طرح معلم و دانش آموز؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمان


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906730

کارشناس مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی اتاق کرمان؛

محمدامین عبدالنژاد گفت: با توجه به ابلاغ این قانون از ابتدای سال 90 تاکنون در خصوص مهارت آموزی در بستر واقعی کار، اما این ماده قانونی با استقبال اصناف مواجه نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدامین عبدالنژاد کارشناس مرکز تحقیقات و تحقیقات اقتصادی اتاق کرمان در گفتگو با راه آرمان درباره طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی گفت: مطابق با اجرای بند 2 قانون کار. سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند 5 سیاست ها. اقتصاد مقاومتی کلی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار همراه با تداوم و تثبیت اشتغال موجود به ویژه در کارگاه های کوچک و خانگی با استفاده از آموزش های مهارتی در محیط کارگاهی انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ این قانون از ابتدای سال 1398 تاکنون در خصوص مهارت آموزی در بستر واقعی کار، اما این ماده قانونی مورد پذیرش صنوف قرار نگرفته است، لذا به دنبال دلایل و عوامل هستیم. برای این عدم پذیرش و شروع به تحلیل کردیم و 7 اتحادیه صنفی را مطالعه و مشاهده کردیم.

کارشناس مرکز مطالعات افزود: اتحادیه های مورد مطالعه شامل مشاغل; تعمیرکاران سبک و سنگین خودرو، پولیش، برش شیشه و نقاش، نجاری و مبل سازی، باتری سازی و برق خودرو، تعمیرکاران لوازم خانگی، قطعه سازان و تراش ها که با مشارکت 84 درصدی مورد بررسی و مشاهده قرار گرفتند.

وی اهداف دستورالعمل های اعلامی طرح را آموزش مهارت در محیط کار واقعی عنوان کرد و گفت: کسب تجربه و آشنایی با فضای واقعی کسب و کار، آمادگی فراگیر برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، کمک به شرکت های فعال برای شناسایی و شناسایی جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های استخدام و استخدام نیروی کار غیر ماهر، استفاده از ظرفیت و توان آموزش علمی شرکت ها از مهمترین اهداف اجرای این ماده قانونی است.

عبدالنژاد ادامه داد: جمعیت جوانان 15 تا 24 ساله علاقمند به مهارت آموزی 522 هزار نفر است که 52 درصد آنها مرد و 48 درصد زن هستند، ضمن اینکه تعهد استان به اجرای این دستورالعمل در سال در سال 1397 تعداد 1760 نفر و در سال 2019 تعداد 1920 نفر بوده است که این تعهدات در سال های 2019 و 2019 تنها 282 و 290 نفر بوده که نشان می دهد معاملات از استخدام افراد اعلام شده استقبال نکرده است.

کارشناس تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی تاکید کرد: با وجود اینکه افراد کمی در این طرح شرکت کردند، اما بر اساس آماری که بررسی کردیم، 50 درصد آنها با مهارت های آموخته شده در همان محیط کار واقعی و 30 درصد در همان محل های شغلی شغل جدیدی ایجاد کردند. در قالب معلم و کارآموز باقی می مانند و 20 درصد به دنبال شغل جدید هستند.

عبدالله نژاد تاکید کرد: طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد صنوف از این طرح استقبال نکرده است به این دلیل که در ادامه توضیح داده می شود. کسب و کار از روند اداری این بخشنامه اطلاعی ندارد! با اینکه این دستور العمل ها را می دانند، هنوز از آن استفاده نکرده اند! آنها نخواستند کارگران واجد شرایط را استخدام کنند! آنها نمی دانستند که این طرح چه مزایایی برای آنها دارد! بسیاری از آنها از وجود این طرح اطلاعی ندارند، بسیاری از آنها حتی فکر نمی کنند که این طرح برای توسعه مهارت موثر باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه بر اساس آخرین مشاهدات آماری ما، 20 درصد کسب و کارها از وجود این دستور غذا کاملاً بی اطلاع بوده اند که این امر را می توان در عدم آگاهی و اطلاعات جستجو کرد و نزدیک به 22 درصد از جامعه تجاری به دلیل به سخت گیری های سازمان تامین اجتماعی و چک های این سازمان به صورت سخت گیرانه در پوشش بیمه ای، ضمن اینکه 18 ماه اتحادیه مشمول حیطه تامین اجتماعی در طرح توسعه مهارت های جوانان و نوجوانان نمی باشد. چک نیست

کارشناس تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان گفت: 18 درصد از شرکت ها به دلیل تأثیرات احتمالی که آموزش و مهارت آموزی می تواند برای آنها در فضای کسب و کار ایجاد کند، علاقه مند به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی هستند. آنها ندارند و به شدت از استخدام کارآموز اجتناب می کنند.

وی ادامه داد: 13 درصد از عدم اجرای این طرح که تنها 5 درصد آن در استان اجرا شده است، ناشی از فرآیندهای اداری و همکاری ضعیف دستگاه های اجرایی مرتبط با اجرای این بخشنامه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید