معاملات ملکی در برخی از مناطق تهران با دلار انجام می شود با پدیده هجوم مستاجران به مناطق حاشیه ای پایتخت مواجه هستیم با مسکن مشترک مخالفیم

معاملات ملکی در برخی از مناطق تهران با دلار انجام می شود با پدیده هجوم مستاجران به مناطق حاشیه ای پایتخت مواجه هستیم با مسکن مشترک مخالفیم

سعید لطفی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، درباره افزایش حاشیه نشینی به دیده بان ایران گفت: چند سال پیش در پرند، فردیس و منطقه 22 خانه های خالی زیادی داشتیم، اما الان سخت شده است. برای یافتن یک خانه خالی.» ساکنان این مناطق اکثراً کسانی هستند که از شهرستان به تهران آمده اند و توانایی پرداخت اجاره بها را نداشته اند یا کسانی که در تهران زندگی می کنند و به دلیل گرانی اجاره بها نتوانسته اند به زندگی در تهران ادامه دهند. و به حومه شهر نقل مکان کرده اند.

تقاضا برای خانه های کوچکتر و امکانات رفاهی، مهاجرت به حاشیه شهر، پدیده هایی مانند اتوبوس های خوابیده، اجاره خانه های مشترک، اجاره زیرزمینی و بالای زمین و آپارتمان نشینی تنها گوشه ای از پیامدهای افزایش اجاره مسکن است.

افزایش کمپینگ و بی خانمانی اجاره ای در اطراف تهران فاجعه بزرگ!

سعید لطفی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران به سایت ایرانی دهبان گفت: این مقوله عرضه و تقاضا است و هنوز به اوج اجاره نرسیده ایم تا بتوانیم به صراحت بگوییم. چقدر نوسان قیمت خواهد داشت.» می خورد. از طرفی فکر می کنم کمبود مسکن کارآمد است، یعنی اگر عرضه زیاد باشد، چنین فشاری وجود نخواهد داشت.
آنچه دیگران می خوانند

وی همچنین درباره تاثیر نوسانات ارز گفت: نوسانات ارزی بوده که بر قیمت مسکن تاثیر گذاشته و قیمت مسکن کمی گران شده است. از آنجایی که قیمت اجاره تابعی از قیمت مسکن است، افزایش قیمت اجاره بها در تمام مناطق تهران وجود دارد.

لطفی درباره نقش سیاست بانکی در افزایش اجاره بهای مسکن گفت: سیاست بانکی فقط به نفع آنهاست و کاری نمی کنند. از هفت خان رستم می گذرند، می گویند بودجه نداریم. وام را هم بدهند در زمانی که به نفع مستأجر نباشد آن را پرداخت می کنند».

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به اجاره خانه مشاعی گفت: من مخالف خانه مشترک هستم و فکر نمی کنم چنین چیزی وجود داشته باشد. چون جایی را که می خواهند اجاره کنند به یک خانواده اجاره می دهند نه چند خانواده. مگر اینکه در دربستی خانه ای وجود داشته باشد، ماجرا فرق می کند، اما هر آپارتمان را یک خانواده یا یک نفر اجاره می دهند.

سعید لطفی یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به دیده بان ایران گفت: برخی از مالکان به دلیل اینکه پولشان از تورم عقب نمی ماند و سرمایه خود را از دست نمی دهند به دلار می فروشند. آنها در قرارداد خود به این موضوع اشاره نمی کنند، مثلا می گویند این خانه را 20 میلیارد تومان می فروشند، اما در مقابل به خریدار می گویند که همین مبلغ را به دلار بپردازد. این بین فروشنده و خریدار است وگرنه اعلام کرده‌ایم خلاف قانون است و شرکت‌ها این کار را نمی‌کنند».

انعقاد قرارداد اجاره آپارتمان با قیمت دلار تخلف است

لطفی در پاسخ به این سوال در مورد اجاره آپارتمان و پنت هاوس در ازای دریافت دلار خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم موارد اجاره خانه با دلار سفارتخانه است و مردم عادی خانه را با دلار اجاره نمی کنند. اگر کسی دلار پیشنهاد می کند اجاره بسته قطعا تخلف است، تسویه اجاره آپارتمان با قیمت دلار تخلف است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش حاشیه نشینی گفت: چند سال پیش در پرند، پردیس و منطقه 22 خانه های خالی زیادی داشتیم اما اکنون به سختی می توان خانه خالی پیدا کرد. ساکنان این مناطق بیشتر کسانی هستند که از شهرستان به تهران آمده اند و توانایی پرداخت اجاره بها را نداشته اند و یا کسانی که در تهران زندگی می کنند و به دلیل گرانی اجاره بها نتوانسته اند به زندگی خود ادامه دهند و به حومه شهر نقل مکان کرده اند. با پدیده هجوم مستاجران به مناطق حاشیه ای تهران مواجه هستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید