“نوع غالب کووید-19” در کشور چیست؟ / “سیستم مراقبت ژنومیک”; حلقه مفقوده سیستم در برابر کرونا!


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881916

در گفتگوی دانا با رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشور این موضوع مطرح شد؛

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا گفت: یکی از مشکلات اساسی این روزها این است که ما متولیان سلامت کشور هنوز نمی دانیم نوع غالب ویروس کرونا در کشور چیست و این عدم آگاهی. چون سیستم مراقبت ژنومی یعنی بحران نداریم و در مواقع بحران باید تعاملات علمی و اجرایی بیشتر شود.


به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در بخش اول گفت و گوی «دانا» با استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در 23 تیرماه امسال، وی به مهم ترین دلایل افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا به هشت نفر و رسیدن تعداد مبتلایان به 1007 نفر در این کشور پرداخته است. یک هفته گذشته در این گفتگو با عنوان پایان کرونا در کشور منوط به مدیریت این اپیدمی است/ لزوم کنترل اظهارات مسئولان برای جلوگیری از ایجاد وضعیت عادی در جامعه. منتشر شد؛ دکتر سوری با انتقاد از اینکه نحوه اظهارات مسئولان و متولیان امر مدیریت این بیماری به گونه ای است که ناخواسته و ناخواسته احساس طبیعی را در مردم ایجاد می کند، یادآور شد: برخی از این اظهارات در نهایت باعث گسترش این تصور در جامعه می شود که کرونا ویروس بوده است. ریشه کن شد. و نیازی به ادامه مهم ترین رویکرد مقابله با این بیماری یعنی «پیشگیری» توسط انسان نیست. زیرا مهمترین راه حفاظت از افراد مختلف جامعه، پیشگیری است که همواره بر فرآیند زمانبر و پرهزینه بر درمان اولویت داشته است. علاوه بر این، پیشگیری تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است.


8394ebe0 ae23 4e3b 8a9b bd16e82cc0fd خبر خاکستری

با این حال این اپیدمیولوژیست معتقد است که مسئولان بهداشت و درمان و سایر مسئولانی که مسئولیت مبارزه با شیوع کرونا را بر عهده دارند می توانند با کنترل اظهارات خود از ایجاد سوءتفاهم در افکار عمومی جلوگیری کنند..

دکتر سوری در موضوع دیگری که در قسمت اول این جلسه منتشر شد، اظهار داشت: برخی از مسئولان با رفتارهای احساسی خود در تلاش بودند تا با کاهش دو تا سه روزه مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، جشن ریشه کنی ویروس کرونا را جشن بگیرند. در حالی که کرونا یک بیماری جهانی است و تا زمانی که جامعه جهانی به ویژه سازمان بهداشت جهانی ریشه کنی و پایان کرونا را اعلام نکند. ما نمی توانیم به استثنای جوامع دیگر پایان کرونا را در کشور خود اعلام کنیم و این تصور را ایجاد کنیم که کرونا تنها با گذراندن چند روز بدون مرگ از بین می رود. بلکه برعکس باید دست در دست هم و با رعایت نکات بهداشتی قدم برداریم تا روزی که انشالله کرونا در ذهن ما چیزی جز یک نام نباشد.

اما از آنجایی که مصاحبه دانا با این اپیدمیولوژیست طولانی شد، پس از انتشار قسمت اول این مصاحبه، قسمت دوم آن متعاقبا منتشر خواهد شد.


شناسایی شیوع آلودگی و اپیدمی در کشور


4d7ad5e4 6930 4cbf abf9 90041b439a73 خبر خاکستری


دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی که تنها سرپرست تیم واکنش سریع کرونا بود، در بخشی دیگر از گفتگوی خود با «دانا» با تصریح بر اینکه باید برای پیشگیری از این روند مسری اقداماتی انجام شود، خاطرنشان کرد: شناسایی اپیدمی در کشور و پیشگیری از آن. گسترش بیماری از نقطه ای به نقطه دیگر و از شهری به شهر دیگر با احیای تیم های واکنش سریع که در گذشته عملکرد خوبی داشتند. لذا به همین مناسبت پیشنهاد و تصریح می‌کنم که تیم‌های واکنش سریع کووید-۱۹ مجدداً فعال شوند. واقعاً نمی دانم چرا در دولت قبل این تیم ها منحل شدند! من خودم یک سال و اندی تیم واکنش سریع را اداره کردم تا بتوانم عملکرد این تیم را تضمین کنم. اما در صورت شیوع کرونا در منطقه‌ای از کشور، همچنان می‌توان با اعزام این تیم‌ها به مراکز شیوع در همان مکان، کنترل و سرکوب این بیماری را انجام داد تا از انتقال بیماری به سایر نقاط کشور جلوگیری شود. .


b63b76dc 23c0 4b2a a578 4b795c5ae614 خبر خاکستری

نماینده ویژه وزیر بهداشت در دولت قبل در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دلیل انحلال تیم‌های واکنش سریع در کووید، هزینه این تیم‌ها بوده باشد؟ این تیم من می گویم فعالیت تیم های واکنش سریع هزینه ای برای دولت ندارد یا وزارت بهداشت و سایر متولیان مقابله با کرونا را تحمیل نکرده اند. اما چرا به هر حال تیم های مورد بحث منحل شدند؟ این اقدام من و بسیاری از همکارانم را شگفت زده کرد. چرا که عملکرد این تیم ها مشخص است و مسئولان ارشد دولتی می توانند با مراجعه به سابقه عملکرد این تیم ها به حقیقت پی ببرند.


نمی دانیم گزینه غالب در کشور کدام است؟ ما سیستم مراقبت ژنومی نداریم


cce2366a b7e7 46ff 9946 a238e30d79c6 خبر خاکستری

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از آسیب های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه کرونا در کشور وجود دارد این است که ما واقعا نمی دانیم که گزینه غالب در کشور کیست؟ این عدم آگاهی از واریانت غالب در کشور به این دلیل است که سیستم مراقبت ژنومی در این زمینه نداریم. حالا بر اساس آزمایشات و آزمایشاتی که در حال انجام است می توان گفت که این عیوب وجود دارد اما هنوز نمی دانیم این شیوع بیماری چگونه است؟ مبتلایان به کرونا در کجای کشور و در چه گروه های سنی وجود دارد؟ متاسفانه ما نمی دانیم چقدر است.


رسانه ها باید به مردم بگویند که خطر افزایش یافته است و باید پروتکل ها را رعایت کنند


668c386f 152f 48d2 b8f1 46388b97681c خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: نکته قابل تامل دیگر این است که معادله بین “بیم و امید” و “بیم و امید” را از وضعیت فعلی به سمت ترس در افراد سوق دهیم تا عاقلانه زندگی کنند و این احتمال را در نظر بگیریم که با ساده لوحی و رعایت نکردن پروتکل ها به راحتی می توانیم بیمار شویم و به کرونا مبتلا شویم. رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید در این زمینه فعالیت کنند. یعنی به مردم بگوییم که وضعیت کرونا در کشور عادی نیست. احتمال خطر زیاد شده و باید پروتکل ها را رعایت کنیم. ما باید آموزش عمومی را از سر بگیریم و در هر مکان و منطقه ای طبق توصیه ها احتیاط های لازم را انجام دهیم. اگرچه این موضوع بارها مورد بحث قرار گرفته است، اما ممکن است برخی از الزامات بهداشتی را فراموش کرده باشند. یادآوری آنها نه تنها ضرری ندارد، بلکه به نفع کشور است.


در شرایط بحران باید تعامل بین دستگاه های علمی و اجرایی افزایش یابد


c6368f32 3f51 4d81 a604 e8d8d9a4245b خبر خاکستری

عضو کمیته علمی کشوری کووید 19 در ادامه این بحث افزود: امیدواریم وضعیتی که با آن روبرو هستیم به سرعت حل شود. اما همانطور که گفتم مقابله با کرونا با دست گذاشتن و نگاه کردن به مشکل ممکن نیست. من معتقدم همانطور که جشن ملی صفر مرگ اشتباه است، الان هم با افزایش چشمگیر آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، نباید قافیه را از دست بدهم و مردم را در ملاء عام وحشی و غمگین کنم. اگرچه واقعا برای هر هموطنی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهد متاسفیم و متاسفیم، اما شرایط این روزها ما را ایجاب می کند که روحیه جمعی را حفظ کنیم. و منطقی فکر کن زیرا با از دست دادن اخلاق خود، میزان ابتلا به کرونا را برای خود یا اطرافیانمان افزایش می دهیم. بنابراین به مردم توصیه می کنم بیدار و قوی باشند و مراقب خود و اطرافیانشان باشند. ما نباید این را فراموش کنیم در مواقع بحران باید تعامل بین دستگاه های علمی و اجرایی افزایش یابد. اگر کمیته ای با چند نفر تشکیل دهیم و فکر کنیم این افراد مرجع و مرجع تصمیم گیری هستند. این یک اشتباه محض است و این نظر قطعا آسیب های جبران ناپذیری به جامعه و نظام سلامت وارد می کند. نشان دادن ضعف نظام سلامت چیزی است که دشمنان ما می خواهند. نباید آنها را معذور کرد.


هیچ کاری نمی توان در مورد رفتارهای اجباری گذشته انجام داد. باید به حرف منتقدان گوش داد


355852b2 bacb 45f9 b1e4 9801efb97c10 خبر خاکستری

دکتر سوری در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اختلاف نظرهایی که ممکن است بین کارشناسان و مسئولان وجود داشته باشد، گفت: حالا افرادی که از کار مدیران حوزه سلامت انتقاد می کنند نباید به حال خود رها شوند! شما نیز باید به سخنان آنان گوش فرا دهید و به سخنان آنان گوش فرا دهید. ممکن است این افراد که در گذشته فرصت اظهار نظر داده نشد، حق با آنها باشد. اما مسلم است که با بی تفاوتی و بی مکانی و برخوردهای خشن نمی توان به جایی رسید. این رفتارها خدمات اجتماعی محسوب نمی شود. اگر ما راست بگوییم دیگران می توانند صحت گفته های ما را تایید کنند. افراد منتقدی که از ما متنفر نیستند. آنها همچنین نظراتی دارند که می تواند در دستیابی به سلامت عمومی مفید باشد. دغدغه های مردمی هم دارند و قطعا با همکاری هم زودتر می توان به نتیجه رسید. اما امیدواریم در این دولت اتفاقات ناخوشایند گذشته جبران شود و همه با هم برای یک هدف واحد که سلامت عمومی جامعه است تلاش کنیم.

قسمت اول مصاحبه با دکتر حمید سوری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید