توسعه گیاهان دارویی چرخ اشتغال روستایی را به حرکت در می آورد/ مهاجرت معکوس به روستاها در سایه اقتصاد سودآور

ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790052

درمان اقتصاد بیمار کشاورزی با کاشت گیاهان دارویی.

گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای اشتغال‌زایی است و با توجه به تنوعی که دارند، می‌توانند فرصت‌های زیادی برای کارآفرینی برای روستاییان استان خراسان رضوی ایجاد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; صنعت پرورش و تولید گیاهان دارویی در جهان امروز به عنوان یک صنعت مستقل توانسته است برای هزاران نفر شغل ایجاد کند و درآمد مناسبی را برای اقشار مختلف به ارمغان بیاورد..

در سال های اخیر، با کاهش منابع آبی، بسیاری از کشاورزان تمایل بیشتری به کشت محصولاتی با نیاز آبی کمتر دارند. گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که با کمترین منابع آبی می توانند رشد کنند و سودآوری خوبی داشته باشند. این امر بسیاری از کشاورزان را به پرورش گیاهان دارویی مختلف علاقه مند کرده است.

حدود 8000 گونه گیاه دارویی در ایران داریم که حدود 2000 گونه آن در خراسان رضوی به صورت خشک و خیسانده تولید می شود که برخی به صورت ادویه و برخی به صورت دم کرده و برخی دیگر به صورت دم کرده تازه تولید می شوند. خوراکی ها. و برخی در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و بهداشتی استفاده می شود.

در کشت گیاهان دارویی ثروتی وجود دارد و نباید از این توانایی خدادادی غافل شد. با توجه به تنوع بسیار زیاد گیاهان دارویی در استان، می توان با استفاده بهینه از این ظرفیت پنهان و در راستای توسعه اقتصادی و صادرات، بستر اشتغال را فراهم کرد..

1a72e20d dc43 465e 8826 27d0e7e1c241 خبر خاکستری

کاشت گیاهان دارویی در کنار ایجاد اشتغال، درآمد خوبی برای کشاورزان فراهم می کند

میری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در نشست جهش تولید گیاهان دارویی در شهرستان هلیل آباد که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان خراسان برگزار شد، گفت: بالغ بر 38 محصول در باغداری داریم. در استان خراسان.

وی با اشاره به اینکه 372 هزار هکتار از اراضی زراعی محصولات باغی استان خراسان رضوی است که از نظر سطح زراعی رتبه نخست کشور را دارد، خاطرنشان کرد: از این 372 هزار هکتار، 34 هزار هکتار به بحث گیاهان دارویی اختصاص دارد. به استثنای زعفران و اگر بخواهیم به زعفران نگاه کنیم حدود 125 هزار هکتار در خراسان رضوی زیر کشت گیاهان دارویی قرار می گیرد.

مدیرکل باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سطح باغ حدود 43 درصد از درآمد ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: خلیل آباد به دلیل وجود سبد یا مدل کشت ویژه رتبه نخست را در بین شهرستان های استان خراسان رضوی دارد. محصولات باغی مانند انگور، انار، کشمش، زعفران و غیره.

میری همچنین اذعان داشت: خشکسالی پدیده ای است که کل استان و کشور درگیر آن هستند و نگاه ما را به بخش کشاورزی و کشت گیاهان بی آب و محصولاتی که نیاز به آب کمتر و ارزش اقتصادی بیشتری دارند، تغییر داده است. در روستاها و مناطق هدف حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 92 سطح از استان خراسان رضوی درگیر خشکسالی است و تنها 8 درصد استان از وضعیت بارندگی متعادل برخوردار است، گفت: 10 شهرستان استان خراسان رضوی در سال گذشته 100 درصد خشکسالی و در دید هیچ بارندگی نداشته است.

مدیرکل باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کاهش 62 درصدی بارندگی در سال برداشت گذشته دیدگاه ما را نسبت به محصول تغییر داده است، تصریح کرد: گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که در کنار اشتغالزایی، درآمد خوبی برای کشاورزان دارند.

وی با بیان اینکه گستره مصرف گیاهان دارویی به مواد غذایی تازه محدود نمی شود، بلکه دارای طیف مصرف بسیار گسترده ای است، تاکید کرد: گیاهان دارویی در مقوله مصرف تنوع بسیار زیادی دارند و می توان از آنها در لوازم آرایشی، بهداشتی، دارویی، بهداشتی، درمانی، بهداشتی و … استفاده کرد. غذا، ادویه جات و حتی کشاورزی دارد.

میری با بیان اینکه عصاره غلیظ برخی از این گیاهان مانند عصاره سیر، فلفل قرمز، انگور فرنگی و غیره در کشاورزی ارگانیک برای کنترل برخی آفات مزاحم و همچنین در کشاورزی ارگانیک سالم و بدون سم استفاده می شود، تاکید کرد: دارویی. گیاهان محصولاتی هستند که جایگاه ویژه ای دارند و در دنیا به عنوان اقتصاد نوین نامیده می شوند.

گردش مالی گیاهان دارویی بیشتر از گردش مالی روغن است

وی با اشاره به اینکه کشاورزی اروپا به شدت بر روی کشت گیاهان دارویی متمرکز است، زیرا گردش مالی گیاهان دارویی کمتر از گردش مالی روغن نیست، بلکه بیشتر است، گفت: ایران و خراسان رضوی بسیار مستعد تغییرات اقلیمی هستند. گیاهان دارویی را جمع آوری می کند و در مورد صنعت داروسازی بحث می کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در ایران حدود 8 هزار گونه گیاه دارویی داریم که حدود 2 هزار گونه آن در خشک و خیسانده خراسان رضوی تولید می شود، افزود: 200 گونه گیاه دارویی را می توان به صورت آبی و آبی کشت کرد. در دستور کار حدود 60 گونه مانند زیره، زیره، آویشن و غیره است. به رنگ آبی

وی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی به لحاظ اهمیت اهمیت دارند، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید، حدود 180 میلیارد تن تسهیلات 4 درصدی را برای توسعه این گیاهان بررسی کرد، گفت: گیاهان فقط بخشی از جهاد است. این کشاورزی است که از 4 درصد امکانات استفاده می کند.

میری همچنین ادامه داد: در کنار کاشت گیاهان دارویی می توان آن را یک زنجیره کامل دانست که در صورت توسعه کشت و صنعت منجر به توسعه صنایع تبدیلی، تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و صادراتی و همچنین صنعت داروسازی می شود. و دیگران. «زنجیره های مربوط به فرآوری این کارخانه ها توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه می توان از گیاهان دارویی به عنوان کشاورزی کم سرمایه نام برد چرا که محور استفاده از این محصولات مصارف پزشکی است و باید محصولات سالم و ارگانیک تولید شود، خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی به دلیل اینکه از مراتع و طبیعی گرفته می شوند. مناطق در برابر بارهای دما بسیار مقاوم هستند و سازگاری بسیار بالایی با شرایط آب و هوایی دارند.

مدیر باغبانی جیراهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان محصول را بدون در نظر گرفتن کشاورزی قراردادی تولید می کنند و منجر به عدم فروش محصول می شود که یکی از مشکلات آن است، تصریح کرد: ابتدا ارزیابی لازم از نیاز بازار و پس از آن انجام می شود. این محصول را کشت می کند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تعداد تاسیسات گیاهان دارویی در کشور متعلق به استان خراسان رضوی با 22 میلیارد تن است، اذعان داشت: خراسان رضوی رتبه نخست تولید گیاهان دارویی را دارد و برای این منظور بیشترین تعداد تسهیلات را دریافت کرده است. .

میری با بیان اینکه شهرستان هلیل آباد به دلیل وجود باغات کشاورزی از ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی برخوردار است، گفت: باید روند جذب تسهیلات برای گیاهان دارویی تسریع شود تا اعتبارات اختصاص یافته از استان به دلیل کمبود باقی نماند. از جذب .

c3051822 c65a 4481 8cef 61cf3a2e6ee4 خبر خاکستری

توسعه گیاهان دارویی در دستور کار جهاد کشاورزی خلیل آباد قرار دارد

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد نیز در این نشست با بیان اینکه هلیل آباد یک شهرستان کاملا باغی است و از نظر باغات به ویژه انگور قطب تولید انگور استان هستیم، گفت: این شهرستان در حال توسعه است. علاوه بر این، کشاورزان می توانند در این مسیر حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان هلیل آباد به دلیل اینکه باغدار است خشکسالی بیشتری را تجربه می کند، باید بحث کاشت گیاهان دارویی در کنار این باغات را توسعه دهیم و در این راستا هدف گذاری لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مردم در صندوق کارآفرینی. برای تأسیسات پرورشی معرفی شده است، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و فرآیند جذب کند است.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با صندوق کارآفرینی و امید شهرستان انجام شده و امیدواریم بتوانیم سهمیه تسهیلات در نظر گرفته شده برای شهرستان را جذب و حتی از سهمیه شناور استفاده کنیم، گفت: بزرگترین پالایشگاه دارو وجود دارد. گیاهان در شهر همسایه ما و این کار را آسان تر می کند.

شعبان همچنین ادامه داد: در شهرستان هلیل آباد 4 هکتار گل محمدی و 4 هکتار سایر گیاهان دارویی از جمله لیمو، چای ترش، آویشن، گل گاوزبان و نعناع و زیره سبز کاشته می شود که بسته به شرایط آب و هوایی بین 300 هکتار تا هزار هکتار متغیر است. .

وی با بیان اینکه در منطقه فیسالیس و کارلا نیز گلخانه ای برای گیاهان دارویی وجود دارد، اذعان داشت: گلخانه ای برای تولید نهال گیاهان دارویی در حال تولید و بهره برداری است. 18 9 نفر به مساحت 16 هکتار و بالغ بر 490 میلیون تن سهام این بانک در صندوق کارآفرینی امید تصویب شده و در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید