رئیس SAS: مظنونان تقلب در کنکور به کلاس درس بازگردند

رئیس SAS: مظنونان تقلب در کنکور به کلاس درس بازگردند

رئیس دیوان عدالت اداری: شکایت اصلی کسانی است که در جلسه رسیدگی چیزی از آنها پیدا نشد. اینها کسانی هستند که بعد از شروع دوران دانشجویی گاهی دانشجو تا ترم 7 درس خوانده و در جلسه امتحان به آنها می گویند که شما مشکوک به کلاهبرداری هستید و رتبه ای که داده اید با خیلی از افراد یکسان است. مشکوک به تقلب هستند.” یا با نمرات مدرسه شما مطابقت ندارد، بنابراین معلوم است که شما تقلب کرده اید؛ آنجا یک دانش آموز تنبل بودید، اما اینجا شما را برای دکتر می برند!”.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت دانش آموزانی که از نظر کمیسیون تخلفات آزمون سراسری متخلف شناخته می شوند، گفت: رویکرد قانونگذار این است که این افراد «داوطلب» نیستند و «دانشجو» هستند و کمیسیون ملی در مورد بی نظمی های امتحانی حق بررسی این موضوع را دارد. او بار ندارد

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حکمت علی مظفری در خصوص بیشترین شکایات دانش آموزی به دیوان عدالت اداری گفت: در خصوص تشکیلات سنجش، شکایات طلاب به کار کمیسیون های رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری برمی گردد. و در این زمینه شکایت می کنند. در این راستا دو نوع تجدیدنظر در دیوان قابل طرح است.

وی افزود: یکی از شکایات این است که دستگاه های تقلب توسط دانشجو پیدا شده و کمیته رسیدگی به تخلفات وی را از ادامه تحصیل منع کرده و این فرد نیز به این تصمیم اعتراض دارد و می خواهد خود را احراز کند و در صورت عدم رضایت، بررسی می شود. هیئت مدیره سازمان سنجش علیه وی تصمیمی صادر کرده است که ظرف 3 ماه پس از تحویل رای، مهلت دارند تا به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت کنند.

مظفری ادامه داد: رویکرد دیوان عدالت اداری در این پرونده ها این است که آیا دلایل و مستنداتی وجود دارد که ثابت کند وی در زمان امتحان وسایل تقلب به همراه داشته و چیزی توسط وی کشف شده است؟ و اسناد و مدارک کمیته محکومیت او چیست؟ اگر دلایلی وجود داشته باشد، همان چیزی است که دانش آموز در امتحان آورده و توسط او کشف شده است. در صورت وجود شایستگی، دادگاه حکم را تایید می کند و در غیر این صورت حکم را لغو و دانشجو را برائت می کنیم.

رئیس SAS تصریح کرد: اما شکایات اصلی در قسمت دوم و مربوط به مواردی است که در جلسه معاینه مشخص نشد. اینها کسانی هستند که بعد از شروع دوران دانشجویی گاهی دانشجو تا ترم 7 درس خوانده و در جلسه امتحان به آنها می گویند که شما مشکوک به تقلب هستید و رتبه ای که داده اید همان رتبه ای است که داده اید. بسیاری از افراد مشکوک به تقلب هستند.” یا با نمرات مدرسه شما مطابقت ندارد، بنابراین معلوم است که شما تقلب کرده اید؛ آنجا یک دانش آموز تنبل بودید، اما اینجا شما را با یک دکتر اشتباه می گیرند!

وی ادامه داد: این موارد را به عنوان «دلایل شبهه» مطرح می کنند و به هیأت تخلفات می برند و دو سه برگه امتحانی را به مظنون به کلاهبرداری تکلیف می کنند. حال اگر فرد مورد نظر به هر دلیلی به نتیجه مطلوب نرسد، رد صلاحیت شده و باید به دیوان عدالت اتحادیه اروپا شکایت کند.

وی افزود: در اینجا دو رویکرد وجود دارد. یکی این است که بگوییم دانش آموز در آزمون مجدد نمره نگرفته، پس تصمیم هیئت مدیره صحیح است. رویکرد دیگر این است که قانونگذار آمد و گفت رویکرد اول اشتباه است! و در استفساریه ماده 11 (قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری) اعلام می کند که فردی که در کلاس حضور دارد دیگر «داوطلب» نیست و هیچکس حق ندارد از او امتحان مجدد بگیرد. او یک “دانش آموز” است.او باید دوباره در آزمون شرکت کند.

وی تاکید کرد: خیلی از خانواده ها واقعا نگران این موضوع هستند و من خبری شنیده ام، نمی دانم درست است یا نه، حتی برخی افراد به دلیل فشار روحی و روانی زیاد دست به خودکشی زده اند. بنابراین رویکرد قانونگذار این است که در اینجا «داوطلب» محسوب نمی شوند، بلکه «دانشجو» هستند و کمیسیون رسیدگی به تخلفات حق برخورد با آنها را ندارد. دادگاه باید بر اساس نظر قانونگذار وارد عمل شود و رسیدگی کند.

مظفری افزود: جلسات متعددی در این باره برگزار کردیم. چند جلسه در کمیسیون اصل 90، چندین جلسه در خود دیوان و جلساتی در شورای نگهبان که وکلا حضور داشتند و به نوعی می خواستیم دوستان را متقاعد کنیم که باید تحقیق و کار کارشناسی انجام شود و تقریباً همه فکر می کنند. ، که استعلام برای این افراد صورت گرفته است، قانون آنها را «داوطلب» نمی شناسد و سازمان سنجش حق ندارد آنها را برای رسیدگی به تخلفات به هیأت بیاورد و باید به کلاس های درس بازگردند. دیوان عدالت جوامع اروپایی نیز در این زمینه رای گیری را آغاز کرده و البته تا احراز آرا پیگیری خواهیم کرد.