صدای معلمان به گوش نمی رسد و نمایندگان پیگیر مشکلات معلمان نیستند

صدای معلمان به گوش نمی رسد و نمایندگان پیگیر مشکلات معلمان نیستند

معلمان حق التدریس از جمله افرادی هستند که با وجود اینکه خود را معلم می دانند اما به نظر نمی رسد آنها را در وزارت آموزش و پرورش به رسمیت بشناسند! ضمن اینکه در بحث اشتغال همچنان با مشکلات فراوانی مواجه هستند و در عین حال کمترین حقوق را دریافت می کنند، حقوقی که گاه به یک میلیون تن می رسد!

با اینکه صدای اعتراض آنها همیشه بلند است و تجمع می کنند اما آنچه را که باید بشنوند نمی شنوند و مسئولیتی هم ندارند.

محمدرضا نیکونژاد یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در گفتگو با جامعه 24 از مشکلات معلمان در خصوص حق التدریس و عدم توجه دولت به مطالبات آنان گفت: معلمانی که امروز تدریس می کنند به چند دسته تقسیم می شوند؛ معلمانی که امروز به عنوان معلمان در حال تدریس هستند. مسئولانی که حقوق ثابت دارند و طبق سازوکار مشخصی حقوق دریافت می کنند و اساتیدی که به صورت قراردادی، قراردادی و خدماتی شامل معلمان می شوند.

وی ادامه داد: یکی از وعده های وزیر آموزش و پرورش در چند هفته اخیر این بوده است که خریداران خدمات را به خدمت بگیرند و تعدادی را با توجه به نیاز آموزش و پرورش استخدام کنند. توجه به این نکته ضروری است که این وعده ها چارچوبی را برای استخدام فراهم می کند، مثلاً فرض کنید یک معلم باید هشت سال سابقه تدریس یا هشت سال تدریس در تعداد ساعات مشخصی در روز یا هفته داشته باشد. این در حالی است که برخی از معلمان با حق التدریس در زمان پذیرش بر اساس قوانین یا سلیقه های موجود استخدام نمی شوند.

این معلم با سابقه تحصیل با بیان اینکه مشکلات معلمان با درس زیاد است، افزود: حقوق معلم رسمی با 15 سال سابقه کار حدود 5 میلیون تن است. به ندرت معلمی داریم که بالای 9 میلیون تن حقوق بگیرد. اگر خط فقر 12 میلیون تن باشد؛ با این حال، مربیان در وضعیت بسیار بدتری نسبت به معلمان رسمی قرار دارند.

نیکنهاد گفت: معلمان با آموزش و پرورش قرارداد دارند و معلمان با یک NGO قرارداد می خرند. این معلمان معمولا به صورت ساعتی تدریس می کنند یعنی طبق اعلام وزارت کار حداقل دستمزد برای این افراد در نظر گرفته شده است و برای دریافت این حداقل دستمزد باید 24 ساعت در هفته تدریس کنند. اما با توجه به اینکه هر ساعت کاری معلمان 45 دقیقه محاسبه می شود، این تفاوت از حق التدریس معلم کسر می شود. ضمناً مرخصی از حقوق این افراد کسر می شود. یعنی گاهی می بینیم که معلمان حدود یک میلیون تن حق التدریس دریافت می کنند و همان یک میلیون تن را در یک سال دریافت نمی کنند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات معلمان در زمینه آموزش و خرید خدمات، قراردادهای یک طرفه است که کاملا سلیقه ای و یک طرفه است.

معلمان آموزش عالی تحت ظلم آموزش و پرورش هستند
وی به مشکلات بیمه معلمان اشاره کرد و به جامعه 24 گفت: حق بیمه این افراد یک ماه کامل نیست و به طور کلی دولت 15 روز حق بیمه معلمان را پرداخت می کند و آنها باید 15 روز دیگر را پرداخت کنند. واقعاً شاهد ظلم عجیبی به معلمان در آموزش و پرورش هستیم.

نیک ناد گفت: پشت وعده دولت برای تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و خرید خدمات، نارضایتی هایی را ایجاد کرده اند، افرادی که بخش مهمی از آموزش و پرورش را بر عهده دارند. دولت نیز مشکلات و بهانه های خاص خود را از جمله کمبود بودجه دارد و با تکیه بر این بهانه ها از توجه به مطالبات معلمان خودداری می کنند.

وی به الزام مجلس به دفاع از حقوق معلمان اشاره کرد و گفت: امروز مجلس و دولت یک جناح هستند و قصد زیر سوال بردن دولت را ندارند. بنابراین صدای معلمان شنیده نمی شود و نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات معلمان نیستند.«به طور کلی تصمیمات قاطع باید توسط نهادی غیر از دولت پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید