راز تقویت سیستم ایمنی در ماه مبارک رمضان / چگونه برای ماه ضیافت خدا آماده شویم؟


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819081

مصطفی ذوالفقاری گفت: تغذیه مناسب در روزه داری که با کاهش حجم غذا و بهبود کیفیت آن با رژیم غذایی منظم برای افطار و شکر همراه است، باعث کاهش چربی و چربی ذخیره شده و کلسترول خون و فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ بار دیگر این فرصت را داریم که در ماه میهمانی خدا روزه بگیریم و بیش از پیش در راه رسیدن به تقوا قدم برداریم که علاوه بر فواید معنوی، ثمرات جسمی و روحی نیز به همراه دارد.

اما آنچه در این ماه و از نظر سلامت انسان مهم است و می تواند موثر باشد تغذیه مناسب است.خبرنگار ما گفت: در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر باید 20 تا 30 درصد کمتر غذا بخوریم.

وی تصریح کرد: تغذیه مناسب در روزه داری که همراه با کاهش حجم غذا و بهبود کیفیت آن با رژیم غذایی منظم برای افطار و شکر، میوه هایی مانند کاهش چربی ذخیره شده و میزان چربی و کلسترول خون و فعال شدن سیستم ایمنی است. سیستم برای.

اهمیت حفظ تنوع در رژیم غذایی


به گفته این کارشناس، در حوزه تغذیه چه در ماه های عادی و چه در ماه مبارک رمضان رعایت تنوع در رژیم غذایی و استفاده از 6 گروه اصلی حائز اهمیت است، لازم به ذکر است که تغییرات ناگهانی و شدید در رژیم غذایی ، نه چهره خوبی نیست


وی نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات و مواردی از این قبیل را این 6 گروه اصلی ذکر و خاطرنشان کرد: در صورت مصرف صحیح در این گروه ها، مواد مغذی مورد نیاز بدن شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، تامین کافی ویتامین ها و مواد معدنی.


ذوالفقاری افزود: در این صورت بدنی سالم خواهید داشت و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه خود خواهید داشت. از سوی دیگر، پس از تحمل ساعت ها گرسنگی و تشنگی، نوع رژیم افطاری باید با ملاحظاتی همراه باشد: «معده خالی در هنگام افطار تحمل علوفه را ندارد، بنابراین خوردن غذای سبک و آسان، کم کالری، پرکالری و غذاهای تقریبا نرم برای افطار مناسب تر است.


وی با بیان اینکه روزه خود را با نوشیدنی گرم یا ولرم تمام کنید، ادامه داد: سفره افطار را با خرما، پنیر (لبنیات کم چرب)، نان و سبزیجات و صبحانه گرم مانند سوپ یا شله زرد یا آش یا حلیم بشکنید. یا ظروف بلغور جو را تزئین کنید. سعی کنید از هر کدام از غذاهای سفره افطار به مقدار کم مصرف کنید.


b0600329 253b 4ca8 8c00 2e93041a226b خبر خاکستری


فواید مصرف آب، چای یا آب نبات داغ در هنگام افطار

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف آب یا چای یا آب نبات داغ دهان و مری را برای عبور غذا آماده می کند و همچنین قندهای خاصی را وارد بدن می کند، استفاده از سوپ یا خورش، ترکیبی از مواد مختلف از جمله کربوهیدرات، پروتئین و به طور خاص. ، املاح و ویتامین ها را از بدن جذب می کند. همچنین مصرف خرما قندهای مفید و طبیعی و چندین ماده معدنی و ویتامین را به بدن شما می رساند و مقداری انرژی سریع جذب می کند.

وی با تاکید بر اینکه افطار را در حد اعتدال مصرف کنید، گفت: استفاده از سم در افطار باعث می شود که معده که کمی کوچکتر است بلافاصله نمازگزار شود و باعث ناراحتی و فشار و سفت شدن روزه شود. توصیه می‌شود نان‌های کامل بخورید. «مانند سنگا و جو بخورید که منابع خوبی از فیبر هستند.

ذوالفقاری ادامه داد: در تمام وعده های غذایی از مقدار کمی غذا استفاده کنید تا سیر نشوید و احساس کنید هنوز جا برای خوردن دارید. اگر تخم مرغ می خورید سعی کنید آن را بجوشانید زیرا هضم آن بیش از نصف تخم مرغ است.

در ابتدای افطار آب سرد ننوشید


وی گفت: در روز اول افطار آب سرد نخورید. غذا را جذب و هضم می کند، حجم معده را پر می کند و در نتیجه غذای اصلی کمتر مصرف می شود و باعث ورم معده و ایجاد حالت سفتی می شود. مصرف زیاد چای نیز این اثرات منفی را دارد.


این کارشناس بیان کرد: زولبیا و بامیه نیز از جمله مواد مصرفی در ماه مبارک رمضان است که استفاده از این مواد تنها به مقدار کم مفید است زیرا حاوی روغن، نشاسته و قندهای ساده مانند شکر است که مصرف می شود. کنترل آن می تواند مفید باشد، اما استفاده بیش از حد بدون اشکال نیست.


وی با بیان اینکه مصرف خرما و میوه های خشک بسیار ارجحتر و مفیدتر از مصرف زولبیا و بامیه است، گفت: قیمت غیرخوراکی آن می تواند برای گرسنگان مشکلات سلامتی ایجاد کند.


به گفته ذوالفقاری، بسیاری از افراد در همین رژیم افطاری به گونه ای غذا می خورند که شام ​​را حذف می کند، توصیه می کنم روزه داری برنامه ای سبک و کوچک برای افطار داشته باشند تا معده تحت فشار قرار نگیرد و مواد مغذی هضم و جذب کافی داشته باشند و به مدت 2 تا 3 ساعت یک شام کوتاه درست کنید.


وی افزود: در مورد نوجوانان و کودکانی که سن بالایی دارند و همچنین در اواسط سال تحصیلی یا امتحانات، افطار و شام باید به عنوان دو وعده غذایی و غذای جداگانه در نظر گرفته شود و نباید آنها را با هم جمع کرد.یک وعده غذایی. «سعی کنید غذاهای خیلی چرب یا شیرین نخورید، اما لازم است شام کوتاهی داشته باشید تا خوابتان مختل نشود.


fe59341a 5adf 4243 8911 5872ade88fbc خبر خاکستری


هرگز چندین غذا را با هم نخورید

این کارشناس تاکید کرد: هرگز چندین غذا را با هم مصرف نکنید، بهتر است در وعده شام ​​از آب استفاده نشود یا خیلی کم مصرف شود، نوشیدن آب نیم تا یک ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد، از مصرف نوشابه گرفته تا با شام خودداری کنید، زیرا گاز آن است. حجم معده را اشغال می کند و باعث مصرف کمتر غذا و تحریک معده می شود.

وی ادامه داد: مصرف سالاد یا سبزیجات و ماست را در وعده شام ​​به خاطر بسپارید، زیرا سبزیجات منبع خوبی از فیبرهای نامحلول غذایی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه اگر ظروف به مقدار کم اما باکیفیت مصرف شود، استفاده از تنقلات برای تامین مایعات و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز انسان مفید است، گفت: مصرف میوه یا آب میوه. طبیعی و خانگی در فاصله افطار و شام یا شام و شام بسیار ارزشمند است اما مرکبات را ترجیح دهید.

وی توصیه کرد در ماه مبارک رمضان مصرف روغن های جامد گیاهی و حیوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسرها و شیرینی ها و شکلات و روغن های نباتی مایع مانند زیتون و دانه های گیاهی مانند پسته، بادام زمینی و غیره را کاهش دهید. برای استفاده. آب میوه های بسته بندی شده در بازار نمی توانند جایگزین مناسبی برای آب میوه ها یا میوه های طبیعی باشند.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف کله پاچه، کله پاچه و لبنیات در طول روز احساس تشنگی شدید می کند، بنابراین بهتر است در صورت تمایل کمتر از این غذاها با کمی آب و کمی نمک و فقط در افطار یا افطار استفاده کنید. شام. سس مایونز، سوسیس و غذاهای تند نیز می توانند باعث تشنگی شما شوند.

کسانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند…


وی در خصوص کسانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند، گفت: قطعا بیدار نشدن برای صبحانه مورد تایید مشاوران تغذیه نیست چرا که در دراز مدت باعث ضعف و بی حالی گرسنگان می شود. کسانی که صبحانه نمی خورند، از ساعت 11 صبح روز بعد با کاهش عملکرد مواجه می شوند و گاهی سردرد، سرگیجه، افت قند خون و افت فشار خون دارند.


ذوالفقاری گفت: مهم ترین منبع سوخت و انرژی برای فعالیت مغز، گلوکز است که از مواد غذایی کربوهیدراتی (قندها) مانند برنج، ماکارونی و نان تامین می شود. گلوکز را می توان تنها به مدت هشت ساعت در بدن ذخیره کرد و اگر گرسنه هستید صبحانه نخورید، این ذخیره در صبح زود تمام می شود و سوخت مغز تمام می شود.


وی با تاکید بر اینکه خوردن غذا در صبح برای کربوهیدرات ها نیز ضروری است، افزود: صبح ها کمتر غذا بخورید و بهتر است از غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد. میوه های آبدار بخورید


او گفت: “صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را بد کند یا خراب کند.” استفاده از لیمو ترش تازه در این غذا می تواند در کاهش احساس تشنگی موثر باشد.


وی گفت: سعی کنید به غذای خود نمک نزنید زیرا نمک زیاد باعث دفع مایعات از بدن می شود و در طول روز احساس تشنگی می کنید. در وعده صبحانه از غذاهای خشک مانند کاکائو گیاهی، کاکائو سیب زمینی، کتلت استفاده کنید. و گوشت های سوخاری مانند کباب، مرغ کبابی و ماهی می توانند در طول روز کمی احساس تشنگی و ترش کنند، این غذاها را برای شام بخورید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید