اشتغال زایی یا ایجاد شغل؟ / لزوم توسعه اشتغال در روستاها برای کاهش مهاجرت شهری


ساعت: 16:05
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841751

صنعت پرسود گردشگری در شهرستان نور نه تنها منجر به اشتغال هدفمند و بلندمدت نشد، بلکه منجر به از بین رفتن شغل در بخش های مهمی مانند کشاورزی و دامپروری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، اشتغال مهمترین کلمه کلیدی در اظهارات کارکنان و مدیران در سال های اخیر است. موضوعی که در هر منطقه مورد توجه قرار می گیرد به ظرفیت موجود در حال حاضر بستگی دارد.

در مازندران این نقطه از سالیان دور مورد توجه کشاورزی و گردشگری بوده است. اما سوال اینجاست که آیا در این استان و شهرهای پرظرفیت آن، از فرصت های موجود در بخش گردشگری و کشاورزی به درستی استفاده شده است یا به دلیل سوء تفاهم در گردشگری، سطح پایین اشتغال در بخش کشاورزی از بین رفته است؟

شهرستان نور یکی از مناطق مستعد مازندران برای اشتغال متوازن و به هم پیوسته در دو بخش گردشگری و کشاورزی است. شهری با ظرفیت های قابل توجه فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و اجتماعی که از سواحل خزر تا ارتفاعات البرز امتداد دارد و یکی از بزرگترین شهرهای مازندران است.

اما با وجود همه این احتمالات می توان از نور به عنوان یکی از مصادیق سوختن فرصت های شغلی نام برد. در این شهرستان نیز مانند بسیاری از نقاط مازندران و به ویژه غرب استان، صنعت پرسود گردشگری نه تنها منجر به اشتغال هدفمند و بلندمدت نشد، بلکه موجب از بین رفتن شغل در بخش های مهمی مانند کشاورزی شد. و دام . .

مازندران با توجه به نقش و جایگاهی که در کشاورزی، دامداری و اعتباری که در بخش گردشگری و صنایع دستی دارد، همواره در عرصه اقتصادی کشور حرفی برای گفتن دارد. اما با مهاجرت غیرقانونی به این استان به ویژه در مناطقی مانند شهرستان نور و نبود ضوابط مدیریت هدفمند و مقرون به صرفه حضور گردشگران، کشاورزان و باغداران با فروش محصولات کشاورزی و باغی شغل اصلی خود را از دست می دهند. زمین.

البته بیکاری جوانان، شرایط سخت اقتصادی و درآمدهای بالای کارآفرینی و واسطه گری در فروش این زمین ها نیز در پیدایش این وضعیت بی تاثیر نیست. بر این اساس این نکته باید با جدیت از سوی مسئولان پیگیری و راهکارهای مناسب ارائه شود.

زمین های کشاورزی، سدها، باغ ها و دامداری های مازندران جای خود را به آپارتمان های چند طبقه داده و روستاها اهمیت واقعی خود را از دست داده اند.

اگر کارمندان فقط یک روز از وقت خود را برای رفتن به روستاهای استان به خصوص در غرب استان اختصاص دهند، می بینند که اکثر روستاها فقط نام خود را دارند و دیگر صدایی از رودخانه و پرندگان، باغ های زیبا و زیبا ندارند. ، سدها، زمین های کشاورزی، دام و طیور، در عوض در تمام طول سال با شهرهای مجلل و دیوارهای بلند ویلاهای خالی مواجه خواهید شد.

ویلاسازی و کاهش زمین های کشاورزی و از بین رفتن مشاغل محلی نقطه مقابل توسعه پایدار در مازندران و به ویژه شهری مانند نور است. آنچه می تواند آینده این شهر و مناطق مشابه در مازندران را تضمین کند، تمرکز بر حفظ زمین های کشاورزی و فعالیت های محلی و به روز رسانی این مشاغل در کنار ترسیم نقشه راه گردشگری صحیح است. فرآیندی که می تواند دارایی های منطقه را به صنعت گردشگری پیوند دهد و به جای حذف یکی، از هر دو به عنوان دو بال توسعه منطقه ای استفاده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید