راه های ناگفته ای را برای بهبود حافظه کشف کنید


ساعت: 21:25
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1886019

برای بسیاری از ما پیش آمده که در یک مکالمه مبهم کسی را که می شناسیم به یاد نمی آوریم یا به آشپزخانه نمی رویم اما فراموش می کنیم که چه کاری می خواستیم انجام دهیم! اختلالات حافظه در هر سنی رخ می دهد، اما معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. اگر این مشکلات به دلیل افزایش سن رخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همه ما متوجه می شویم که توانایی ما برای به خاطر سپردن چیزها با افزایش سن تغییر می کند. برای اکثر ما پیش آمده که در یک مکالمه مبهم کسی را که می شناسیم به یاد نمی آوریم یا به آشپزخانه نمی رویم اما فراموش می کنیم که چه کاری می خواستیم انجام دهیم! اختلالات حافظه در هر سنی رخ می دهد، اما معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. اگر این مشکلات به دلیل افزایش سن رخ دهد و نشان دهنده تغییرات طبیعی در ساختار و عملکرد مغز باشد، می تواند فرآیندهای شناختی خاص ما را کندتر کند و یادگیری چیزهای مختلف را دشوارتر کند. این تغییرات می تواند ناامید کننده و ناراحت کننده باشد. به نظر شما موثرترین راه برای تقویت حافظه چیست؟ آیا با این روش ها می توان از چنین تغییراتی جلوگیری کرد!


11 راهی برای تیز نگه داشتن حافظه در سنین مختلف

استراتژی های تقویت حافظه مختلفی وجود دارد که می توانید به راحتی و بدون محدودیت از آنها استفاده کنید. در این بخش به ارائه 11 تکنیک می پردازیم.

از تمام حواس خود استفاده کنید

هرچه از حواس بیشتر برای یادگیری چیزی استفاده کنید، مغز بیشتر درگیر می شود. در یک مطالعه، چندین تصویر به بزرگسالان نشان داده شد که هر کدام دارای بوی خاصی بود، سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد آنچه را که دیده‌اند به خاطر بیاورند، مجدداً یک سری تصاویر بی‌بو ارائه کردند و این بار از آنها خواسته شد آنچه را که قبلا دیده‌اند شناسایی کنند. عکسی دیده اند؟ شرکت کنندگان توانستند به راحتی تصاویر مرتبط با بوی خوش را به خاطر بیاورند. این آزمایش نشان می دهد که اگر هنگام برخورد با چیزهای ناآشنا (مثلاً توجه بیشتر به بو یا طعم یک غذای جدید) از تمام حواس خود استفاده کنید، می توانید آن را راحت تر به خاطر بسپارید.

چیزهایی را که می خواهید به خاطر بسپارید تکرار کنید

وقتی می خواهید چیز جدیدی را به خاطر بسپارید، آن را یادداشت کنید یا با صدای بلند تکرار کنید. انجام این کار به تقویت حافظه شما کمک می کند.

به مطالعه ادامه دهید

سعی کنید یادگیری مادام العمر را در اولویت زندگی خود قرار دهید. افراد با سطح تحصیلات بالاتر عملکرد ذهنی بهتری در سنین بالا دارند. محققان معتقدند ورزش ذهن را به فعال بودن عادت می دهد که به تقویت حافظه کمک می کند. به چالش کشیدن مغز با کارهای مختلف مانند ورزش ذهنی، فرآیندهایی را فعال می کند که به حفظ سلول های مغز و تحریک ارتباط بین آنها کمک می کند. می توانید کتاب بخوانید، بازی های مختلف انجام دهید، خاطرات روزانه بنویسید، هر کاری که دارید بخرید بسته مکالمه انگلیسی، پازل یا جدول کلمات متقاطع ذهن شما را فعال نگه می دارد. حتی می توانید برای کارهای یا پروژه های جدید داوطلب شوید.

مغز خود را نجات دهید

برای کمک به مغزتان در به خاطر سپردن اطلاعات، می توانید از تقویم، یادآوری یا دفترچه یادداشت استفاده کنید. حتی می توانید مکان خاصی را برای اقلام مهم و پرکاربرد خود تعیین کنید تا هر بار با چالش پیدا کردن آنها مواجه نشوید. سفارش به شما کمک می کند اطلاعات جدید را حفظ کرده و به خاطر بسپارید.


افزایش حافظه سالمندان

به خودت ایمان داشته باش

افسانه های مربوط به پیری می تواند باعث از دست دادن حافظه بیشتر شود. معمولاً افراد میانسال و سالخورده تحت تأثیر باورها و داستان های کلیشه ای منفی قرار می گیرند، بنابراین به جای کمک به حافظه ضعیف خود، آن را بدتر می کنند. به طور طبیعی، افرادی که معتقدند نمی توانند عملکرد حافظه را کنترل کنند، کمتر برای بهبود تمرکز و حافظه تلاش می کنند و در نتیجه، احتمال زوال شناختی افزایش می یابد. پس بهترین کاری که می توانید برای خود انجام دهید این است که از این باورهای غلط دوری کنید و به خود ایمان کامل داشته باشید.

برای انجام کارهای خود برنامه زمانی داشته باشید

تکرار تمرینی برای تقویت حافظه است. شما نمی توانید یک موضوع را بدون برنامه و با تکرارهای بی شمار حفظ کنید. تکرار باید برنامه ریزی شود، یعنی. در فواصل زمانی معین انجام شود تا اطلاعات بادوام باشد. به عنوان مثال، می توانید یک موضوع را هر ساعت یک بار، سپس هر چند ساعت یک بار و در نهایت هر چند روز یک بار برای حفظ آن، تکرار کنید. این برنامه برای اطلاعات پیچیده تر متفاوت است.

انجام تمرینات

ورزش به طور مستقیم بر سلامت مغز تأثیر می گذارد. ورزش علاوه بر محافظت از مغز در برابر انحطاط، خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش می دهد. می توانید ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع، شنا، رقص یا ورزش های دیگر را امتحان کنید.

مراقبه

مدیتیشن یا ذهن آگاهی راهی برای تقویت حافظه است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن عملکرد مغز، حافظه فعال و حافظه بلند مدت را بهبود می بخشد. نتایج تحقیقات ثابت می کند که مدیتیشن باعث تغییرات طولانی مدت در مغز می شود و علاوه بر افزایش انعطاف پذیری به حفظ سلامت آن کمک می کند.

از 7 تا 9 ساعت بخوابید

خواب برای سلامت مغز حیاتی است. اگر چرخه طبیعی خواب بدن مختل شود، اختلال شناختی رخ می دهد و فرآیندهای مغز برای ایجاد و یادآوری خاطرات مختل می شود. بزرگسالان به طور طبیعی به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز برای ذخیره و حفظ خاطرات انتقال یافته به حافظه بلند مدت نیاز دارند.


حافظه را افزایش دهید

رژیم غذایی خود را مدیریت کنید

پیشنهاد ما به افرادی که می خواهند یاد بگیرند که چگونه حافظه خود را تقویت کنند این است که ابتدا رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

  • غذا: از مصرف غذاهای پرکالری خودداری کنید. محققان تاکید می کنند که رژیم های غذایی پرکالری می تواند حافظه را مختل کرده و باعث چاقی شود. این غذاها باعث ایجاد التهاب در قسمت های خاصی از مغز می شوند و به همین دلیل بر حافظه تاثیر می گذارند.
  • کافئین: کافئین موجود در قهوه یا چای سبز می تواند برای حافظه مفید باشد. این ماده مغذی ذخیره سازی کوتاه مدت را تقویت می کند.
  • شکلات تلخ: این خوراکی خوشمزه می تواند به بهبود حافظه کمک کند فلاونوئیدهای کاکائو می توانند عملکرد مغز را تقویت کنند. بر اساس مطالعه ای که انجام شده، افرادی که شکلات تلخ می خورند در مقایسه با افرادی که این شکلات را مصرف می کنند، در تست های حافظه فضایی عملکرد بهتری دارند.
  • شکر: اگرچه غذاهای شیرین خوشمزه هستند، اما می توانند باعث از دست دادن حافظه شوند. محققان بر این باورند که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه می تواند باعث کاهش حجم کل مغز شود که نشانه اولیه بیماری آلزایمر است. اجتناب از شکر افزوده می تواند به مبارزه با این خطر کمک کند. به جای خوردن غذاهایی که حاوی قند زیادی هستند، می توانید غذاهایی را جایگزین کنید که به طور طبیعی شیرین هستند.

به دنبال راه های خلاقانه تری برای افزایش تمرکز باشید

روش های علمی تر تدریس بهبود حافظه به عنوان مثال با بسته دوپینگ مغزی علاوه بر تقویت حافظه می توانید مهارت تندخوانی را نیز بیاموزید و حتی تست بزنید.


و در نهایت باید بگویم که تمام این تکنیک ها می تواند به بهبود حافظه کمک کند. می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید که با روحیه و شرایط زندگی شما سازگاری بیشتری دارد. تجربه ثابت کرده است که یک یا دو ورزش ساده می تواند به سلامت مغز شما کمک کند و حافظه شما را در دراز مدت تقویت کند.

برای ورود به سایت استاد جاوید و استفاده از آموزش های رایگان اینجا کلیک.

دیدگاهتان را بنویسید