رافائله گروسی: بازرسی آژانس در سایت فورد 50 درصد افزایش می یابد/تمام تجهیزات نظارتی دوباره نصب می شوند

رافائله گروسی: بازرسی آژانس در سایت فورد 50 درصد افزایش می یابد/تمام تجهیزات نظارتی دوباره نصب می شوند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر به تهران در نشست خبری در وین از توافق با ایران برای افزایش فعالیت‌های بازرسی در ایران استقبال کرد.
وی در خصوص سفرش به ایران گفت: برای من سفر مهمی بود. من این فرصت را داشتم که با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران صحبت کنم.
وی همچنین اظهار داشت که آژانس انرژی اتمی توانست به یافته های غیرمنتظره ای در مورد محدودیت های غنی سازی ایران دست یابد.
مدیرکل سازمان اتمی گفت: سعی کردم همه چیز را به عقب برگردانم. بیانیه مشترک ما به این موضوع می پردازد.
گروسی در بخشی دیگر از کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که آژانس انرژی اتمی در تلاش است تا در مورد برخی سایت‌ها در ایران توضیحاتی را دریافت کند.
وی با اشاره مجدد به دیدار با سیدابراهیم رئیسی، گفت: وقتی با رئیس جمهور ایران صحبت می کنم، درباره جزئیات فنی سایت های اعلام نشده صحبت نمی کنیم، بلکه از همکاری خود و اینکه زمان آن فرا رسیده است صحبت می کنیم. نتیجه حاصل شود.»
مدیرکل آژانس اتمی خاطرنشان کرد: گفتگوی وی با رئیس جمهور ایران در فضایی تجاری و صادقانه انجام شد.

گروسی ادامه داد: باید اطمینان حاصل کنیم که توانایی لازم برای بازرسی سایت ها را داریم. نکته مهم این است که بتوانیم به ازای هر گرم مواد غنی شده حساب کنیم و این محور تبادل ما بود. ما بر روی تعدادی از اقدامات خاص، از جمله دسترسی به اطلاعات و مکان‌های خاص به توافق رسیدیم.
وی افزود: به زودی جلسات فنی با ایران خواهیم داشت.

رویترز همچنین گزارش داد که گروسی در وین بوده است که از وی پرسیده شد که آیا «همه تجهیزات نظارتی» مجدداً نصب خواهد شد یا خیر، که تابستان گذشته به دنبال اقدامات متقابل ایران در پی قطعنامه ضدایرانی صادر شده در جلسه قبلی شورای حاکم، غیرفعال شد. او گفت بله

هرچند به گفته وی این اقدام در نقاطی انجام خواهد شد.

رویترز همچنین نوشت: گروسی در پاسخ به این سوال که مذاکرات بعدی آژانس با مقامات ایرانی چه زمانی برای تعیین جزئیات اقدام آتی انجام خواهد شد، گفت: خیلی خیلی زود.

دیدگاهتان را بنویسید