توسعه روستایی؛ گامی بلند در راستای تحقق اقتصاد پایدار / تخلیه روستاها چرخه غذایی کشور را تهدید می کند

ساعت: 09:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800741

در گفتگو با صاحب نظران و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

مهاجرت به شهرها و تخلیه روستاها مشکلات عدیده ای را برای کشور به وجود آورده است، از این رو توسعه روستایی و بهبود اقتصاد روستایی می تواند گامی بلند در جهت دستیابی به اقتصاد پایدار و رفع خطر چرخه غذایی کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، اقتصاد روستایی یکی از عوامل اصلی تامین امنیت غذایی در کشور است که چند سالی است با ضعیف شدن اقتصاد روستایی شاهد افزایش چشمگیر مهاجرت به شهرها و حاشیه شهرها هستیم. مهاجرت به شهرها و تخلیه روستاها مشکلات زیادی را برای کشور به همراه دارد که از آن جمله می توان به کاهش تولیدات کشاورزی، دامداری و دامپروری اشاره کرد. این مشکلات نه تنها منجر به مشکلات اقتصادی می شود، بلکه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی نیز دارد. بنابراین توسعه روستایی و بهبود اقتصاد روستایی می تواند گامی اساسی در جهت اقتصاد مقاومتی باشد.

در همین راستا محسن شرکا کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با صبح توس گفت: در دهه های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه روستاها انجام شده است اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هیچ اقدام خاصی وجود ندارد. اقدامات. برای اقتصاد روستایی در نظر گرفته شده است.» تمرکز اصلی بر توسعه روستایی است نه اقتصاد روستایی.

a9ea703a b462 4868 83bf ef331b29706f خبر خاکستری

وی افزود: یکی از دلایل اصلی رشد و ایجاد حاشیه، ضعف اقتصاد روستایی است، زیرا زمانی که دهقانان ما نتوانند درآمد خوبی داشته باشند، مجبور به مهاجرت به شهرها می شوند. از طرفی به دلیل درآمد و سرمایه کم نیاز به اسکان در سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه شهر دارند.

تخلیه روستاها عواقبی جز نابودی چرخه تولید و تهدید زنجیره غذایی ندارد.

همکاران گفت: برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر و جلوگیری از تخلیه روستاها که عواقبی جز برهم زدن چرخه تولید و تهدید زنجیره غذایی ندارد، باید به اقتصاد روستایی توجه جدی شود. .

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: برای افزایش انگیزه بازگشت به روستا مشکلاتی که منجر به مهاجرت روستاییان شده است مانند کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، کمبود گاز، کمبود مواد اولیه دام و … و غیره باید شناسایی و حذف شوند. مانند اعطای وام بانکی با سود بسیار پایین و بلندمدت برای خرید ماشین آلات کشاورزی و تراکتور برای تشویق روستاییان به بازگشت به روستا.

وی با تاکید بر اینکه روستاها باید به عنوان آموزش و پرورش غنی شوند، ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که می توان انجام داد آموزش های لازم برای کشاورزی و افزایش محصول است. از سوی دیگر می‌توانیم آموزش قالی‌بافی نیمه‌صنعتی ارائه دهیم.

همکاران با تاکید بر اینکه باید انگیزه بازگشت به روستا افزایش یابد و انگیزه بازگشت به روستا ایجاد شود، گفت: کشوری توسعه یافته است که تفاوت میانگین درآمد روستائیان و شهرنشینان در آن زیر 30 درصد است. استانی توسعه یافته است که توسعه و اقتصاد روستا همراه با شهرهای ما در حال پیشرفت است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: روستاهای ما مهد آداب و رسوم و فرهنگ منحصر به فرد خود هستند و زمانی که روستاها در شهرها ادغام می شوند شاهد بروز ناسازگاری های فرهنگی و اجتماعی هستیم که امروزه در کلانشهرهایی مانند مشهد و تهران چنین است. از هم پاشیدگی که بسیار خطرناک است.

توسعه حومه شهر یک شمشیر دو لبه است

وی گفت: خدمت، عمران و آبادانی حاشیه شهر شمشیر دولبه است، یعنی وقتی دهقانی که برای زندگی به حاشیه شهر آمده است، با توسعه و آبادانی بالایی در آن مناطق مواجه می شود. از روستائیانی که هنوز به حومه مهاجرت نکرده اند.» و آنها را به مهاجرت به حومه شهرها اعلام و تشویق می کند، بنابراین مراقبت و توسعه حومه باید کنترل و برنامه ریزی شود.

شرکا با تاکید بر اینکه امتیازات باید به روستا برسد، تصریح کرد: امروز نباید به محله های حاشیه نشینی که از سرناچاری به حاشیه شهر رانده شده اند، خدمات رسانی شود، بلکه به روستائیانی که شغل خود را در روستا رها کرده و آمده اند، خدمات رسانی شود. تا حومه همان پیش بینی شود و سیاستی اتخاذ شود که دهقان در روستا بیشتر از شهر درآمد داشته باشد.

1acd6f77 445c 4474 888b df73129258bd خبر خاکستری

وحید ارشدی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با صبح توس گفت: بخش کشاورزی و در نتیجه ما هستیم. شاهد مهاجرت دهقانان به حومه شهرها.

تبلیغ فرهنگ شهرنشینی در صدا و سیما!

وی افزود: رفتن به روستاها برای تامین برق و تجهیزات مخابراتی اقدام بسیار خوبی بود اما باعث شد تا با توجه به تبلیغات گسترده فرهنگ شهرنشینی در صدا و سیما و توده مردم شاهد باشیم که روستاییان تمایل و انگیزه بیشتری برای مهاجرت به شهرها پیدا کرده اند. رسانه ها. «آنها منافع خود را در مهاجرت می دیدند.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه تخلیه روستاها چرخه غذایی کشور را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: به دلیل سیاست های غلط، پس از جنگ کمتر به منافع دهقانان توجه شد و بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین رفت. .

ارشدی افزود: در عمل فضای اقتصادی در روستاها به گونه ای رشد کرده است که بازدهی آن کمتر از فضای اقتصادی در شهرها است، بنابراین اگر قرار است این مشکل حل شود باید تحول و توسعه کامل در روستاها صورت گیرد. مکان. مناطق و حتی شهرهای کوچک. «سقوط کنید تا روستائیانی که قصد مهاجرت به شهرها را دارند، ماندن در روستا را سودمندتر از مهاجرت به شهر بدانند.

لزوم شناسایی استعدادهای هر روستا

وی ادامه داد: هر روستا در هر منطقه دارای یک سری پتانسیل ها و استعدادهای درونی است که کارکنان باید ابتدا این استعدادها را شناسایی کرده و در جهت شکوفایی هر چه بیشتر آن ها گام بردارند و منافع بیشتری را برای روستاییان به ارمغان بیاورند که علاوه بر رشد روستایی، موجب رشد روستایی می شود. همچنین باعث رشد منطقه ای می شود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه برای مهاجرت معکوس به روستاها باید پژوهش و اقدام اجتماعی، اقتصادی و روانی انجام شود، گفت: یکی از اقداماتی که در روستاها باید انجام شود توانمندسازی روستاییان است زیرا آنها را توانمند نمی کنند. فقط برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و دامی در روستاها ارزش افزوده ایجاد می کند که انگیزه ماندن و حتی بازگشت به روستا را در افراد افزایش می دهد.

می توان با افزایش صنایع تبدیلی، همسو کردن منافع روستا با شهر و توانمندسازی از مهاجرت جلوگیری کرد.

ارشدی افزود: در حال حاضر دلالان بیشترین درآمد را از فروش محصولات کشاورزی و دامی دارند، بنابراین باید سازوکارهایی برای عرضه و فروش محصولات کشاورزی و دامی ایجاد شود تا کشاورزان و دامداران بیشترین درآمد را داشته باشند نه دلالان. به طور کلی می توان با هم افزایی صنایع تبدیلی، تعادل بخشیدن به منافع روستا با شهر و توانمندسازی روستاییان از مهاجرت به شهرها و حتی مهاجرت معکوس به روستاها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید