سرمایه گذاری؛ حلقه مفقوده اقتصاد پایدار روستایی/ مسیر رونق تولید محصولات کشاورزی از روستاها می گذرد

ساعت: 09:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1791848

روستاها استعدادها، توانایی های طبیعی و فرصت های پیشرفت و توسعه فراوانی دارند، اما گاهی نبود زیرساخت ها و نبود سرمایه گذاری در روستاها بسیاری از روستاییان را به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به مهاجرت به شهر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; روستاهای خراسان رضوی با توجه به میانگین جمعیتی نسبتاً بالایی که دارند نیازمند برنامه ای برای توسعه پایدار اقتصادی هستند، چرا که توسعه روستایی می تواند عاملی برای بهبود وضعیت معیشتی افراد کم درآمد محسوب شود تا خودکفایی در همه زمینه ها منجر به توسعه روستایی می شود.

در هر روستایی باید در زمینه سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع جانبی برای حل مشکل بیکاری جوانان و جلوگیری از مهاجرت آن به شهرهای دارای رونق اقتصادی در روستاها تحقیق شود.

شناخت مزیت های روستاها اولویت اول توسعه کسب و کار در این مناطق است. روستاها یکی از مهمترین بسترهای تولید و تامین نیازهای اساسی جامعه هستند و دستیابی به خودکفایی و اقتصاد پایدار روستایی با گسترش اشتغال و سرمایه گذاری در روستاها امکان پذیر است.

تمام دارایی ها در مناطق شهری متمرکز شده است

محمد شفیعی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی درباره مولفه های رونق تولید در روستاهای خراسان رضوی به صبح توس گفت: و تفکر خلاق است، بنابراین در شرایطی که جوانان روستایی به شهر مهاجرت کرده اند و نبود بسته‌های تشویقی برای کارآفرینی منجر به شکست چرخ تولید در روستاها شده است، قطعاً تمام سرمایه‌ها در مناطق شهری متمرکز شده است.

وی افزود: لازم است به تفکیک هر روستا برای سرمایه گذاری و ایجاد صنایع جانبی برای رفع بیکاری جوانان و جلوگیری از مهاجرت به شهرهای دارای رونق اقتصادی در روستاها بررسی هایی انجام شود..

راه ایجاد درآمد پایدار روستایی از روستاها می گذرد

مدیرکل شوراهای روستایی و استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مسیر خودکفایی و درآمد پایدار روستایی از روستاها می گذشت گفت: جابه جایی شوراها بسیار آسیب زا است.

وی افزود: خودکفایی با سرمایه گذاری در طرح های درآمدزا انجام می شود، از سوی دیگر اخذ وام در روستاها به دلیل نبود وثیقه مشکل است و نیاز است برای تسهیل در اعطای وام با بانک ها توافقاتی صورت گیرد.

روستاهای خراسان رضوی در زمان ولیعهد به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شد

شفیعی با اشاره به اهمیت ظرفیت جاذبه های گردشگری در روستاهای خراسان رضوی گفت: در ایام کرونا به دلیل تعطیلی بیشتر مناطق شهری، گردشگران مقصدهای روستایی خراسان رضوی را برای سفر انتخاب کرده اند.

وی افزود: برای جذب حداکثری منابع مالی از محل گردشگری، ساکنان روستاهای هدف باید به طور مستمر در زمینه گردشگری و جذب گردشگر آموزش ببینند.

تعاونی های روستایی به دلیل نقص ساختاری غیرفعال هستند

مدیرکل خدمات دهیاری ها و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: تعاونی های روستایی به دلیل ساختار حاکمیتی، مشارکت و ناتوانی در جذب سرمایه های کلان دیگر در رفع مشکلات معیشتی روستاییان موثر نیستند و تا حد زیادی غیرفعال هستند.

وی افزود: بهترین و موثرترین برنامه برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان، اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با سود کم برای طرح های اشتغالزایی است که طی آن حدود 18 هزار شغل در روستاهای استان ایجاد شده است.

ایجاد شغل در روستاها بیش از ایجاد شغل ضروری است

شفیع افزود: تعداد قابل توجهی از مشاغل روستایی ایجاد شده در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی نیاز به تثبیت دارند و ورود تسهیلگران در این حوزه از جمله بنیاد برکت، بسیج سازندگی، بنیاد علوی و کمیته حمایت حتی می شود. ضروری تر است.”

وی افزود: تهیه طرح سازمانی بر اساس سطح توسعه روستایی یکی از الزامات اصلی در بحث توسعه اقتصاد پایدار روستایی است تا برای هر روستا با توجه به ظرفیت های خاص آن منطقه اقتصادی ایجاد شود. “

مدیرکل خدمات دهیاری ها و شوراها خراسان رضوی ادامه داد: چارت سازمانی از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است اما تا زمانی که منابع لازم برای پرداخت حقوق پرسنل تامین نشود، قابل اجرا نیست.

تمامی معادن شن و ماسه شویی خراسان رضوی در زمین های غیر زیر کشت کار می کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح توس مبنی بر نحوه اخذ مجوز برخی معادن شن و ماسه از سمت صمت، افزود: تمامی معادن شن و ماسه در زمین های غیر زیر کشت دارای مجوز هستند و تاکنون هیچکس مجوزی دریافت نکرده است. گزارش شده که کشاورزی کشاورزان را مختل می کند.

به نظر می رسد حمایت از سرمایه گذاران روستایی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای راه اندازی محصولات بومی در این منطقه می تواند به رونق روستاها و بهبود وضعیت معیشتی روستاییان در سال «تولید، حمایت، موانع» کمک کند..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید