زندگی پشت چراغ قرمز/ صدای کودکان کار از پشت شیشه دودی به گوش نمی رسد


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904146

در استان گلستان اکثریت کودکان کار را اتباع خارجی تشکیل می دهند که به دلیل نداشتن شناسنامه حتی تحت حمایت مراکز نگهبانی نیستند و اتفاقات اخیر در افغانستان به حضور گسترده آنها در گلستان دامن زده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ حتی یک چراغ قرمز هم باعث نمی شود که لحظه ای از زندگی پر مشغله روزمره خود بایستیم و به دنیای اطراف که در آن زندگی می کنیم نگاهی دقیق بیندازیم.

در حالی که ذهن ما درگیر مشکلات روزمره زندگی است، گاهی دست های کودکانی ظاهر می شود که در حالی که روی نوک پا ایستاده ایم، سعی می کنند با دستمال کاغذی و برف پاک کن شیشه ماشینمان را تمیز کنند، اما باز هم شیشه افکارمان گرد و غبار فضاست. حذف نمی شود.

اگر از این بچه ها که در سرما و گرما و بارون و آفتاب داغ تابستان کار می کنند به هم بخوریم، به آنها پول می دهیم و فکر می کنیم این تنها کاری است که می توانیم برای آنها انجام دهیم، اما واقعیت این است که این بچه ها هر چه بیشتر درآمد داشته باشند. هر چه بیشتر به دست بیاورند عمر کودکی آنها کوتاهتر می شود و فشار برای کسب درآمد بیشتر از سوی شبه خانواده یا خانواده هایی که به دلایل مختلف در فقر فرو رفته اند افزایش می یابد.

برخی رسانه ها مدعی هستند که بیشتر این کودکان با والدین معتاد که کار نمی کنند مرتبط هستند و از آنها برای کسب درآمد برای مواد مخدر استفاده می کنند.

شاید ترافیک سنگین پشت چراغ قرمز برای ما دردناک باشد اما مایه خوشحالی این کودکان است زیرا می توانند به ماشین های بیشتری گل بفروشند یا شیشه هایشان را تمیز کنند، البته داستان کودکان کار به اینجا ختم نمی شود و این بچه‌ها خیلی خوش شانس بودند که در شهرهای بزرگ تجارت می‌کردند، کمی فراتر از شهر گرگان، آجرپزی‌ها پذیرای بخشی دیگر از این کودکان هستند که با جثه کوچکشان این درآمد را سخت‌تر به دست می‌آورند.

برخی دیگر از کودکان کار نیز مجبورند برای امرار معاش به خانواده کمک کنند و این مشکل گاهی باعث می شود که ترک تحصیل کنند و این همه کودک آزاری ابزار است. ریشه در یک جزء، یعنی اقتصاد دارد.

البته در استان گلستان بیشتر کودکان کار را اتباع خارجی تشکیل می دهند که به دلیل نداشتن شناسنامه حتی تحت حمایت مراکز سرپرستی هم نیستند و اتفاقات اخیر در افغانستان به حضور گسترده آنها در گلستان دامن زده است.

برخی از شهرهایی که گفته می شد تکدی گری و مشکل کودکان کار وجود ندارد، امروز شاهد این پدیده هستند، اما هنوز مسئولان استانی هنوز راه حل مناسبی برای ساماندهی کودکان کار پیدا نکرده اند و طرح ها و برنامه هایی که به وضوح اجرایی نشده است. آنطور که باید موفق باشند.


6e11ce1c 16a5 4a3c 9a29 104e38cdd121 خبر خاکستری

سرپرستی که کمبود بودجه دارد به خیرین روی آورده است اما هنوز نمی دانند چه بلایی سر کودکان کار آمده است.

یکی از مادران این کودکان کار در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: ما هنوز در خانه ای اجاره ای زندگی می کنیم که حتی حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه هم ندارد. به دلیل مشکلات مالی برای فرزندانم لوازم التحریر دریافت نکردم و حتی فرزندم کیف دارد برای مدرسه مناسب نیست.

وی ادامه می دهد: اینها مشکلاتی است که باید از تمام توانایی های اعضای خانواده برای امرار معاش و ادامه زندگی استفاده کنیم.


مداخلات بهزیستی برای ایمنی و بقای کودکان کار


زینب صباحی کارشناس حوزه اجتماعی بهزیستی گرگان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما به تشریح وضعیت کودکان کار و خیابان پرداخت و گفت: کودکان زیر 18 سال اعم از دختر و پسر که در خیابان حضور دارند. برای تامین زندگی خود یا مورد سوء استفاده و بی توجهی قرار می گیرند و گاهی در خیابان زندگی می کنند و زیر پوشش رفاهی قرار می گیرند.

صباحی افزود: هر گونه فعالیت و کاری که مغایر با رشد جسمی و روانی کودک باشد و در سنین نوجوانی و بزرگسالی آسیب های اجتماعی برای او به همراه داشته باشد، در زمره کار کودکان طبقه بندی می شود.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی برای این کودکان و نوجوانان مراکز حمایتی دارد و یک سری مداخلات و خدمات اقامتی و سرپایی اعم از مداخلات آموزشی، بهداشتی، درمانی، تحصیلی، حمایتی، اقتصادی و امنیتی و بقای را به آنها ارائه می کند. یکی از اقداماتی که بهزیستی در مواقع ضروری انجام می دهد.


8c452ea7 3756 4d10 a8c3 c6b008d9beb9 خبر خاکستری

کارشناس اجتماعی بهزیستی گرگان ادامه داد: در حوزه مداخلات آموزشی مجموعه ای از مهارت ها مانند مهارت های زندگی، خودمراقبتی، مشکلات سلامتی، پیشگیری از بیماری های عفونی و انگلی، پیشگیری از بیماری های مقاربتی به کودکان داده می شود. و ایدز



والدین این کودکان خبر دادند و گفتند: به منظور رشد و ارتقای سطح جسمی و روحی کودکانی که در مرکز نگهداری از کودکان کار و بی سرپرست اسکان داده می شوند، برنامه های مختلفی توسط همیار مرکز اجرا می شود.

وی گفت: این مرکز دارای تعدادی مددکار است که به صورت روزانه به کودکان کار و بی سرپرست خدمات سرپایی ارائه می کنند.

کارشناس حوزه اجتماعی اداره کل مراقبت های اجتماعی شهرستان گرگان با اشاره به اینکه هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی از مزایای اجتماعی تامین می شود، افزود: هزینه های روانپزشکی، دندانپزشکی و بهداشتی برای کودکان تامین می شود. این به خاطر کار کودک خیابانی است که می تواند به ارتقای سطح سلامت فرد و جامعه کمک کند.


80 درصد کودکان کار شهروند هستند/ نداشتن کارت ارائه خدمات را با مشکل مواجه می کند

مهدیس میرزایی مسئول فنی موسسه حمایت روزانه از آموزش و پرورش کودکان کار و خیابان بعص گفت: این مرکز به ارائه خدمات آموزشی، کمک های اقتصادی به صورت موردی، توانمندسازی بانوان و… می پردازد. برای کودکان کار و خانواده های آنها روزانه

وی افزود: برای شناسایی کودکان کار و خیابان کارگرانی در محلات مختلف حضور دارند تا بتوانیم این خدمات را به آنها ارائه دهیم.

وی با برشمردن برخی از مشکلات این مرکز خاطرنشان کرد: اکثر کودکان کار و بی سرپرست را شهروندان 70 تا 80 درصدی تشکیل می دهند که فاقد شناسنامه هستند به همین دلیل خدمات مرکز در اختیار آنها قرار نمی گیرد و ارائه خدمات به این کودکان به دلیل نداشتن کارت شناسایی بسیار سخت است.


41abeaaf fd74 4ab3 beed a1ad1eca2824 خبر خاکستری

میرزایی همچنین به محدودیت فضای فیزیکی مرکز به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد و افزود: کمبود فضای فیزیکی برگزاری کلاس های آموزشی را غیرممکن کرده است.

وی بیان کرد: این خانواده ها در سطح پایین مادی قرار دارند و توان پرداخت هزینه های تحصیل را ندارند.


سازمان های نگهبانی باید در سازماندهی کار نقش داشته باشند

یک مددکار اجتماعی درباره کودکان کار و بی سرپرست گفت: شرایط زندگی در مناطق حاشیه ای که اکثر شهروندان در آن زندگی می کنند بسیار سخت است و با کمبود امکانات مواجه هستند، زیرا شهروندان شغل خاصی در جامعه ندارند، به دامداری روی می آورند. گدایی و هدر دادن فقر اقتصادی در زندگی آنها نمایان است.

وی با اشاره به جمعیت زیاد هر خانواده از اتباع بیگانه، گفت: هر خانواده بین پنج تا دوازده فرزند دارد، اکثر بزرگسالان بیکار و خانه نشین هستند و فرزندان برای گذران زندگی مجبور به گدایی هستند.

این مددکار اجتماعی افزود: سکونت در مسکن استیجاری و نبود امکانات رفاهی از جمله مشکلاتی است که خانواده های اتباع خارجی با آن دست و پنجه نرم می کنند و نبود مسکن اعم از آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام حتی سلامت آنها را به ویژه در کوی عرفان، خیابان ملت به خطر می اندازد. و اسلام آباد دارای اقامتگاه می باشد

وی ادامه داد: اکثر آنها کارت دسترسی ندارند. اگر متولیان امر در این زمینه کمک کنند، این شهروندان می توانند بخشی از مشکلات خود را با دریافت خدمات برطرف کنند.

این مددکار اجتماعی با اشاره به وجود کودکان بدون شناسنامه گفت: اسامی کودکان فاقد شناسنامه را لیست کرده و به اداره کل کشور ارائه می کنیم.

وی گفت: کمک های خیریه نیز در صورت تمایل به کودکان گمنام داده می شود اما بیشتر کمک ها برای امرار معاش است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید