راه آهن یاسود – شایستگی ها کجاست؟ / قرنی که تمام می شود و صدای سوت قطار به گوش نمی رسد

ساعت: 19:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800311

قطار اقلید به یاسوج به دلیل وضعیت نامناسب تزریق از ریل خارج شد، بنابراین وضعیت اعتباری این پروژه مهم کهگیلویه و بویراحمد در اعتبارات 1401 همچنان نامشخص است.

به گزارش راه دانا به نقل از صبح زاگرس، توسعه حمل و نقل و خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست با راه اندازی راه آهن اقلید – یاسوج رویایی است اما تزریق اعتبار و 50 سال ها انتظار که قرن رو به پایان است و سوت قطار در یاسوج به گوش نمی رسد.

احداث خط ریلی اقلید – یاسوج در اولین سفر دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید و در سال 1394 کلنگ زنی شد و به نظر می رسد با پیشرفت تکنولوژی قدیمی این خط ریلی با کلنگ در حال توسعه است. و یک بیل

بهره برداری عملیاتی راه آهن اقلید – یاسوج با ارز 3500 تنی نیازمند 1200 میلیارد تن اعتبار است، بنابراین با تسریع تورم و حذف ارز 4200 تنی برخی اقلام و شرایط اقتصادی اعتبار مورد نیاز این پروژه به ده ها میلیون تن خواهد رسید. میلیاردها تن دولت دوازدهم که در ساخت این پروژه ناکام مانده بود باید برای تسریع در توسعه راه آهن کهگیلویه و بویراحمد به راه خود ادامه دهد.

کهگیلویه و بویراحمد در حوزه راه اگرچه در مسیر بزرگراه جنوب کشور قرار دارد اما از شرایط جاده ای و بزرگراهی خوبی برخوردار نیست و توسعه این قطعه نیازمند چانه زنی ملی و توجه دولت مردان پایتخت است. .

در حالی که انتصابات در کهگیلویه و بویراحمد در حال مذاکره است، به نظر می رسد برخلاف وعده مدیرکل راه و شهرسازی مبنی بر شنیدن صدای سوت قطار در مرکز استان و تردد کالا و مسافر در 1415، شاید در اواسط قرن آینده.. این سوال باید محقق شود و البته بررسی شود که این پروژه که در چند سال اخیر وضعیت اعتباری خوبی را در سال 1401 به خود ندیده است، چقدر اعتبار دریافت می کند؟

معاون راهسازی و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تابستان امسال از تعطیلی فاز اول پروژه راه آهن اقلید – یاسوج خبر داد و گفت:

آیا با تعطیلی این پروژه در استان همجوار باید دید که شیرازی ها می خواهند به حال ما دل بکنند و با تزریق اعتبار از سوی دولت و جفای مسئولان عالی رتبه استان دوباره دست به کار شوند؟

امیدواریم مسئولان ارشد دولت در کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نامطلوب پروژه راه آهن اقلید – یاسوج را پیگیری کنند و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با تزریق اعتبار به بودجه 1401 موافقت کنند.

خبرنگار: باگرزاده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید