راکت مافیایی در بازار خودرو

راکت مافیایی در بازار خودرو

نمایندگان مردم دیروز در جلسه علنی لایحه الحاقیه موادی در قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. در ماده 11 این مصوبه آمده است: به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای فرسوده با عمر مفید کمتر از پنج سال مجاز است. و این در حالی است که واردات خودروهای جدید از ابتدای سال گذشته معاف شده بود. وزارت امنیت مافیا را مانع ورود خودرو به بازار معرفی کرد به طوری که در جلسه استیضاح رضا فاطمی امین وزیر سابق امنیت ۱۷ بار از واژه مافیای خودرو استفاده شد. سوال اینجاست که آیا ورود علی آبادی به وزارت حراست باز هم مانع واردات خودرو می شود یا خیر؟ به گفته پلیس، کارشناسان شهری و کارشناسان بهداشت، واردات خودروهای باکیفیت می تواند باعث کاهش مصرف سوخت، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا شود و از سوی دیگر با توسعه حمل و نقل عمومی با واردات اتوبوس، وانت و تاکسی جدید، رفاه را افزایش دهد. .

171 درصد مالیات خودرو باعث افزایش قیمت خودرو می شود

جلال رشیدی کوچی عضو گروه کشور و شوراها با انتقاد از افزایش تصاعدی نرخ تعرفه خودروهای وارداتی گفت: انتظار می رود دولت برای شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت ها در این تعرفه ها تجدید نظر کند. ما به دنبال شکستن انحصار خودرو و کاهش قیمت هستیم تا مردم بتوانند خودروهای مناسبی بخرند، اما در حال حاضر مقرراتی که برای واردات خودرو نوشته شده، تعرفه ها را به صورت تصاعدی افزایش داده است. برای خودروهای با موتور 1500 تا 2000 سی سی تعرفه از 71 به 91، برای خودروهای با موتور 2000 به 2500 سی سی از 91 به 131، برای خودروهای با موتور 2500 به 3000 سی سی از 96 به 161 افزایش یافته است. خودروهای بالای 3000 مکعب تا 171 درصد. اگر دولت می خواهد قیمت خودرو ارزان شود باید آن را به صورت رسمی اعلام کند. علاوه بر این رقم، چهار درصد عوارض دریافت می شود. واردات خودرو باید به گونه ای انجام شود که به نفع مردم باشد.

ایستادن در مقابل اوباش جرات می خواهد

جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: به عنوان مثال شرکت کروز که یکی از سهامداران عمده ایران خودرو و سایپا است، سهامدار و هیئت مدیره دارد. به نظر می رسد این شرکت امروز در بسیاری از تصمیمات دخیل است. این شرکت به دلیل مکان های زیادی که در کارخانه های خودرو دارد، قدرت تصمیم گیری را اعمال می کند. بنابراین همچنان معتقدم در صورت آزاد شدن واردات خودرو و حذف قیمت گذاری دستوری، مشکلات این صنعت حل خواهد شد. «بی جسارتی» آقای فاطمی امین منجر به از دست دادن جایگاه وی در وزارت صمت شد.

تفاوت قیمت خودروهای خارجی در ایران و سایر کشورها

نماینده مرودشت در پاسخ به این سوال که عباس علی آبادی اکنون که وزارت صمت را در دست گرفته چه مسیری را باید طی کند، گفت: اگر واردات خودرو 100 درصد تعرفه و سقف دلار و حجم موتور نداشت، امروز تیگو 8 که در کشورهای حوزه خلیج فارس به قیمت 800 تمام می شود یک میلیون تومان قیمت دارد، در ایران به قیمت چهار میلیارد و 500 میلیون تومان نبود. اما چه کسانی از ممنوعیت واردات خودرو سود می برند؟ بسیاری از مردم برای جلوگیری از آزادسازی واردات خودرو در حاشیه مجلس قدم زدند. زیرا در صورت آزاد شدن واردات، نمی توانند محصولات مونتاژ شده خود را با قیمت های زیادی در بازار جهانی به فروش برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید