزی و تاکید بر دستور ایشان در خصوص دانش بنیان کشاورزی گفت: صمیمانه از دولت انقلابی و آیت الله رئیسی بابت اقدامات مهمی که برداشته اند از جمله خرید تضمینی گندم و در نتیجه افزایش خرید از بیش از 4 میلیون تن به بیش از 7 میلیون تن گندم تشکر می کنم.

وی افزود: برای در دستور کار قرار دادن الگوی کشت که در سال 1350 تصویب شد، اما دولت های قبل و بعد از انقلاب هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند. الان دولت سیزدهم بعد از 50 سال برای اولین بار این برنامه را در دستور کار قرار داده است، ممنون، ما هم خوشحالیم که زمین های کشاورزی را که در 6 سال گذشته 4 درصد و در سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است، مستند کنیم. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این کار 100 درصد انجام شود که کار بسیار مهمی است.

آیت الله محمدی لائینی با تقدیر از مسئولان استانی به ویژه روسای جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص عملیاتی شدن دانش بنیان کشاورزی در پایان سال درخواستی از مسئولان خواهم داشت. این اقدامی موثر برای کمک گرفتن از دولت برای موفقیت مازندران است.

نماینده ولی فقیه در مازندران این استان را قطب و پیشتاز کشاورزی دانست و گفت: این ظرفیت و عرصه در کشور بی نظیر است، همچنین ظرفیت تولید ثروت و ارزآوری دارد، مازندران در زمینه تولید محصولات باغی از جمله با توجه به اینکه مرکبات در سال 5.2 میلیون ها تن تولید داریم، ظرفیت صادراتی خوبی هم داریم، اما عملا صادراتی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد ضعیف است، از طرفی نارنگی و مرکبات در بازار باقی می مانند. دست باغبان، هیچ پیوندی برای تحویل این محصولات به مشتریان در سراسر جهان وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به بلاتکلیفی در حوزه برنج به ویژه برنج های پرمحصول که مایه نارضایتی کشاورزان شده است، خاطرنشان کرد: مطالباتی از سوی کشاورزان در خصوص تنظیم بازار وجود دارد که امیدواریم به زودی پرداخت شود. در زمینه استفاده از صنایع تبدیلی بسیار ضعیف هستند و در زمینه نهاده های کشاورزی و دامی مشکلاتی وجود دارد، سوخت کشاورزان که به این دولت واگذار نشده و از قبل وجود دارد، در زمینه کشاورزی و الگوهای کشت می توان توجه کرد. برای کاشت برنج مصرف بهینه که در حال حاضر توسط برخی استفاده می شود. این کار توسط کشاورزان انجام می شود.

وی همچنین یادآور شد: اگر سفر هفتگی وزیر جهاد کشاورزی به واقعیت تبدیل شود فرصت بیشتری برای شنیدن دغدغه کشاورزان برای باز شدن گره های اصلی فراهم می شود. زیرا در صورت تکمیل آنها با اعطای اعتبار مفید خواهد بود. در مجموع امیدواریم سفر شما به روستا با موفقیت و پرباری همراه باشد.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه امیدواریم بخش کشاورزی ما به روز باشد، گفت: به این معنا که بانک اطلاعاتی جامع و به روزی وجود دارد و همه مسائل شفاف و روشن است تا بازار فروش محصولات کشاورزی در بازار باشد. محصولات هم داخل و هم بیرون عرضه می شود طبقه دهقان ما قشر شهید و نجیب و انقلابی و دوست داشتنی است، این قشر مثل طبیعت زلال و قوی است.

وی خواستار توجه جدی به بخش کشاورزی شد و تاکید کرد: امیدواریم با انجام کارهای زیربنایی از جمله دانش بنیان، کشاورزی و باغداری مازندران در دولت سیزدهم رونق اساسی پیدا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید