رتبه بندی معلمان در نهایت برای کدام ماه اعمال می شود؟

رتبه بندی معلمان در نهایت برای کدام ماه اعمال می شود؟

طرح رتبه بندی معلمان یکی دیگر از موضوعات حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، هم اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از اقداماتی است که ابتدا برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان در نظر گرفته شده است، طرح رتبه بندی معلمان یکی از پر سر و صداترین طرح های این روزهای مجلس است. زیرا با اجرای طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت در ادامه به آخرین اخبار طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رضا حاجی پور از برگزاری جلسات تخصصی بین نمایندگان و سایر مسئولان برای تعیین و تعیین لایحه رتبه بندی معلمان و زمان اجرای آن خبر داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آخرین پیگیری‌های لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: قانون رتبه‌بندی با وجود فراز و نشیب‌های فراوان به‌زودی رسما اجرایی می‌شود. در حال حاضر به دنبال ایرادات هیأت امنا، مجلس طی جلسات متعدد با نهادهای دولتی و سایر نهادهای مسئول، درصدد ارائه راهکارهایی برای تحقق اهداف هیأت امنا است.

حاجی پور ادامه داد: یکی از مهم ترین ایرادات شورا مربوط به اصل 75 قانون اساسی است که در خصوص افزایش هرگونه هزینه بر حساب های دولتی از سوی مجلس خارج از محدوده قانون است. به همین دلیل مجلس و دولت با تفاهم به دنبال راه حلی برای اجرای این اصلاحات هستند و حد وسطی را انتخاب می کنند تا با درک این دو نهاد قانون رتبه بندی اعمال شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل کمیسیونی در کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شده و جلسات متعددی با وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مسئول برای حل این مشکل برگزار شده است. لایحه ای که در دولت گذشته تدوین شده، تلاش می کند با به روز رسانی این لایحه، موضوع را در مسیر اجرا قرار دهد.

حاجی پور یادآور شد: برخلاف دولت قبل که حتی بودجه لازم برای اجرای این قانون را هم اختصاص نداد، دولت جدید با اختصاص 12.5 میلیارد تن در 6 ماهه امسال و 25 میلیارد تن در سال 1401 نشان داد که الزامات معلمان جدی است. اما در عین حال فصل لایحه باید به گونه ای تنظیم شود که بتوان آن را برای سالیان متمادی اجرا کرد.

وی گفت: خوشبختانه پس از بحث و تبادل نظر فراوان، دولت آماده همکاری و مساعدت در اجرای رتبه بندی است. پس از نشست نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دیوان محاسبات کشور، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و هیات امنا، به زودی بهترین تصمیم اتخاذ خواهد شد. به نفع معلمان

نماینده آملی ها در مجلس درباره نتیجه این جلسات گفت: موضوع در حال رسیدگی است و هنوز نتیجه نهایی این اصلاحات در لایحه مشخص نشده است. اما مسئله اصلی این است که معلمان محترم نگران اعمال اصل رتبه بندی نباشند. از 29 شهریور 1400 رتبه بندی معلمان اعمال می شود و معلمان محترم کشور از گزارش های اعتباری و مالی رتبه بندی بر اساس 5 سطح رتبه بندی مندرج در این قانون بهره مند می شوند.

حاجی پور در پاسخ به این سوال که آیا امکان رسیدن به زمان مناسب برای تعیین تکلیف بحث رتبه بندی وجود دارد یا خیر، گفت: همانطور که اشاره کردیم بهتر است تا زمانی که توافق کامل صورت نگیرد قول داده نشود. اما تمام تلاش مجلس و دولت بر این است که موضوع رتبه بندی در مجلس تصویب و پس از توافق با دولت تا قبل از پایان سال جاری (اسفند) اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید