راهبرد دولت ایران برای برجام/ با توجه به موانع سیاسی موجود، توافقی در آینده نزدیک متصور نیست.

راهبرد دولت ایران برای برجام/ با توجه به موانع سیاسی موجود، توافقی در آینده نزدیک متصور نیست.

روز جدید تقریبا پنج ماه پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، سرانجام جمهوری اسلامی و قدرت های غربی بر سر تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات معلق در وین برای ازسرگیری توافق هسته ای به توافق رسیدند. اما تنها چند روز پس از اعلام آمادگی ایران برای انجام مذاکرات در 29 نوامبر، مقامات ایرانی ابراز تردید کردند که مذاکرات با نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر سر توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال 2018 به دست آورد، نتیجه بزرگی داشته باشد. . . در حالی که مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند که به توافق با حسن روحانی، سلف میانه رو ریاست جمهوری نزدیک شده اند، اصولگرایان که اکنون بر تهران مسلط هستند نشان داده اند که انتظار پیشرفت چندانی در مذاکرات ندارند.

یک منبع نزدیک به اصولگرایان گفت: انجام مذاکرات هسته ای اولویت اصلی ما نیست زیرا راهبرد جدید ایران این است که از اتکا به برجام دست بردارد و روی چیزی سرمایه گذاری نکند که تاکنون شکست خورده است.

پیش بینی این است که مثل همیشه طرف مقابل به مذاکرات بیاید و به ایران بگوید تو پسر بدی هستی. ایران که متعهد به دیپلماسی و مذاکره است، با آرامش به طرف مقابل با قرار دادن لیست آرزوهای خود روی میز پاسخ خواهد داد که احتمالاً ایالات متحده آن را گران و غیرقابل قبول می داند.

بر اساس توافق 2015، ایران پذیرفت که فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو تحریم های بین المللی محدود کند. ترامپ سپس ایران را به نقض روح توافق با حمایت از تروریسم و ​​پیگیری برنامه موشکی بالستیک متهم کرد. او تحریم های سنگینی را علیه تهران وضع کرد که هنوز هم پابرجا هستند.

رئیس جمهور جدید ایران معتقد است با تقویت تولید داخلی و روابط تجاری با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور حتی با وجود تحریم ها نیز می تواند رونق بگیرد. ایران که پس از اعمال مجدد تحریم های آمریکا فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را گسترش داده است، به وعده های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر بازگشت واشنگتن به توافق، به شرط بازگشت ایران به پایبندی کامل، ناکام مانده است.

در حالی که ایران نگران بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت در انتخابات 2024 آمریکا است، مقامات ایرانی از بایدن خواسته اند اطمینان حاصل کند که دولت بعدی ایالات متحده از توافق خارج نمی شود. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز پیشنهاد کرد که ایالات متحده می تواند 10 میلیارد دلار پول منجمد شده ایران را به عنوان اولین گام در حسن نیت وارد بانک های خارجی کند. اینها شرایطی است که جمهوری اسلامی می تواند در مذاکرات این ماه تعیین کند.

علی شمهانی، یکی از مقامات ارشد ایرانی چهارشنبه گذشته گفت: رئیس جمهور آمریکا که قدرت کمی دارد، نمی خواهد ضمانت درخواستی تهران را به ایران بدهد. به گفته وی، اگر وضعیت فعلی تغییر نکند، نتیجه مذاکرات نوامبر از قبل مشخص است.

شمانی گفت: بایدن ضعیف است و نمی تواند جامعه آمریکا را برای توافق با ایران آماده کند.

اصولگرایان توانایی بایدن برای موفقیت را زیر سوال می برند. یک منبع اصولگرا گفت: «با این همه مخالفت با ایران در کنگره و سنا، آیا بایدن پول ایران را آزاد کند؟» پاسخ منفی است.

در دورهای قبلی، اتحادیه اروپا ریاست جلسات کمیسیون مشترک را در زیرزمین یک هتل مجلل در وین بر عهده داشت و یک دیپلماسی شاتل بین مقامات ایرانی و یک هیئت آمریکایی در هتلی مجاور انجام داد. بعید است این وضعیت تغییر کند.

راب مالی، فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران برای این مذاکرات به وین خواهد رفت، اما انتظار نمی رود که مستقیما در این مذاکرات شرکت کند.

یک منبع آگاه ایرانی افزود: ایران تنها در صورتی با آمریکا مذاکره می کند که تغییر رویکرد واقعی را ببیند. اما با توجه به همه موانع سیاسی در ایران و آمریکا، هیچ مذاکره ای با آمریکا و توافقی برای آینده متصور نیست.

اتحادیه اروپا نیز نسبت به احتمال پیشرفت اساسی محتاط است. اما مقامات غربی اصرار دارند که صرفاً تضمین تعهد برای از سرگیری مذاکرات در حال حاضر یک دستاورد است. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: “ما بیشتر از این صحبت نمی کنیم و این چیز خوبی است. ما در عمل به میز مذاکره باز خواهیم گشت.”

با تاکید مجدد بر دشواری مذاکرات، لازم به ذکر است که فرانسه، بریتانیا و آلمان به همراه ایالات متحده ماه گذشته ایران را متهم کردند که به تلاش‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بر برنامه هسته‌ای که به سرعت در حال تحول است، بازگشته است. برجام، نقد شد. مقامات این کشورها گفته اند بازگشت به برجام تنها در صورتی امکان پذیر است که ایران مسیر خود را تغییر دهد. به گفته آنها، این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش های خطرناک است که به نفع هیچ کشوری نیست.

علی واعظ، مدیر گروه ایرانی در گروه بین المللی بحران گفت: «این خطر وجود دارد که تیم جدید ایرانی به رهبری علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه، به جای پیشرفت واقعی در دستیابی به توافق، بر نارضایتی های تاریخی تمرکز کند».

واعظی ادامه داد: اگرچه هیچ یک از طرفین نمی خواهند مذاکرات به زودی پایان یابد، اما اگر موضع ایران کاملاً ناهماهنگ باشد، اتلاف وقت به دلیل رشد سریع برنامه هسته ای کشور بی فایده است.

تحلیلگران غربی هشدار می دهند که اگر مذاکرات در سال جدید ادامه یابد، امیدها برای توافق کاهش خواهد یافت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته گفت که ایالات متحده همچنان معتقد است که می توان به تفاهم رسید و به سرعت اجرا کرد، اما در برخی موارد پیشرفت ایران منجر به بازگشت به توافق به عنوان پیشنهادی برای ایالات متحده و شرکای ما شده است. بدون ارزش

دیدگاهتان را بنویسید