ردپای اصلی مکتوم و دانشجویان متهم به شرارت

ردپای اصلی مکتوم و دانشجویان متهم به شرارت

سعیده علیپور

در هفته جاری در حالی که اخبار مربوط به مسمومیت دانش آموزان در مدارس دخترانه افزایش چشمگیری داشت، یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص (در این زمینه) در مجلس به عدم جدیت در یافتن عاملان این حوادث اشاره کرد. . رویدادهایی که در چهار ماه گذشته صدها یا شاید چند هزار دانشجو در کشور در آن شرکت داشتند. محمدحسن آصفری نماینده مجلس دیروز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه بی نتیجه هفته گذشته کمیسیون حقیقت یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان در مجلس، گفت: دستگاه های امنیتی نتوانستند سرنخ های اصلی را به دست آورند. مسمومیت ها» و همچنین «وزارت بهداشت هم مسمومیت را دقیقاً تعریف نکرده است.» این نماینده مجلس معتقد است که ممکن است برخی از دانش آموزان این موضوع را «خراب کنند» اما در عین حال تأکید می کند: «برای شورا قابل قبول نیست. به سادگی بگوییم که علت مسمومیت بادکنک های اسباب بازی طعم دار شده است.

این در حالی است که بررسی اخبار و گزارش های رسمی و غیررسمی نشان می دهد که تنها در دو روز گذشته چندین مدرسه دخترانه در تهران، سنندج، کرج، ارومیه، اردبیل، خوزستان و …. هدف حملات به اصطلاح شیمیایی قرار گرفته اند و حتی شدت این حملات روز یکشنبه در مدارس شهرستان سقز در استان کردستان، مردم آن شهر به بی تفاوتی در تعقیب و دستگیری مجرمان واقعی اعتراض کردند.

بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آنها و سایر شهروندان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا معمای زنجیره مسمومیت‌های مدارس دخترانه تا حدود چهار ماه بعد فاش نشد و مسئولان نظم و قانون که هر روز از خطوط و نمادهای پررنگ برای برخورد با غیرقانونی‌ها استفاده می‌کنند. در مورد مردم کشتار چرا یک بیانیه کلی و صریح برای پیگیری و بررسی پرونده نمی گویند و با سکوت یا ارائه گزارش های مبهم خانواده ها را بیشتر نگران می کنند؟

در همین راستا روز گذشته عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دستگیری حدود 100 نفر در ارتباط با این مسمومیت ها، توهمات و شیطنت دانش آموزان را در سخنان جنجالی مسمومیت های دسته جمعی در مدارس کشور ارزیابی کرد.

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با رویداد۲۴، علت مسمومیت را زیر سوال برد و گفت: اصلا مسمومیت وجود نداشت، بعضی از دانش آموزان به خاطر بوی روغن که مسموم کننده نبود احساس تهوع کردند! دیدگاه علمی .

مسمومیت هایی که سراسر کشور را فرا گرفت

با اینکه حدود چهار ماه از اولین خبر مسمومیت دانش آموزان دختر قم می گذرد اما در این مدت هیچ توضیح رسمی و قانع کننده ای از سوی مسئولان ارائه نشده است. پس از قم، گزارش هایی مبنی بر مسمومیت دختران دانش آموز در بروجرد، تهران، کرمانشاه و اردبیل منتشر شد و سپس اخبار پراکنده و مشابهی در سراسر کشور منتشر شد. نمایندگان مجلس آمارهای متفاوتی از تعداد دانش آموزان مسموم ارائه کردند که از 800 تا 2 نفر به ازای هر نفر متغیر بود. عددی که امسال اضافه شد و به نظر می رسد این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رسمی، حداقل 57 مدرسه تا 19 اسفند سال گذشته مسموم شدند که 30 مدرسه در قم، 9 مدرسه در اردبیل، 8 مدرسه در تهران، 5 مدرسه در استان‌های لرستان و خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه. ، مازندران، سمنان هر کدام با یک مدرسه مشکل دارند.

اگرچه مسئولان رسمی حتی مسئولان آموزش و پرورش در ابتدا وقوع چنین اتفاقی را تکذیب و سپس آن را ناشی از بی قراری روحی دختران دانستند، اما افزایش چشمگیر این اتفاقات باعث شد تا خیلی زود این دیدگاه خوشبینانه مردود شود.

عدم شفاف سازی در این زمینه نیز شایعاتی را به وجود آورده است. نیروهای لباس شخصی در برخورد با انتشار دهندگان خبر مسمومیت ها با والدین معترض دختران مسموم، یک خبرنگار را بازداشت و برای حداقل 16 دانش آموز معترض به مسمومیت های گسترده در مدارس حکم تعلیق صادر کردند! این یکی از ادعاهایی است که توسط منابع مختلف منتشر شده است.

این روزها با بالاگرفتن بحث ضد حجاب؛ نگرشی که پس از گذشت چهار ماه هنوز منجر به شناسایی و دستگیری عاملان مسمومیت دانش آموزان نشده است. این موضوع واکنش های زیادی را در میان فعالان اجتماعی به همراه داشت. بسیاری می گویند که در بحبوحه مسمومیت، پلیس در تلاش است برای زنان بی حجاب خط و نشان بکشد.

مبارزه با حجاب یا عوامل مسموم کننده دانش آموزان در اولویت است؟

اما این روزها با مطرح شدن بحث مبارزه با حجاب; نگرشی که پس از گذشت چهار ماه هنوز منجر به شناسایی و دستگیری عاملان مسمومیت دانش آموزان نشده است. این موضوع واکنش های زیادی را در میان فعالان اجتماعی به همراه داشت. خیلی ها می گویند در میان این مسمومیت ها، نیروی انتظامی تلاش می کند برای زنان بی حجاب خط و نشان بکشد. این نکته ای است که حتی نماینده چابهار نیز به آن اشاره کرد و گفت: اگر قرار است از قابلیت های نرم افزاری استفاده کنیم باید حوزه نظامی و انتظامی را در جهت بسیاری از معضلات مانند جرم، سرقت، جیب بری و زورگیری در اولویت قرار دهیم. و مسمومیت دانش آموزان دختر سوالاتی که اخیرا مطرح شده است.

معین الدین سعیدی در مورد استفاده از دوربین برای شناسایی افراد کم حجاب و بی حجاب در کشور و اینکه آیا نمی توان از این تجهیزات در چنین مواردی استفاده کرد، به ایلانا گفت: به نظر من این شیوه اولویت بندی مشکلات و نگاه به مشکلات موجود است. کشور اساساً مشکل دارد، بدیهی است که در این زمینه تأکید کردند که از 26 فرودین این کار را انجام خواهند داد.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس: نهادهای امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت را پیدا کنند و وزارت بهداشت نیز نوع دقیق مسمومیت را مشخص نکرده است. ممکن است برخی از دانش آموزان این مشکل را ایجاد کرده باشند، اما صرفا بیان اینکه علت مسموم شدن بادکنک های طعم دار برای کمیته حقیقت یاب قابل قبول نیست.

نسبت دادن فزاینده مسمومیت به دانش آموزان بدخواه

اما در این بین به نظر می رسد در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیطنت دانش آموزان و بی اساس بودن مسمومیت افزایش یافته و این موضوع به یکی از راه های مدیریت این حادثه تبدیل شده است.

مهرداد ویسکرمی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش، در حالی که پیشتر اشاره شد، دیروز اظهار داشت: «اصلاً مسمومیت صورت نگرفته است، برخی دانش آموزان به دلیل استشمام بوی روغن احساس تهوع داشتند، مسمومیت نبوده است!».

روز گذشته معاون امنیتی وزارت امور داخله نیز گفته بود که اتفاقات اخیر در مدارس ناشی از شیطنت دانش آموزان بوده است.

سید مجید میراحمدی ضمن ادعای تسلط بر اوضاع گفت: در بیانیه های وزارت کشور تمامی مطالب در خصوص اتفاقات اخیر در برخی مدارس توضیح داده شده است و با شروع سال تحصیلی تمامی مدارس در حال حاضر فعال هستند و همه دانش آموزان در حال تحصیل هستند.” “.

وی افزود: چند موردی که در سال جدید اتفاق افتاد و بسیار محدود بود شیطنت برخی دانش آموزان برای تعطیلی کلاس ها و مدارس بود. البته اعلام شد که باید با این افراد برخورد جدی انضباطی صورت گیرد و در سایر موارد در صورت نیاز به مراجع قضایی معرفی شوند.

به گفته وی یکی دو مورد استفاده دانش آموزان از گاز سوز آور بوده و قطعا بررسی خواهد شد.

این در حالی است که دو روز پیش خبرگزاری مهر نوشت: «لحظه پرتاب نارنجک عطری توسط یکی از دانش آموزان» در توضیح ویدئویی از حیاط یک مدرسه دخترانه. اگرچه این تصاویر نامشخص و گویا نیستند، اما به نظر می رسد این ویدئو به نوعی سخنان مسئولانی را که شاگردان شیطان را مقصر مسمومیت می دانند، تایید می کند.

این در حالی است که بسیاری می گویند توضیحات حاکمان کشور نه تنها شهروندان، بلکه نمایندگان متحد در مجلس را هم قانع نمی کند و پاسخ مردم جدیت و توجه بیشتری را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید