رشد حاشیه ای؛ نتیجه جابجایی اجباری مستاجران/ مردم همچنان از تبعات افزایش بی رویه قیمت مسکن در دولت قبل رنج می برند.


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812349

با افزایش بی سابقه اجاره بها در ارومیه هر روز بر تعداد مستاجرانی که به حاشیه رانده می شوند افزوده می شود. با این حال، افزایش حاشیه نشینی سرآغاز مشکلات عمده اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ این روزها در ارومیه هر لحظه قیمت های اجاره متفاوت و بالایی اعلام می شود و این قیمت های نجومی علاوه بر مشکلات اقتصادی که منجر به مرگ مردم شده است. بسیاری از مشکلات اجتماعی خواهد داشت.

افزایش اجاره بها در ارومیه طی یک سال گذشته باعث شده بسیاری از مستاجران نتوانند قرارداد خود را تمدید کنند و به مناطق پایین و حاشیه شهر بروند. بسیاری از مستاجران دیگر نمی توانند در خانه بمانند زیرا اجاره بها در دو سال گذشته افزایش یافته است.


اجاره های بالا شهر را غیر قابل سکونت کرده است

جواد راد یکی از شهروندان ارومیه ای که دانشجوی یک قهوه خانه سنتی در بازار قدیم ارومیه است در گفت و گو با اروم نیوز گفت: چند سالی است که در قهوه خانه ای در بازار به عنوان دانشجو مشغول به کار هستم و یک عدد دریافت می کنم. حقوق معین

وی افزود: با توجه به درآمد پایینم نمی توانم برای خرید خانه پس انداز کنم و همیشه بخشی از حقوقم را مستاجر می کنم اما افزایش ناچیز حقوقم با افزایش بی سابقه اجاره بها همخوانی ندارد.

راد ادامه داد: من در ارومیه خانه ای در حوالی خیابان استاد شهریار اجاره می کردم، اما پس از گران شدن اجاره بها، صاحبخانه مجبور شد خانه های کوچک تری را در اسلام آباد و اطراف روستای بدکی اجاره کند تا از پس هزینه های سنگین زندگی بر بیایم. . .


اجاره هایی که یک شبه چند برابر می شود

صمد احمدزاده یکی از شهروندان ارومیه ای به اروم نیوز گفت: در سال 96 در منطقه نسبتاً مرفه رودکی خانه ای اجاره کردم و در سال اول همان خانه را به مبلغ 800 هزار تن در یین اجاره کردم. در سال 1997 اجاره بها افزایش یافت و به 900000 تن افزایش یافت که مبلغ معقولی بود، اما در سال دوم سال 1998 با شیوع تاج در اسفند ماه که نیاز به تمدید اجاره بها مطرح شد، ناگهان صاحبخانه افزایش یافت. 1.5 میلیون تومان.

وی افزود: به دلیل اینکه ستاد کرونا اجازه حمل اثاثیه را به ما نمی داد مجبور شدیم اجاره بها را تمدید کنیم، اما کمرمان به معنای واقعی کلمه تحت فشار اقتصادی له شد و هر چه زودتر به خانه دیگری نقل مکان کردیم تا مجبور به اجاره نشویم. چندین بار. یک شبه.”


آسیب های حاشیه نشینی غیرقابل انکار است

اجاره ماهانه بسیار بالا در اکثر نقاط ارومیه، شهر را برای طبقه کارگر، روزمزد و فقرا غیر قابل سکونت کرده است و بسیاری به حومه شهر پناه برده اند. حومه شهرها که در طول سال ها به دلیل گسترش خارج از شهر به بخشی از کلان شهر تبدیل شده و این افراد را مجبور به نقل مکان کرده است.

با این افزایش خیره کننده و غیرقابل کنترل اجاره بها، اگر مردم حتی نخرند و نخورند یا چیزی بیاورند، تا زمانی که عده ای مجبور به نقل مکان به حومه شهر یا محل و شهر نشوند، قادر به پرداخت اجاره بهای خود نخواهند بود. شیوه زندگی به طور کلی خود را تغییر دهید و این آغاز یک مشکل جدید در جامعه خواهد بود.

تجربه نشان داده است که با گسترش حاشیه نشینی، احتمال آسیب هایی مانند جرم و جنایت، فساد، اعتیاد و خشونت در حاشیه شهرها افزایش می یابد.

به دلیل افزایش هزینه های زندگی و فقر، مهاجران مجبور به عقب نشینی به حومه شهرها شدند. مهاجران ساکن در مناطق بالای شهر به مناطق میانی و ساکنان مناطق میانی به مناطق پایین شهر کوچ کرده اند.

بسیاری از این مستاجران می گویند وقتی ماهانه حقوق می گیریم، چگونه می توانیم این اجاره های بالا را پرداخت کنیم و 100 میلیون تن برای سال آینده صرفه جویی کنیم، علاوه بر هزینه های زندگی در این بحران اقتصادی از جمله تامین مواد غذایی و مایحتاج زندگی؟ در کوچه باشد؟ در این سطح از تورم و درآمد عملاً غیرممکن است و به همین دلیل باید به حاشیه شهر پناه ببریم.

بنابراین گزارش، اگر اجاره‌بها به همین منوال پیش برود و نرخ افزایش قیمت مسکن کنترل نشود، حاشیه نشینی افزایش می‌یابد و حتی ساکنان حاشیه شهرها هر روز به عقب رانده می‌شوند و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای جامعه داشته باشد. از این رو وی از کارکنان خواست تا در این بحران مشارکت بیشتری داشته باشند تا از گسترش معضل حاشیه نشینی در شهر جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید